Jump to content

Kompass Silva 58, viser i hytt og pine


Lakecaptain

Recommended Posts

Monterte dette i dag: http://www.nexusmarine.se/templates/Produc...B-68EFBAB9F5F8}

 

Men det viser ikke riktig kurs. Når jeg f.eks. endrer kurs 180 grader later det til å henge igjen på den gamle kursen. Det flyter fritt og ser ikke ut til å være påvirket av noe i nærheten.

 

Det skal kalibreres ved å justere to skruer, og det er nok noe her jeg ikke gjør riktig, noen som vet råd?

Link to post
Share on other sites

Så sant kompasset ikke er transportskadet. Så får du begynne å Google. Kompass korrigering er et langt lerret å bleke.

 

Men først sjekk om det er plassert på et sted hvor et kompass kan stå.

Sjekk kursen ta med deg kompasset i bauen kursen skal være omtrent den samme. Drei kompasset langsomt 180 grader.Henger den der også.

 

Er det høytalere eller elektronik - strømførende kabler i nærheten?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Oppskriften for justering av mitt Silvakompass er slik (etter at en har funnet en plass vekk fra høyttalere og andre ting som allerede nevnt):

 

1. Rikta båten mot Norr og vrid N/S-skruven på kompensatoren så kompassen visar 0.

2. Rikta båten mot Öster och vrid E/W-skruven så kompassen visar 90.

3. Rikta inn båten mot söder. Visar inte kompassen 180 vrid N/S-skruven tills felet minskar til hälften (vid 6 fel, vrid skruven tills kompassen viser 3 fel).

4. Rikta inn båten på västlig kurs. Om kompassen inte visar 270, vrid E/W-skruven tills felet minskas til hälften.

5. Gör om proceduren och kontrollera innställda värden.

6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk til dere.

 

Nei det er ingen høyttalere i nærheten, og ingen strømkabler heller. Nærmeste elektriske installasjon er motorinstrumenter og kartplotter, ca 30-40 cm unna.

 

Jeg prøver ut prosedyren til Lars H før jeg fortviler noe mer.

Link to post
Share on other sites

Vindusviskere.....

(da kan kompasset være rimelig korrekt, helt til det begynner å småregne litt).

 

Havna langt nede i ved Gøteborg engang jeg egentlig bare skulle over til Smøgen, svenskene kaller det "posnavigering" dvs at når du kommer til et sted, så finner du første bakeri, kjøper en pose bullar, spiser disse og bretter ut posen og leser.... Fungerer helt fint, ved nærmere ettertanke trenger du antakelig ikke å justerer kompasset.

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Nærmeste elektriske installasjon er motorinstrumenter og kartplotter, ca 30-40 cm unna.

Kartplotter kan svært godt påvirke kompasset, men 30-40 cm unna burde være nok. Og er instrumentene av "gammeldags" type med viser, sitter det en kraftig magnet i slike instrumenter. Skal du justere etter Silva sin oppskrift, så husk på at du justerer med noe umagnetisk, plast eller messing. Jeg laget meg en liten "skrutrekker" av en messingstang som jeg filte til.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vindusviskere

"Posnavigering" dvs at når du kommer til et sted, så finner du første bakeri, kjøper en pose bullar, spiser disse og bretter ut posen og leser.

 

Tenkte faktisk over det med vindusviskerne, hadde først tenkt å montere kompasset i taket, men det ville blitt for nære vindusviskermotoren.

Posnavigering har jeg hørt forekom med utenlandske helikopterflygere i de store militærøvelsene i Nord-Norge også. :smiley:

 

Skal du justere etter Silva sin oppskrift, så husk på at du justerer med noe umagnetisk, plast eller messing. Jeg laget meg en liten "skrutrekker" av en messingstang som jeg filte til.

Lars H.

 

Det fulgte med en liten messingskrutrekker til kalibreringen, så den er grei.

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med en liten messingskrutrekker til kalibreringen, så den er grei.

 

Apropos skrutrekkeren. Kompasset ditt har sansynligvis noe som kalles "saksemagneter". Da er "kalibrerings området" en omdreining. Du kan skru til du blir blå, begge veier - du bare gjentar max til min korreksjon - ommatt å ommatt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...