Jump to content

Trondheim - Harstad t/r sommeren 2009


Briggfruen

Recommended Posts

Da har vi fått klarsignal for ny båt. Båten ble en Viksund 340 2005 modell. Båten kjøpes hos Harstad Marina Båt i Harstad, og de tar gammelbåten i innbytte - det ble 2 fluer i en smekk. Så da må vi til Harstad for å levere Halcoen og hente nybåten.

 

Første etappe:

Spente og ivrige startet vi fra Trondheim lørdags formidag (4. juli). Det blåste etterhvert ganske friskt, så ettersom hurtigruta var noe forsinket la vi oss i kjølvannet av Richart With. Utenfor Bjugn var det ikke spesielt trivelig, men vi lurte oss i noe smulere farvann ved Vallersund, og sannelig tok vi igjen hurtigruta og la oss bak den. Da vi kom til Stokksundet fant vi ut at vi hadde kjørt nok for i dag, så vi kjørte til Refsnes eller Kuringvågen og tok kveld. Der spiste vi pizza på Aquarius kro før vi tok tidlig kveld.

 

Andre etappe:

Morgenstund har gull i munn - det er helt sant. Kl. 0700 kastet vi loss fra Refsnes med blikkstille hav. Det varte sånn omentrent til vi fikk kjenning av Folla. Men så lenge vi var innaskjærs var det overkommelig. Da vi nærmet oss Buholmråsa var det ikke så vanskelig å velge Flatangeleia. Spent og litt ivrig fant vi ut at vi kunne se om det var mulig å krysse Folla, så vi kom oss til Abelvær eller Rørvik. Folla var nesten speilblank helt til vi begynte å nærme oss land midtveis, men da var det ikke så langt igjen til Rørvik så vi lot det stå til.

 

Så nå ligger vi "værfast" i Rørvik. Det blser stiv kuling, så vi må ha et godt tak på ungene når vi er på land. Vi prøver samme taktikk i morgen tidlig, og håper på blikkstille hav på morgenen så vi kommer litt nærmere nybåten.

 

Briggfruen

Link to post

Gjennom båtplassen møter vi mange mennesker, men sjelden vi møtes live. Fikk et hyggelig møte med Brigg i kveld, han kjente igjen båten fra min avatar. Satte stor pris på at han tok kontakt, og jeg ønsker god tur til Harstad. Misunner dere litt. Dere får en flott tur langs den vakreste del av kysten vår, for deretter returnere i ny båt. Da må livet være topp!

Link to post
Svart (redigert)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Mener å huske at vi traff på et annet Bp medlem sist vi var i Rørvik også - Mor amica. Kjente igjen vimpelen, og det ble også et trivelig møte. Det må med andre ord være mange trivelige mennesker på båtplassen. :smiley:

 

Tredje etappe:

Våknet nok en gang til speilblankt hav. Kl. 0700 kastet vi loss. Ingenting kan måle seg med Helgelandskysten når det er flatt hav. Det ble en fin tur til Sandnessjøen. Var fremme der ca. 1130, og da hadde nordavinnen også våknet.

 

Traff tilfeldigvis en av mine onkler som bor i Sandnessjøen i båthavna. Det var trivelig. Vi får se om vi stopper på Slapøya når vi går sørover. Etterpå ble det tid til litt bunkring og kroppspleie. Barna badet i en balje bakpå dekket, mens vi voksne benyttet oss av dusjene i servicebygget.

 

Det var igrunnen ikke så veldig sterk vind i Sandnessjøen, og så tenkte vi at den bruker å roe seg utpå kvellingen. Derfor fant vi ut at vi skulle prøve litt til før vi tok kveld. Derfor kastet vi loss kl. 1845. Det ble et basketak. Nordavinnen hadde slettes ikke roet seg. Vi fikk peilet oss inn Lurøysundet før vi basket oss over til Tonnes. Her var det veldig sterk vind, men heldig vis fikk vi hjelp da vi skulle legge til.

 

Nå holder Brigg på å legge opp rute videre nordover, så får vi se hvor langt vi kommer i morgen - uansett så har vi kommet over halvveis.

 

Briggfruen

Redigert av Briggfruen (see edit history)
Link to post

Fjerde etappe:

Våknet til en noe vindfull morgen. Gikk forholdsvis greit ut fra Tonnes, men etter at vi hadde passert Vikingen (polarsirkelen) ble det bare mer og mer sjø. Kom oss etter en stund inn i noe smulere farvann, og det ble etterhvert ganske bra - til tider blankstille. Etterhvert som vi nærmet oss Støtt ble det store dønninger. Ble noe stamping til vi hadde passert Fugløya, og da var vi ganske slitne og båten "sulten". Gikk inn til Sør-Arnøy, og fant etterhvert diesel-fylling. Vinden blåste nå ganske friskt, og vi bestemte oss for å legge oss å se ann været. Nå ligger vi i en "uthavn" ved Sør-Arnøy som heter Krokholmen. Forhåpentligvis roer vinden seg enten tidlig i kveld eller i morgen tidlig.

 

Briggfruen

Link to post

Spennende å følge dere på turen. Synes dere er tøffe som legger ut i så ruskete vær. Var inne på sidene til Harstad Marina og kikket på bildene av båten. Kjempeflott båt, det blir nok en ny dimmensjon på båtlivet i rederiet Brigg heretter. Gratulerer så mye :flag:

 

Hilsen mor Amica for første gang på mobilt bedbånd.

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Spennende. Følger spent med. Flere opplysninger om nybåten ? Bilder kanskje?

Nybåten er en Viksund 340 St.Cruz flybridge 2005 modell. Den er motorisert med en VP D6-370 med 363 hk og fast aksling. I tillegg til standardutstyr er båten utstyrt med radar og ekkolodd koblet til kartplotteren (Raymarine C120).

 

Bilder er litt vanskelig på et "tynt" bredbånd, men presentasjonen på Viksunds hjemmeside gjør samme nytten. Vår båt har blått stoff på interiøret, ellers er det meste som på bildene.

 

Dette blir en brukbar standardheving i forhold til gammelbåten. Jeg tror bekvemmeligheter som skikkelig innvendig dusj og stekeovn vil bli satt stor pris på.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Frisk tur! Hvor mange sømil regner I med at tilbagelægge? Og hvor meget brændstof budgetterer I med at bruge hver vej?

Avstanden er ca 430 nm fra Trondheim til Harstad. Gammelbåten har et forbruk på ca 1,9 l/nm, slik at forbruket på turen nordover skal bli ca 820 liter.

 

Når vi har byttet båt i Harstad har vi enda tre uker ferie igjen. Hjemturen blir dermed langt roligere, og vi planlegger blant annet å bruke litt tid i Lofoten før vi etterhvert rusler sørover igjen. Nybåten har nok et noe høyere forbruk, men hvor mye diesel som går med på tilbaketuren har vi ikke regnet på.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Spennende å følge dere på turen. Synes dere er tøffe som legger ut i så ruskete vær.

Takk for det. Barna er i alle fall tøffe. Vi har stampet endel i motsjø og rullet i sidesjø, men barna tar det med godt humør. Fordelen er at etterspørselen etter tivoli med karuseller og berg-og-dalbane er dekket opp for lang tid.

 

Dersom vinden ikke blir for hissig skal vi gjøre unna en bra etappe oppover Steigen og Hamarøy i morgen. Da skal vi har rimelige sjanser for å være framme i Harstad i løpet av torsdag. Og barna gleder seg kanskje like mye som oss voksne til å se nybåten, noe som er godt for motivasjonen for å kjøre lange etapper.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Femte etappe:

Våknet til en del vind, men vi heiv oss på Saltenfjorden kl. 0700. Saltenfjorden var ikke så aller verst, men litt bølger var det. Var innom Bodø og fylte dieseltanken helt full. Der traff vi en båt som hadde kjørt fra Lødingen til Bodø på blankstille hav. Ivrig etter å komme videre fikk vi nyte Salten og Steigen med mer eller mindre flatt hav. Noen steder var det en del bølger, men ikke værre enn at det gikk bra. Da vi nærmet oss Tranøy fyr bestemte vi oss for å sette kursen over Vestfjorden mot Lødingen, og Vestfjorden var blankstille - helt fantastisk.

 

Når vi først var kommet til Lødingen tenkte vi at det ikke var så veldig langt igjen, så hvorfor ikke bare kjøre til Harstad? Så vi gjorde. Noe fjordskvappel innimellom, og da vi kom til Tjeldsundet var det en god del strøm. Turen fra Lødingen til Harstad tok en time lengre enn vi trodde, men hva gjør vel det når vi er ved målet.

 

Det første vi gjorde etter at vi hadde fortøyd, var å spørre om hvor nybåten vår var. Sannelig fikk vi oss en kort befaring, og det var utrolig deilig. Vi har avtalt overtakelse av båten i morgen, og det blir en stor dag.

 

Briggfruen

Link to post
Noe fjordskvappel innimellom, og da vi kom til Tjeldsundet var det en god del strøm. Turen fra Lødingen til Harstad tok en time lengre enn vi trodde, men hva gjør vel det når vi er ved målet.

 

Hehe, strømmen i Tjeldsundet kan være stygg ja. Min far går gjennom der av og til og har på det verste opplevd å omtrent stå i ro med fullt pådrag på gassen (26' Tresfjord).

Håper turen ned går like fint og at dere blir fornøyd med nybåten, Harstad Marina skal være en trygg plass å handle.

 

Hvis dere ser noen jeg kjenner, så hils :lol:

.

.

bmhe

Link to post

Noen harde fakta om turen nordover:

 

Lørdag 4/7: Trondheim-Stokksund 64 nm, 4,6 motortimer

Søndag 5/7: Stokksund-Rørvik 73 nm, 4,1 motortimer

Mandag 6/7: Rørvik-Tonnes 116 nm, 7,2 motortimer (to etapper)

Tirsdag 7/7: Tonnes - Sør-Arnøy 55 nm, 3,7 motortimer

Onsdag 8/7: Sør-Arnøy-Harstad 128 nm, 7,6 motortimer

Totalt 436 nm, 27,2 motortimer

 

Snitt fart blir 16 knop. Halcoen har en marsfart ferielastet på 21 knop når føret er godt. Båten er motorisert med en VP 41B (200 hk) og duoprop. drev.

 

Vi har så langt fylt 606 liter diesel. Siste fyling var i Bodø. Anslagsvis har forbruket vært 220 liter fra Bodø til Harstad, dvs et totalforbruk på 826 liter. Dette gir et dieselforbruk på 1,89 l/nm eller 30,4 l/time.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takker for tilbudet, men Torsdag så tidlig det lar seg gjøre kaster jeg loss. Det blir den første båtferien siden en var guttunge. Og ser ut for at været holder noen dager nå. Vet ennå ikke hvor turen går. Var å bunkret nå i kveld ved 12 tiden, så alt er klart til turen. Dieselen kostet forøvrig 7,30 på liter hos Minol ved HarstadMarina.

Dere får ha lykke til med nybåten, og god tur videre i sommer :flag:

Link to post

God ferie dieselboy. Håper at dere får en fin tur.

 

En epoke er over, og en ny har startet. I dag har vi fått tømt og vasket ferdig gammelbåten, og levert i fra oss nøklene. Litt vemodig at Halcoen ikke skal være med oss lengre, men samtidig tror jeg at det blir veldig bra i nybåten. Begynner så smått å få ting på plass, men kaoset hersker ennå.

 

Hadde et uhell i går. Hang dyner og puter til lufting i går, slik at det skulle lukte godt at de før vi la de i nybåten. Var litt vind inni mellom, og plutselig oppdaget jeg at dobbeltdyna var borte!! Den hadde blitt blåst på havet, og stanset i en flytebrygge litt lenger bort. Sjøen var full av grums, så dyna var både våt og skitten. Heldigvis var det et kjøpesenter i nærheten, men de hadde selvfølgelig ikke dobbeldyne. Fikk handlet en dyne til ungene, dynetrekk og laken. Vi voksne brukte pledd som dyne, og det var litt kaldt, så vi byttet litt på det slik at det ble ei dyne og ett pledd i hver lugar.

 

Har vært på flere handleturer for å finne ting og tang til båten - fikk en følelse av at vi tok med oss hele båtbutikken da vi gikk ut døra i dag.

 

I morgen har vi tenkt oss til Grottebadet. Er på tide at ungene får kose seg. Så får vi se når vi tørr å kaste loss - alt er veldig uvant, men det går nok sikkert bra.

 

Dette var en liten oppdatering, mer kommer etterhvert.

 

Briggfruen

Link to post

Hei, gratulere med flott båt!! :flag: Artig å følge turen deres nordover. Jeg har kontor slik at jeg ser innseilinga til Harstad Marina, og fikk tatt et mobilbilde av det som må ha vært dere på tur ut av havna på prøvetur, så at dere kom inn etter en stund (og en Halco som kom dagen før). Jeg får bare ikke lagt det over på pc-en... prøver på nytt i morgen, må vist installere ett eller annet som fulgte med nytlf.

 

Siden dere har tatt turen gjennom Tjeldsundet nordover, er det vel verdt å legge turen sørover via Risøyrenna og gjennom Raftsundet. Da er det et must å ta turen innom Trollfjorden.

God tur sørover!

 

Mvh Oddvar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...