MGH Startet 5.Juli.2009 Del på Facebook Startet 5.Juli.2009 Hei, har ett lite spørsmål ang en hydrolift f23 96modell, det sitter en v8 5,7 mercruiser 350 magnum med bravo1 drev med 1:65 utveksling, begge deler er fra 1996. Det jeg lurer på er hvor mangen hester er denne motor? og hvilken fart skal den gi, får bare 44knop på gps, har prøvd 5 forskjellige propeller, men kunne godt hatt ti knop til, er det noe jeg kan gjøre? motor er satt i fra fabrikk ikke byttet siden. Ser at andre f23 på finn med tilsvarende motor gjør alt i fra 48knop++ kan det vare noe med motor som ikke stemmer? noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steffeneng Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 prøvd å bytte filter? (bensin/luft)? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Enig med Steffeneng. Bruk originalfilter! Hvis du f.eks bruker de fra Sierra får den ikke nok mat. Har selv erfart med f28 som mistet 15 knop... En 7,4 liter riktignok men 5,7 literen skal ha litt den også på full spiker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord24 Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Hvilket turtall får du? Motoren kan ikke gi deg mer enn max turtall. Gir den deg høyerer turall enn max har du for liten propell. Får du ikke nok turtall med "rett" propell kan du begynne å tenke på motoren. (Antar da at drevet sitter i rett høyde, dvs montert riktig). Filter som alt er nevnt og sjekk plugger. De kan si deg mye. Motor rom må har tilgang på nok luft (ta en tur med åpent motor lokk). Ventiler og stempel ringer er vel det neste, ta en kompresjonstest test. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MGH Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Har i dag byttet filter, men fremdeles ingen fremgang, samme turtall og fart. 4500rpm.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Ser at andre f23 på finn med tilsvarende motor gjør alt i fra 48knop++ Det er forskjell på fart på finn.no og i den virkelige verden! Svært mange oppgir litt vel optimistiske hastigheter i annonsene, uten at båten går noe fortere av den grunn... Ellers så synes jeg ikke 44 knop hørtes ille ut? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Maks turtall på den motoren er oppgitt til 4600-5000 o/m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MGH Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 God morgen 300 hk Utveksling er rett Du burde få 54 til 56 knop Bruker nå revelution 23 ” 4 blader Sjekk at du får ca 5300 rpm Sjekk turtall med tacometer Sjekk om du får fult gass pådrag ?? Jeg har båter som din, med samme motor som gjør 58-59 knop dette fikk jeg o svar på mail fra glomma båt, så skjønner ikke helt hva som er gale... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mew Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Tar meg litt til rette å låner tråden din. Har selv en Hydrolift F-23 1996 med Mercriuser 5.7 V8 300 hk. Sitter i dag en Quicksilver Mirage 3 bladers propell på båten min. Den må jo være riv ruskende gærn, får ikke mere en 3900 runder på full gass, som det står nevnt ovenfor her så er jo maks 4600-5000. I tillegg går ikke båten saktere en 7.7 kmt noe som er "forholdsvis" fort inne ved brygga etc. MAKS fart er 48.3 knop. Tipper jeg bør ha en propell som er mindre, er det noen som har erfaringer med hvilken propell jeg burde ha for å få disse påståtte 60 knopene? Redigert 9.Juli.2009 av Mew (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Nei, det vet jeg ikke, men trodde det var litt slik at tung propell-lavt turtall = best toppfart, lett proppell-høyt turtall = best akslerasjon men lavere toppfart, er dette helt på gjordet, min båt ligger selv helt i nedre turtallsjikt og kanskje litt under en hva som er anbefalt og ville kanskje vurdert mindre propell ved skifte en gang, men det gir jo dårligere fart Og akslerasjonen er god nok som den er (drar uannsett alldri hendelen rett frem, men gir på gradvis) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Hei, har skrevet det samme tidligere i dag, i en annen tråd, men det finnes en som er ekspert på området, nemlig Olle Terjesen i Winrace proppellers. www.winracepropellers.no Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Mew Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Har sendt mail med Winrace i dag, men de måtte vite stigningen på Quicksilver Mirage proppelen jeg har fra før. Fordi jeg kjøpte båten med denne propellen har jeg jo ikke peiling på dim eller stigning på propellene. Er dette prega inn i propellen eller noe? Så jeg kan finne ut av dimensjonene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 (redigert) Ja, dimensjonen bruker stå preget inn, hvis ikke bør det finnes ett nummer som kan nyttes for å finne det ut. Redigert 10.Juli.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MGH Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 har nettopp tatt komp test på min motor, og det var null kompresjon på to av sylindrene. så da lurer jeg på hva som kan være gale? evt hva det kan koste å fikse, om det er verdt det, på en 96 modell saltvanns kjølt v8. men vil jeg få mere fart og turtall når den går på alle sylindrene? får nå 44 knop og 4300/4400 rpm når den går sånn som den er nå, alt fungerer ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tuborg1972 Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Du vil få mye mer fart ja. Skal gå mellom 55 og 60 som det sies her på forum. Jeg har også noen problemer, får for øyeblikket kun 52 Knop. Motor er nyoverhalt, men stusser litt på kompresjonen, den er ca 160 PSI på alle cylindere. Er det noen som har noen målinger på andre 300HK ? Min er en F-23 2000 Mod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Nei eg har ikkje en sånn men 160 psi klir 11 kg. Hvorfor stusser du på det? høres meget bra ut. Ville tatt en sjekk på alle justeringer være seg gassoverføringa, om du faktisk får full gass og tenningstid. Har denne båten gått fortere før i ditt eige eller har du kjøpt den som nyoverhalt og vet ikkje ka fart den evt fikk før ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RanaPlast15 Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Ta en lekkasje-test på den,da finner du ut om kompresjonen går i bunnpanna eller ut ventilene. Da du ikkje har hatt problem med kjølevæska di og trykk i dette systemet antar eg at blokk og topp er ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tuborg1972 Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Takk for svar ang. komp. Overahalt motor selv. Den skal være 100% mekanisk (sendte topp til sliping og overhaling, skiftet stempler etc), men synes kanskje 160 PSI var litt lite. Får ikke fult turtall på motor, kun ca 4200 rpm. da gjør den ca 50-51 knop på gps. Tror imidlertid ikke det er propell med mindre den er blitt modifisert før jeg kjøpte båten. Har flere kammerater av meg som har tilsvarende båter som gjør ca 58-60 knop. Prøver annen prop i dag for å eleminere. Går litt feit, litt sot på plugger. Mistenker imidlertid tenning, kabler etc, selv om alt er byttet. Skal også prøve tipset med å gi den nok luft. Den vil liksom ikke mer etter 70% pådrag på gass handel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 den har vel vakumstyrt andretrinn den her. ta av flammedemperen og få en kamerat til å kikke oppi forgasseren om den åpner andretrinnet. utstyr han gjerne med hørslelsvern Ellers ville eg absolutt sjekket om du har nok fortenning før du begynner med noe greier. Veit ikkje tallet i hodet på kor mange grader den skal være på fullgass men kan nok finne det ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tuborg1972 Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Insprølytings motor, dyse på hver cyl. Skal sjekke tenning nøye. Har software og kabel til diagnose. Skal den ikke være ca 8 grader fortenning på ca 1000 rpm ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.