Jump to content

Volvo MD2020 ugjevnt turtall ved lite diesel


steinartorsvik

Recommended Posts

Hei,

 

Har slitt med ujevnt turtall på MD2020 motoren min helt siden første tur 15 april. Dieseltanken min er på 35 liter og motoren står i en liten seilbåt.

 

1) Dieseltanken sto nesten tom gjennom hele vinteren

2) Har byttet forfilter 4 ganger og grovfilter 2 ganger.

3) Har pumpet ut det jeg fikk ut av diesel og fant det som tilsvarte en snusboks med sort grums i bunnen

 

I starten av sesongen fusket motoren hele tiden. Eneste måten å reparere den på var ved å løsne på lufteskruen ved forfilteret og da fungerte den fint 20 minutter til.

 

Trodde først det var luft i dieselen, men nå har jeg oppdaget at ved full tank kan jeg gjerne kjøre 8 timer før den fusker, men straks jeg får under halv tank igjen så fusker den.

 

Jeg opplever også at ved endring av turtall er det større sjanse for at den starter å fuske. Typisk på vei inn til havn når jeg senker eller øker turtallet så begynner den å fuske.

 

Da løsner jeg på lufteskruen, venter til diesel pipler over og motoren går som en drøm i 20 minutter til.

 

Har noen tips/råd?

Link to post
Share on other sites

Den sliter åpenbart for føden når tanknivået minker . . .

 

Matepumpen kan ha tett filter, syge luft eller ha skitt i ventilene. Disse lages nå ofte som forbruksvare, får du ikke åpnet og rengjort den med vanlig verktøy, må ny kjøpes, ikke avskrekkelig dyre. Er den av typen med membran ville jeg fornyet den(ne), et lite, usynlig hull i gummimembranen kan også gi slike symptomer.

 

Før du ev. går til anskaffelse av ny bør du skrue fra og blåse opp alle rørene for å kontrollere at det ikke sitter noe her.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

I går byttet jeg forfilteret igjen (og tilsatte 15ml Bio Protect 2 for evt dieseldyr)

 

Etter jeg har gjort det så begynner den å fuske igjen hver 30 minutt selv på full tank.

 

Jeg så også at når glassbeholderen under forfilteret fylte seg etter jeg hadde bytta filteret tok det veldig kort tid. Det virker som det ikke er noe tett fram til dit ihvertfall. Tok ca 30 sekunder og fylle hele glasset.

 

Som vanlig er det bare å lette på lufteskruen på forfilteret, vente til dieselen pipler og så går den fint igjen i 30 nye minutter.

Redigert av steinartorsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du sjekket luftingen på tanken? Høres nesten ut som du får undertrykk i tanken. Da hjelper det som du sier å slippe inn luft, og så går det til tanken igjen har stort nok undertrykk.

 

Det har jeg ikke gjort. Men det får meg til å tenke på noe annet jeg har gjort.

 

Jeg hadde problemer med at peilepinnen på den gamle dieseltanken var lekk. Det piplet diesel ut der konstant.

 

I vinter har jeg byttet ut denne gamle peilepinnen med en tett elektrisk tankmåler. Den er tettet med sikaflex og gjengeteip rundt festet. Her er det tett nå.

 

Jeg har også lagt merke til at hvis jeg skrur opp denne måleren kommer det en sånn 'pfff' lyd som når man åpner en colaflaske med skrukork. Er dette unormalt?

 

Når jeg fyller diesel på tanken må jeg alltid fylle veldig sakte, ellers pipler det ut igjen. Det tar gjerne lang tid å fylle 20 liter. Sånn har det alltid vært. Er dette normalt på små tanker?

 

dieseltank.jpg

 

Hvor er luftingen på tanken normalt? Og hvordan kan jeg sjekke den?

Link to post
Share on other sites

I Høyre side av bildet ditt er det to slanger. Den store er påfyllings slangen og går opp til lokket du fyller disel på.

Den lille slangen er som nevnt over her mest sansynlig lufteslangen, enten går den opp til en ventil som går gjennom skutesiden din og tilfører luft til tanken. Om det er så, må du sjekke at denne lille blanke ventilen på utsiden ikke er fylt opp med polish eller annet grums.

Om du ikke har denne ventilen på utsiden er det mulig at denne slangen ligger festet opp under dolbord eller lignende, her må du også sjekke at det ikke er kommet noen "knekk" eller lignende på slangen.

Siden det "tar tid" å fylle disel og at når du åpner tank får ett lite puff er det ikke usansynlig at det ikke kommer luft inn i tanken :)

 

Spenende å høre hva du finner ut av...

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Den lille slangen er som nevnt over her mest sansynlig lufteslangen, enten går den opp til en ventil som går gjennom skutesiden din og tilfører luft til tanken. Om det er så, må du sjekke at denne lille blanke ventilen på utsiden ikke er fylt opp med polish eller annet grums.

 

I går kunne jeg stille klokka etter problemet. 20 minutter, fusking, 20 minutter, fusking, 20 minutter og fusking.

 

Da har jeg gjort følgende:

 

1) Skrudd ut ventilen i skroget og blåst i denne (den var ren og fungerte)

2) Blåst igjennom slangen til luftingen, her føltes det som det var noe diesel i den men nå er den ihvertfall helt åpen og det kommer masse luft igjennom.

 

På vei ut fra Horten i dag tidlig tok det 20 minutter før det skjedde igjen.

 

Begynner å gå tom for ideer :)

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om der er vannlås i lufteslangen. Hvis slangen ikke ligger med fall hele veien vil der før eller siden samle seg vann og/eller diesel i slangen og det kan føre til dårlig lufting av tanken. Kanskje vanskelig å komme til men du bør kanskje se til at lufteslangen har fall HELE veien mot tank og kanskje også mot skroggjennomføringen. Som et forsøk kan du jo ta av lufteslangen på tanken og evt. sette på en kort slange som du fester like over tanken (for å unngå evt.søl). Da har du i alle fall lufting god nok og kan se om det er der problemet ligger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

er det ikke bare å koble av hele røret som har med lufting og gjøre da,slikm at du har ett åpent hull på tanken...

går problemet vekk,så vet du at det er lufterøret som er tett :seeya:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Joda, men om tanken er rimelig full så blir der lett litt søl...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Problemet løst!

 

Det var dårlig lufting av tanken da røret for tankluftingen lå i 'bøy' under toppnivået til tanken. Dette var ikke optimalt men ikke så ille at det skapte problemer for dieselmatingen.

 

Problemet var en manglende pakning på skruen som fester glasskåla til grovfilteret!

 

Etter uttallige justeringer fant jeg ut at tidspunktet for hvor lenge motoren gikk uten å fuske endret seg ved stramming/slakking av denne skruen. Det var et bittelite hull men stort nok til å lage problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...