Lazyjack Startet 5.Juli.2009 Del på Facebook Startet 5.Juli.2009 Har 3 instrumenter(Multi, vind og autopilot) pluss en C80 plotter med ekstern antenne. C80 har kun en Seatalk-kontakt mens instrumentene har 2 hver. Antenna vil jo da oppta den eneste kontakten som finnes på C80. Hvordan skal jeg da få vinddata osv. inn på C80? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Du kan kjøpe en fordeler som du kan plugge inn tre Seatalk kontakter i. Du kan også fåkjøpt fordeler med 5 kontakter. Nr hos Raymarine (Belamarin) er D244 og E25049. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lazyjack Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Du kan kjøpe en fordeler som du kan plugge inn tre Seatalk kontakter i. Du kan også fåkjøpt fordeler med 5 kontakter. Nr hos Raymarine (Belamarin) er D244 og E25049. Jeg er forsåvidt klar over at det finnes slike hub'er men jeg mener at det ikke skulle være nødvendig. Mulig jeg tar feil... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Dersom du leser installasjonsanvisningen så ser du med en gang hvordan ting skal kobles. f.eks side 23. f.eks GPSen skal inn på SeaTalk nettet og ikke på C80. GPSen kan kobles direkte, men da bruker du den eneste SeaTalk pluggen. SeaTalk er et nettverk hvor forskjellig utstyr kobles til "kabelen", med f.eks T-stykker. Grunnen til at instrumentene har to plugger er for å dorenkle "serie kobling" (DaisyChain) av dem Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Dersom du leser installasjonsanvisningen så ser du med en gang hvordan ting skal kobles. f.eks side 23. f.eks GPSen skal inn på SeaTalk nettet og ikke på C80. GPSen kan kobles direkte, men da bruker du den eneste SeaTalk pluggen. SeaTalk er et nettverk hvor forskjellig utstyr kobles til "kabelen", med f.eks T-stykker. Grunnen til at instrumentene har to plugger er for å dorenkle "serie kobling" (DaisyChain) av dem Selges slike "T-stykker fror "? Er det noe mer enn en T-skjøt, dvs. at samme leder/farge i Seatalk kabler fra tre forskjellige instrumenter kobles sammen? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Jeg vet for lite om det fysiske laget i et SeaTalk nettverk. Det jeg vet er at NMEA 2000 er avhengig av termineringsmotstander i hver ende av kabelen. Samme som i den gamle coaxbaserte ethernet. Jeg ville uansett benytte ferdige kabler og T-stykker. Ikke bare for enkelheten ved installasjone,men også vanntetthet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Jeg vet for lite om det fysiske laget i et SeaTalk nettverk. Det jeg vet er at NMEA 2000 er avhengig av termineringsmotstander i hver ende av kabelen. Samme som i den gamle coaxbaserte ethernet. Jeg ville uansett benytte ferdige kabler og T-stykker. Ikke bare for enkelheten ved installasjone,men også vanntetthet. Takk for svar. Seatalk er jo en buss-løsning så det med terminering er nok en god ide. Vil tro det løses ved at "bussen" terminerer i et instrument og ikke en åpen kabelende. Skal se om jeg får tak i T-stykker hos Seatronic i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.