Jump to content

Strømprosjekt


bliss X

Recommended Posts

Så er strømprosjektet mitt stort sett gjennomført. Nytt panel til ekstra lanterner, kabling nye lanterner, nye hovedledninger til forbruktsbatteriene, ny og utvidet forbruksbank, ny batterikasse, TV antenne med forsterker, diverse oppryddinger i spagetti osv osv. (forsatt litt spagetti her og der, men det kan jeg leve med)

 

Prosjektet har tatt mer tid og generert mer arbeid enn jeg hadde regnet med - man skulle tro at det å legge opp noen ledninger her og der var fort gjort men dengang ei. Eksplosjonen i pinsen satte meg også litt tilbake og gjorde at prosjektet ble mer omfattende en opprinnelig planlagt, men slikt glemmer man fort  :flag:

 

Takker for alle gode råd og hjelpsomheten her på baatplassen, og en spesiell tak til JRK som har vært "hoffleverandør" av kabel.

 

Det som nå gjenstår er å koble inn ladac'en. Den er montert, men ikke koblet på.

Litt usikker på om jeg virkelig trenger den.

 

Har gjort målinger, og jeg har nå 14.2 volt på batteriene ved lading fra dynamo, og når jeg setter på alt jeg kan finne av strømslukere måler jeg fortsatt 14.2 volt.  Det gjorde jeg ikke før. Da sank spenningen en god del når jeg slo på alle strømslukerne, så jeg antar at nye hovdledninger har gjor sitt her.

 

Det er ikke noe spenningstap mellom dynamo og batteri

 

I "kampens hete" har jeg rotet bort koblingsskjemaet for ladac'en (1204) Noen som har mulighet til å legge ut en tegning?

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Noen som har synspunkter på mitt spørsmål om det har noen hensikt med ladac når jeg har 14.2 volt uten?

Ja, - som innehaver av Ladac krus etter 2 timers omvisning og strømprat hos Ladac i rundkjøringen i Asker må jeg bare be deg om å koble den inn. Den har løst alle mine ladeproblemer med lading fra dynamo. Den senser tilstanden på batterie(ne) og gir optimal lading uansett temperatur. Og husk, - nå er det perfekt ladetemperatur i batteriboxen, men hvordan er det 27. oktober?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er et problem med Ladac at den krever ganske høy spenning (mener ca 7V ) på 61/D+ for å "tenne".

Etter hva jeg kan se har du en lysdiode istedet for vanlig pære som ladelampe og da vil den ikke tenne.

Tidligere var den vanlige fremgangsmåten å sette en motstand (50ohm/1W) i parallell med lysdioden.

Dette var i kombinasjon med en børsteholder, altså at man fjernet den originale regulatoren.

 

Man kan sjekke om man har tennings-problemer ved å kortslutte mellom B+ og DF (rød og grønn kabel på Ladac-kontakten) mens motoren går. Begynner den å lade da, er tenningen problemet.

 

Men ut fra andre innlegg har jeg skjønt at Ladac nå anbefaler at man beholder den originale regulatoren og kjører Ladac i parallell med denne. Da bør tennings-problemet falle bort ved at den originale regulatoren sørger for at ladingen kommer igang.

 

Iom at det med temperatur-kompensering er en viktig del av markeds-føringen synes imidlertid dette som en merkelig løsning. Dersom du bruker den originale regulatoren vil jo spenningen aldri gå under 14.2V.

Link to post
Share on other sites

Har ringt til Ladac, men de er overhodet ikke villige til å diskutere dette med diode i forb. med ladelampa. Forsøkte å spørre, men fikk bare beskjed om å følge den bruksanvisningen de har for valeo. Skulle ikke gjøre noe annet enn det som sto der ble det sagt.

Link to post
Share on other sites

Hmm, har du "bruksanvisningen for Valeo", isåfall vil jeg gjerne se den.  :headbang:

Har den kun på fax. Skal få scannet den inn. Har på nytt snakket med Ladac og denne gangen fikk jeg forklart problemet med dioden. De mente at dette ikke ville bli noe problem.

Link to post
Share on other sites

Ok, bruksanvisningen sier at original-regulatoren skal fjernes.

Da ser jeg ingen mulighet for at dette kan fungere uten motstand, men du kan jo prøve.

 

Fungerer det ikke så forsøk om du får igang ladingen slik jeg beskrev.

Isåfall må motstanden monteres.

Finn et punkt som har spenning når motoren er i drift (etter bryter 9?) og kobl motstanden mellom dette og 61/D+.

 

Første gang jeg kom borti dette var faktisk for 19 år siden da Golf'en fikk lysdioder i instrument-panelet...... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ingar

 

virker jo merkelig at ladac ikke vet om dette men .... Jeg forklarte og forklarte, men han jeg snakket med (Kjell ?) var sikker i sin sak. Trengte heller ikke motstand , sa han. Var bare å koble ladac'en slik veiledningen viser.

 

Reiser snart på ferie, og har derfor liten lyst til å drive "forskning" på dette nå. Må derfor føle meg 99% sikker på at dette vil virke før jeg skrur ut dynamo (som sitter krøkkete plassert, og tar flere timer å få ut/inn).

Link to post
Share on other sites

Ok, har du vanlig pære bør det fungere. At det sitter en diode i serie har sannsynligvis ingen betydning.

Jeg trodde du hadde den nye Volvo-varianten med lysdioder.

 

Men jeg ville ikke modifisert den originale regulatoren slik Ladac beskriver.

Kjøp heller en ren børsteholder og ha den originale regulatoren i reserve, koster ikke mange kronene.

Du får det på et bil-elektrisk verksted.

 

Motstanden kan du evnt montere senere i instrumentpanelet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Ingar.

 

Skal du snakke med noen på Ladac, insister på å få snakke med Paul Rosenquist.  Han er en meget hyggelig mann, og meget hjelpsom, så det burde gå bra å få vite det nødvendige av han.  Min erfaring er at det beste man kan gjøre er å reise ut til han i rundkjøringa i Asker, da vanker det en kaffekopp og en interessant strøm/spenningsprat, og du får løst problemene dine.

 

Lykke til.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...