Jump to content

Trondheim - Harstad t/r sommeren 2009


Briggfruen

Recommended Posts

Da har vi omsider fått fylt opp dieseltankene slik at vi kan konkludere mht forbruk på turen fra Harstad og hjem til Trondheim.

 

Total distanse ble 523 nm på 33,7 motortimer. Totalt dieselforbruk ble 1399 liter.

 

Dette gir et snittforbruk på 2,67 l/nm eller 41,5 l/t. Snitt fart har vært 15,5 knop. Typisk marsjfart har ved godt føre vært ca 20 knop ved 2800 rpm.

 

Og båten er altså en Viksund 340 fly med VP D6-370 og fast aksling.

 

Det ble 22 overnattinger i nybåten på turen fra Harstad og hjem. I tillegg hadde vi 5 overnattinger i gammelbåten på tur nordover slik at det totalt ble 27 overnattinger i båt i ferien vår.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Inntrykket er vel som forventet, eller kanskje enda bedre. Uten at jeg er helt sikker på hvilke forventninger vi egentlig hadde.

 

Båten er nærmest som ny og regne (blir fire år senere i høst), og har en helt annen standard enn det vi har vært vant til. Dette er lett å venne seg til. Akterdekket blir fort litt trangt når man skal sitte der og spise (delvis pga av leideren til flybridgen som tar litt plass). Ellers synes jeg planløsningene funker bra. Lettmatrosene er storfornøyde med å ha fått seg egen lugar der de kan ha sakene sine og ordne med sitt.

 

Båten oppfører seg anneledes i sjøen enn gammelbåten. Vi har vel egentlig ikke helt lært oss knepene for å håndter båten i mye bølger, men dette må vi nødvendigvis ha tid til. Ellers har båten et stort vindfang, noe som gjør tillegging til kai til en mer krevende oppgave enn på gammelbåten. Dette til tross for at vi nå har baugpropell. Også dette blir nok bedre etterhvert som vi får tilstrekkelig tid med båten.

 

Når det gjelder det tekniske sliter jeg med å få oversikt. Jeg er ikke imponert over beskrivelsene som Viksund leverte med båten. Men jeg finner jo ut av det etterhvert. Største kilden til kunnskap så langt har vært andre Viksundeiere som vi har truffet på vår ferd. I gammelbåten hadde jeg kontroll på hver en ledning og hver en slange. Det tar nok noe tid før jeg har samme oversikten her.

 

Men en ting har nybåten til felles med gammelbåten: Vi strever med å finne tid til å komme ut på tur utenom ferien. Båten blir for lite brukt på vår og høst.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...