Jump to content

Passer bravo 3 drev i samme hull i båten som bravo 2


hekta på båt

Recommended Posts

yanmar motor med bravo 3 drev

Hvor tung er båten? Min båt er 5 tonn og da er det sterkt frarådet å bruke Bravo 3.

Yanmar satte en grense på 3,5 tonn og en viss min. hastighet. Er ikke helt sikker på vekta, men mener det var rundt det)

Eneste Bravo drevet du kan benytte på den motoren er 2 X. (Hvis vekta overstiger 3.5)

Link to post
Share on other sites

Båten min veier ca 5,5 tonn og jeg vet at motoren og drevet jeg vurderer

å sette inn har stått i en Riviera 925 og den veier vel ca 5 tonn. jeg vet at det ikke

tåler samme belastning som bravo 2 men jeg har hørt om et par andre båter som

veier ca 5 tonn og der har det fungert greit og fordelen er jo at det er duoprop

jeg vil tippe at jeg vil ha en toppfart på 25 til 30 knop.

Link to post
Share on other sites

Har et 06mod Bravo 2 drev som har gått 250 timer om du er interessert i å bytte i bravo 3 drevet med mellomlegg;)Driver å installerer samme motor som du vurderer,men har planer om å kjøpe meg bravo 3 drev istedet for bravo 2 drevet som fulgte med..Min båt er kun 2800 kg..

Trur iallefall det er en meget bra motor;)

Link to post
Share on other sites

Mercruiser anbefaler (fraråder faktisk) ikke å bruke Bravo 3 (både for bensin og diesel) i båter som har toppfart under 35 knop. Dette fordi dette viser at forhold mellom motorkraft/båtstørrelse/moment blir feil. Drev blir overbelastet og får for lite kjøling.

 

Riviera 925 og Sun 33 med Bravo 3x (dieselversjon som er forsterket) har det vært trøbbel med. Norsk produsent har satt på Bravo 3x drev, selv om Mercruiser sier Bravo 2x, med medfølgende drevhavari i mange tilfeller.

 

Skal du ha Bravo 3x i en Riviera 925 må du ha dobbel-installasjon. Da funker det fint. F.eks. er Scand 360 blitt levert med 2 stk. Mercruiser 250 HK diesel og Bravo 3x drev uten problemer.

 

Sea Ray bruker Yanmar eller CMD diesel i sine store. De har Bravo 3x drev, men alltid dobbelinstallasjon på alle båter over 30 fot. Den største der som leveres med Bravo 3x og singel-installasjon er Sea Ray 315/325 (4 tonn dødvekt) med CMD 4.2L-320/350HK. Den gjør 35-37 knop topp og passer godt til kombinasjon motor/drev. Men med en gang du går opp til Sea Ray 335/355/375 benyttes dobbel-installasjon.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...