hekta på båt Startet 5.Juli.2009 Del på Facebook Startet 5.Juli.2009 hei jeg vurderer å sette inn en yanmar motor med bravo 3 drev 06 mod jeg har idag en mercruiser med bravo 2 drev 91 mod, må jeg da skjære i akterspeilet eller passer disse i samme hull Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Det er samme hull, du kan faktisk sette på Bravo 3 drevet på transom du allerede har. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 yanmar motor med bravo 3 drev Hvor tung er båten? Min båt er 5 tonn og da er det sterkt frarådet å bruke Bravo 3. Yanmar satte en grense på 3,5 tonn og en viss min. hastighet. Er ikke helt sikker på vekta, men mener det var rundt det) Eneste Bravo drevet du kan benytte på den motoren er 2 X. (Hvis vekta overstiger 3.5) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hekta på båt Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Båten min veier ca 5,5 tonn og jeg vet at motoren og drevet jeg vurderer å sette inn har stått i en Riviera 925 og den veier vel ca 5 tonn. jeg vet at det ikke tåler samme belastning som bravo 2 men jeg har hørt om et par andre båter som veier ca 5 tonn og der har det fungert greit og fordelen er jo at det er duoprop jeg vil tippe at jeg vil ha en toppfart på 25 til 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Jo det går sikkert greit, men det er mange bravo 3 drev som har havarert, både med Yanmar 6LP og Mercruiser sin V8`er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dynamic 9200 Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Har et 06mod Bravo 2 drev som har gått 250 timer om du er interessert i å bytte i bravo 3 drevet med mellomlegg;)Driver å installerer samme motor som du vurderer,men har planer om å kjøpe meg bravo 3 drev istedet for bravo 2 drevet som fulgte med..Min båt er kun 2800 kg.. Trur iallefall det er en meget bra motor;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Mercruiser anbefaler (fraråder faktisk) ikke å bruke Bravo 3 (både for bensin og diesel) i båter som har toppfart under 35 knop. Dette fordi dette viser at forhold mellom motorkraft/båtstørrelse/moment blir feil. Drev blir overbelastet og får for lite kjøling. Riviera 925 og Sun 33 med Bravo 3x (dieselversjon som er forsterket) har det vært trøbbel med. Norsk produsent har satt på Bravo 3x drev, selv om Mercruiser sier Bravo 2x, med medfølgende drevhavari i mange tilfeller. Skal du ha Bravo 3x i en Riviera 925 må du ha dobbel-installasjon. Da funker det fint. F.eks. er Scand 360 blitt levert med 2 stk. Mercruiser 250 HK diesel og Bravo 3x drev uten problemer. Sea Ray bruker Yanmar eller CMD diesel i sine store. De har Bravo 3x drev, men alltid dobbelinstallasjon på alle båter over 30 fot. Den største der som leveres med Bravo 3x og singel-installasjon er Sea Ray 315/325 (4 tonn dødvekt) med CMD 4.2L-320/350HK. Den gjør 35-37 knop topp og passer godt til kombinasjon motor/drev. Men med en gang du går opp til Sea Ray 335/355/375 benyttes dobbel-installasjon. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.