Jump to content

Vask/rens av hvit skai som har "gulnet"


Luigi

Recommended Posts

img_19592.jpg

 

Jeg har følgende problem:

 

Båten har hvite sky puter, og disse er etter tredje sesongen "gulnet" der hvor det er mye kontakt med hud. Jeg tror problemet kommer fra bl.a. solkrem. Dette får jeg ikke bort, noen som har noen tips?

 

Jeg har forsøkt følgende:

 

- Jiff

- 2Clean

- Båtshampo

- Fender rens (standard Maritim)

- Zalo

 

Ingen ting nytter. Noen som har noen ide om hvordan det kan fjernes? Sky må da ha samme farge gjennom hele materialet? Eller er det et "belegg" med fargestoff som er slitt bort? Dette er superirriterende, og alle tips mottas med stor takk.

 

Befinner oss i Risør i dag, Lyngør i kveld/morgen, i tilfelle noen er i nærheten:)

 

Fortsatt mega sommer alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Bruk jif skurekrem på en "neglebørste" og gni, gni og gni.....

Deretter bruker du swiffer svamp eller magic svamp som beskrevet på pakken (dvs litt fuktet) og gnir med den grove siden. Deretter bruker du den hvite, myke siden til å tørke av med. Tilslutt tørker du av med et "koppehåndkle"

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Det finnes en svamp som er fantastisk bra til å rense skai-puter. Den heter Scotch-Brite og selges i dagligvarebutikker med godt utvalg a la meny. Ca 16 spenn for 2 svamper.

 

Kona kjøpte noen slike etter å ha fått rådet fra noen venner. Kikket på svampene, leste bakpå og så at svampene bare skulle dyppes i litt rent vann før bruk. Skråsikker på at dette bare var noe nytt lurium for godtroende kvinnemennesker fikk meg til å slenge litt med leppa. Kort fortalt måtte jeg spise i meg vittighetene og skaiputene ble omtrent like hvite som den dagen de var nye.

 

Ikke fortell dette videre. Da havner svampene snart i båtutstyrsbutikkene og koster 100 spenn for stykket. :wink:

Link to post
Share on other sites

Bruk jif skurekrem på en "neglebørste" og gni, gni og gni.....

Deretter bruker du swiffer svamp eller magic svamp som beskrevet på pakken (dvs litt fuktet) og gnir med den grove siden. Deretter bruker du den hvite, myke siden til å tørke av med. Tilslutt tørker du av med et "koppehåndkle"

:cheers:

 

Det er jo den kvite delen av swiffer ein skal bruke da. Den grove , gule til å tørke av med.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ligger i Lillesand Gjestehavn og har ikke så mye tilgjengelig, men jeg fikk en svamp i Sverige som ser ut som en vanlig svamp, og som fungerer som et slags "viskelær". Denne tar alt, men ikke fargene som er kommet på. Jeg så derimot at det må være en solspray vi har brukt som har gjort det, og den heter NIvea Sun Invisible Protection Transparant Spray. Jeg er ganske sikker på at det er denne.

 

Svampen fungerte dessverre ikke, men jeg må prøve noen av de andre tipsene dere har kommet med. Aceton tror jeg nok er for farlig. Men det ser helt jævlig ut og jeg er superdeppa for det. Jeg MÅ finne ut av det.... Dette Turtle Wax produktet, fåes det i vanlige båtbutikker??

 

Hjeeeeelp!:)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Det finnes en svamp som er fantastisk bra til å rense skai-puter. Den heter Scotch-Brite og selges i dagligvarebutikker med godt utvalg a la meny. Ca 16 spenn for 2 svamper.

 

Hei Lotus

 

Kjøpte disse svampene, men fikk ikke så godt resultat.

 

De fantes i tre forskjellige typer, kjøpte den for baderomm.

 

Hvilke var det dere brukte?

Link to post
Share on other sites

autosol kanskje?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...