guran1942 Startet 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2004 Hei. Jeg har en gammel -73 Nidelv med ny 40hk Yanmar (170 timer) og ny propell fra Sleipner, er ikke helt fornøyd med farten på båten, så jeg lurer på hva som er normal toppfart på denne båttypen med forskjellige motorer.Med fulle tanker og diverse pikk pakk greier jeg ikke mer enn 9 knop ifølge Gps. Synes det er litt snaut da de blir oppgitt 11-12 knop i en eldre utgave av båt guiden. Det sitter en slags fast trimplate under badestigen har denne noen hensikt? I såfall hvilken? Er den orginal eller ettermontert? Jeg greier heller ikke maksturtall 3800 o/min men kun 3600 o/min.Jeg har prøvd å kjøre med åpen motorkasse (for å få kaldest mulig luft inn)uten at det har hjulpet. Råd og tips mottas med takk. Mvh Guran Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 .......Med fulle tanker og diverse pikk pakk greier jeg ikke mer enn 9 knop ifølge Gps. Synes det er litt snaut da de blir oppgitt 11-12 knop i en eldre utgave av båt guiden.....Ikke noe å si på denne gamle damen, hvis hun greier 9 knop!! Beundringsverdig, spør du meg! Vi snakker om et 24' deplasementskrog og ikke halvplaner....og disse forventede 11-12 knop er nok lit vel optimistiske, vil jeg tro...... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hebbe Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 9 knop på denne snekka er over all forventning. Har etter hvert skjønt at en kan regne 1 knop pr meter med båt. Nidelvsnekka er et gammelt skrog og er ikke bygget for fart, om du ønsker større fart kan du montere et planebord under. Du vil med dette hindre at den graver seg så mye ned, fartsøkningen ved denne jobben er kanskje 2 knop. Om det er verd det vet jeg ikke, ville jeg ha hatt en raskere fart på min Sjømann 22 så hadde jeg byttet båt i stedet. En gammel snekke med snekkeskrog vil aldri gå fort uansett hva vi gjør. Snekka mi gjør 7 knop på full pinne men trives best i 6 knop. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Amorosa Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Har selv hatt samme type båt, først med en VP 24 hk som ble byttet ut i en ny Yanmar på 38 hk. Merket ingen stor forskjell i toppfart,men den hadde mere å ta i med når jeg gikk i motsjø. Har du 9 knop med full pakket båt så er det meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
guran1942 Svart 16.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 9 knop på denne snekka er over all forventning. Har etter hvert skjønt at en kan regne 1 knop pr meter med båt. Nidelvsnekka er et gammelt skrog og er ikke bygget for fart, om du ønsker større fart kan du montere et planebord under. Du vil med dette hindre at den graver seg så mye ned, fartsøkningen ved denne jobben er kanskje 2 knop. Om det er verd det vet jeg ikke, ville jeg ha hatt en raskere fart på min Sjømann 22 så hadde jeg byttet båt i stedet. En gammel snekke med snekkeskrog vil aldri gå fort uansett hva vi gjør. Snekka mi gjør 7 knop på full pinne men trives best i 6 knop. Takker for svaret, det er vel et slags planebord under bak, har hørt at det gjør båten mindre glad i sjø fra skrå bakfra, så jeg skal neppe lage det større. Grunnen til at jeg spurte var for å få greie på hva som er normal fart på den gamle damen, så jeg ikke leter etter feil som ikke er der. Enig med deg i at 6 knop er en trivelig hastighet, god sommer Guran Sitér dette innlegget Link to post
guran1942 Svart 16.Juni.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Har selv hatt samme type båt, først med en VP 24 hk som ble byttet ut i en ny Yanmar på 38 hk. . Jeg antar at motoren var en 3JH3, husker du noe om turtall? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 da må vel denne båten gå relativt sent i forhold til motor? Mi Sollux 24 med 34hk yanmar(1986) målte(GPS) eg til 9,8kn med fulle tanker og 2 personer. Marsjfart ligger rundt 8 og behagelig fart rundt 7. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2004 Har selv en Nidelv 24 76mod. med Yanmar 33HK. Har fått oppgitt en max hastighet på denne på 10knop. Marsjfart rundt 8 v/2500 omdreininger. Har samme plan bak som deg. Regner med at denne er orginal. Skal invistere i GPS om 1 uke, så vi får se om farten stemmer. Synes ihvertfall at farten er okey jeg Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 En bekjent av en kamerat har en nidelv snekke (tror den er 26 fot). Der har de montert i en 270 Hk motor, og den gjør Ca 18 knop, men da planer den på kjølen, og legger seg over, selv om de har mer å gå på. Hva vitsen er har jeg imidlertid aldri skjønt Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Majali Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Vi hadde også en Nidelv -72 som da vi kjøpte den sto det en 115 volvo motor (BB115) så byttet vi til en Pegeout 54 hk og merket ingen forskjell på farten, tror den gjorde ca 11 knop etter loggen. Men en på samme brygge hadde en 60 hk ett eller annnet og et mega trimplan som han påsto gjorde 14 knop. Men han måtte skjære det av pga den ble direkte farlig i medsjø. Det eneste jeg husker som var irriterende mede dette trimplanet var at når du ankret opp for natten og fikk litt småbølger rett inn bakfra, så laget det en skikkelig "klooink" lyd for hver bølge som traff inn over trimplanet og ble trykkt opp langs stevnen.... vel, det ble litt mimring.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Amorosa Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Jeg antar at motoren var en 3JH3, husker du noe om turtall? Beklager, men det er nå 3 år siden og så med litt teflonhjerne så er det glemt. Husker i allefall at oppgitt turtall ikke var noe problem, selv om det ble lite brukt. Sitér dette innlegget Link to post
roskva Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Hej Har en Nidelv 24 fra 1976 med VP MD17d på 36 hk. Efter GPS er topfart ved 3000 omdr. ca. 9 knop og marchfart ved 2000-2200 6-6,5 knop. Over 7 knop begynder skroget at grave sig ned hvilket er helt naturligt på grund af længden på vandlinien, dette selv om der er monteret "trimplan" bag. Mvh. Peder Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 17.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2004 Hei Har Nidelv 24 (81 mod) med VP md17c, 36 HK. GPS målt toppfart: 9,0 knop Behagelig fart (for båt, motor og folk) : 6 knop (18/1900 omdr.) syvers Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Her påstås det at en Nidelv 24 har en toppfart på 12 knop med 28 hk. Det må da vel være å ta i ??? Riktignok ny motor, men likevel !! Annonse: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=448...600&pos=4&rub=7 syvers Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Her påstås det at en Nidelv 24 har en toppfart på 12 knop med 28 hk. Det må da vel være å ta i ??? Riktignok ny motor, men likevel !!.......Typisk "selgerprat" - spør du meg! Mulig at selgeren kan lure noen som er ukjent med deplasementskrog-teorien, men han avslører seg selv ganske betraktelig, for de av oss som har vært "på bøljan" en stund......... Ja, ja, det er fremdeles noen som tror at mange hesten i en båt er ensbetydende med stor fart............................ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Goddis77 Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Har målt min Nidelv med GPS nå. 7,1 knop v/2500 omdreininger. Hadde 4 voksne + 1 barn ombord under turen. Ikke gale det for en '86 mod Yanmar med 33HK. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 28.Juni.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2004 Nidelv 24 og skilsø 23 har jeg hørt har samme skrog. Svigers har skilsø 23, og denne går maks 7 knop med Bukh (23HK?). Men farten blir ikke større med stor motor, da det er skroget som begrenser, hvis du har plate bak så hjelper det sikkert 2 knop, men så får du et annet løft med sjø inn bakfra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.