Jump to content

Sammenkopling av flere Raymarine instrumenter via SeaTalk


Lazyjack

Recommended Posts

Du kan kjøpe en fordeler som du kan plugge inn tre Seatalk kontakter i. Du kan også fåkjøpt fordeler med 5 kontakter. Nr hos Raymarine (Belamarin) er D244 og E25049.

 

Jeg er forsåvidt klar over at det finnes slike hub'er men jeg mener at det ikke skulle være nødvendig. Mulig jeg tar feil...

Link to post
Share on other sites

Dersom du leser installasjonsanvisningen så ser du med en gang hvordan ting skal kobles. f.eks side 23.

 

f.eks GPSen skal inn på SeaTalk nettet og ikke på C80. GPSen kan kobles direkte, men da bruker du den eneste SeaTalk pluggen.

SeaTalk er et nettverk hvor forskjellig utstyr kobles til "kabelen", med f.eks T-stykker.

 

Grunnen til at instrumentene har to plugger er for å dorenkle "serie kobling" (DaisyChain) av dem

Link to post
Share on other sites

Dersom du leser installasjonsanvisningen så ser du med en gang hvordan ting skal kobles. f.eks side 23.

 

f.eks GPSen skal inn på SeaTalk nettet og ikke på C80. GPSen kan kobles direkte, men da bruker du den eneste SeaTalk pluggen.

SeaTalk er et nettverk hvor forskjellig utstyr kobles til "kabelen", med f.eks T-stykker.

 

Grunnen til at instrumentene har to plugger er for å dorenkle "serie kobling" (DaisyChain) av dem

 

Selges slike "T-stykker fror "? Er det noe mer enn en T-skjøt, dvs. at samme leder/farge i Seatalk kabler fra tre forskjellige instrumenter kobles sammen?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet for lite om det fysiske laget i et SeaTalk nettverk. Det jeg vet er at NMEA 2000 er avhengig av termineringsmotstander i hver ende av kabelen. Samme som i den gamle coaxbaserte ethernet.

 

Jeg ville uansett benytte ferdige kabler og T-stykker. Ikke bare for enkelheten ved installasjone,men også vanntetthet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet for lite om det fysiske laget i et SeaTalk nettverk. Det jeg vet er at NMEA 2000 er avhengig av termineringsmotstander i hver ende av kabelen. Samme som i den gamle coaxbaserte ethernet.

 

Jeg ville uansett benytte ferdige kabler og T-stykker. Ikke bare for enkelheten ved installasjone,men også vanntetthet.

 

Takk for svar. Seatalk er jo en buss-løsning så det med terminering er nok en god ide. Vil tro det løses ved at "bussen" terminerer i et instrument og ikke en åpen kabelende.

Skal se om jeg får tak i T-stykker hos Seatronic i Moss.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...