Jump to content

V8 mercruiser som ikke yter max? noen ide?


MGH

Recommended Posts

Hei, har ett lite spørsmål ang en hydrolift f23 96modell, det sitter en v8 5,7 mercruiser 350 magnum med bravo1 drev med 1:65 utveksling, begge deler er fra 1996.

Det jeg lurer på er hvor mangen hester er denne motor? og hvilken fart skal den gi, får bare 44knop på gps, har prøvd 5 forskjellige propeller, men kunne godt hatt ti knop til, er det noe jeg kan gjøre? motor er satt i fra fabrikk ikke byttet siden. Ser at andre f23 på finn med tilsvarende motor gjør alt i fra 48knop++

kan det vare noe med motor som ikke stemmer? noen som har noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hvilket turtall får du?

Motoren kan ikke gi deg mer enn max turtall. Gir den deg høyerer turall enn max har du for liten propell.

Får du ikke nok turtall med "rett" propell kan du begynne å tenke på motoren. (Antar da at drevet sitter i rett høyde, dvs montert riktig).

Filter som alt er nevnt og sjekk plugger. De kan si deg mye.

Motor rom må har tilgang på nok luft (ta en tur med åpent motor lokk).

Ventiler og stempel ringer er vel det neste, ta en kompresjonstest test.

Link to post
Share on other sites

Ser at andre f23 på finn med tilsvarende motor gjør alt i fra 48knop++

 

Det er forskjell på fart på finn.no og i den virkelige verden! Svært mange oppgir litt vel optimistiske hastigheter i annonsene, uten at båten går noe fortere av den grunn...

 

Ellers så synes jeg ikke 44 knop hørtes ille ut?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

God morgen

 

 

 

300 hk

 

 

 

Utveksling er rett

 

 

 

 

 

Du burde få 54 til 56 knop

 

 

 

Bruker nå revelution 23 ” 4 blader

 

 

 

Sjekk at du får ca 5300 rpm

 

 

 

Sjekk turtall med tacometer

 

Sjekk om du får fult gass pådrag ??

 

 

 

Jeg har båter som din, med samme motor som gjør 58-59 knop

 

 

dette fikk jeg o svar på mail fra glomma båt, så skjønner ikke helt hva som er gale...

Link to post
Share on other sites

Tar meg litt til rette å låner tråden din. Har selv en Hydrolift F-23 1996 med Mercriuser 5.7 V8 300 hk. Sitter i dag en Quicksilver Mirage 3 bladers propell på båten min. Den må jo være riv ruskende gærn, får ikke mere en 3900 runder på full gass, som det står nevnt ovenfor her så er jo maks 4600-5000. I tillegg går ikke båten saktere en 7.7 kmt noe som er "forholdsvis" fort inne ved brygga etc. MAKS fart er 48.3 knop.

 

Tipper jeg bør ha en propell som er mindre, er det noen som har erfaringer med hvilken propell jeg burde ha for å få disse påståtte 60 knopene?

Redigert av Mew (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det vet jeg ikke, men trodde det var litt slik at tung propell-lavt turtall = best toppfart, lett proppell-høyt turtall = best akslerasjon men lavere toppfart, er dette helt på gjordet, min båt ligger selv helt i nedre turtallsjikt og kanskje litt under en hva som er anbefalt og ville kanskje vurdert mindre propell ved skifte en gang, men det gir jo dårligere fart :confused: Og akslerasjonen er god nok som den er (drar uannsett alldri hendelen rett frem, men gir på gradvis)

Link to post
Share on other sites

Har sendt mail med Winrace i dag, men de måtte vite stigningen på Quicksilver Mirage proppelen jeg har fra før. Fordi jeg kjøpte båten med denne propellen har jeg jo ikke peiling på dim eller stigning på propellene.

 

Er dette prega inn i propellen eller noe? Så jeg kan finne ut av dimensjonene?

Link to post
Share on other sites

har nettopp tatt komp test på min motor, og det var null kompresjon på to av sylindrene.

så da lurer jeg på hva som kan være gale? evt hva det kan koste å fikse, om det er verdt det, på en 96 modell saltvanns kjølt v8.

men vil jeg få mere fart og turtall når den går på alle sylindrene? får nå 44 knop og 4300/4400 rpm når den går sånn som den er nå, alt fungerer ok.

Link to post
Share on other sites

Du vil få mye mer fart ja. Skal gå mellom 55 og 60 som det sies her på forum. Jeg har også noen problemer, får for øyeblikket kun 52 Knop. Motor er nyoverhalt, men stusser litt på kompresjonen, den er ca 160 PSI på alle cylindere. Er det noen som har noen målinger på andre 300HK ? Min er en F-23 2000 Mod.

Link to post
Share on other sites

Nei eg har ikkje en sånn men 160 psi klir 11 kg. Hvorfor stusser du på det? høres meget bra ut.

Ville tatt en sjekk på alle justeringer være seg gassoverføringa, om du faktisk får full gass og tenningstid. Har denne båten gått fortere før i ditt eige eller har du kjøpt den som nyoverhalt og vet ikkje ka fart den evt fikk før ?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar ang. komp. Overahalt motor selv. Den skal være 100% mekanisk (sendte topp til sliping og overhaling, skiftet stempler etc), men synes kanskje 160 PSI var litt lite. Får ikke fult turtall på motor, kun ca 4200 rpm. da gjør den ca 50-51 knop på gps. Tror imidlertid ikke det er propell med mindre den er blitt modifisert før jeg kjøpte båten. Har flere kammerater av meg som har tilsvarende båter som gjør ca 58-60 knop. Prøver annen prop i dag for å eleminere. Går litt feit, litt sot på plugger. Mistenker imidlertid tenning, kabler etc, selv om alt er byttet. Skal også prøve tipset med å gi den nok luft. Den vil liksom ikke mer etter 70% pådrag på gass handel.

Link to post
Share on other sites

den har vel vakumstyrt andretrinn den her. ta av flammedemperen og få en kamerat til å kikke oppi forgasseren om den åpner andretrinnet. utstyr han gjerne med hørslelsvern :wink: Ellers ville eg absolutt sjekket om du har nok fortenning før du begynner med noe greier. Veit ikkje tallet i hodet på kor mange grader den skal være på fullgass men kan nok finne det ut

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...