Jump to content

Nidelv24 gammel type -73, Hastighet?


guran1942

Recommended Posts

Hei. Jeg har en gammel -73 Nidelv med ny 40hk Yanmar (170 timer) og ny propell fra Sleipner, er ikke helt fornøyd med farten på båten, så jeg lurer på hva som er normal toppfart på denne båttypen med forskjellige motorer.Med fulle tanker og diverse pikk pakk greier jeg ikke mer enn 9 knop ifølge Gps. Synes det er litt snaut da de blir oppgitt 11-12 knop i en eldre utgave av båt guiden.

Det sitter en slags fast trimplate under badestigen har denne noen hensikt?

I såfall hvilken?

Er den orginal eller ettermontert?

Jeg greier heller ikke maksturtall 3800 o/min men kun 3600 o/min.Jeg har prøvd å kjøre med åpen motorkasse (for å få kaldest mulig luft inn)uten at det har hjulpet.

Råd og tips mottas med takk.

Mvh Guran :flag:

Link to post
Share on other sites

.......Med fulle tanker og diverse pikk pakk greier jeg ikke mer enn 9 knop ifølge Gps. Synes det er litt snaut da de blir oppgitt 11-12 knop i en eldre utgave av båt guiden.....

Ikke noe å si på denne gamle damen, hvis hun greier 9 knop!! Beundringsverdig, spør du meg!

 

Vi snakker om et 24' deplasementskrog og ikke halvplaner....og disse forventede 11-12 knop er nok lit vel optimistiske, vil jeg tro......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

9 knop på denne snekka er over all forventning. Har etter hvert skjønt at en kan regne 1 knop pr meter med båt. Nidelvsnekka er et gammelt skrog og er ikke bygget for fart, om du ønsker større fart kan du montere et planebord under. Du vil med dette hindre at den graver seg så mye ned, fartsøkningen ved denne jobben er kanskje 2 knop. Om det er verd det vet jeg ikke, ville jeg ha hatt en raskere fart på min Sjømann 22 så hadde jeg byttet båt i stedet. En gammel snekke med snekkeskrog vil aldri gå fort uansett hva vi gjør. Snekka mi gjør 7 knop på full pinne men trives best i 6 knop.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

9 knop på denne snekka er over all forventning. Har etter hvert skjønt at en kan regne 1 knop pr meter med båt. Nidelvsnekka er et gammelt skrog og er ikke bygget for fart, om du ønsker større fart kan du montere et planebord under. Du vil med dette hindre at den graver seg så mye ned, fartsøkningen ved denne jobben er kanskje 2 knop. Om det er verd det vet jeg ikke, ville jeg ha hatt en raskere fart på min Sjømann 22 så hadde jeg byttet båt i stedet. En gammel snekke med snekkeskrog vil aldri gå fort uansett hva vi gjør. Snekka mi gjør 7 knop på full pinne men trives best i 6 knop.

Takker for svaret, det er vel et slags planebord under bak, har hørt at det gjør båten mindre glad i sjø fra skrå bakfra, så jeg skal neppe lage det større.

Grunnen til at jeg spurte var for å få greie på hva som er normal fart på den gamle damen, så jeg ikke leter etter feil som ikke er der.

Enig med deg i at 6 knop er en trivelig hastighet,

god sommer

Guran :flag:

Link to post
Share on other sites

Har selv en Nidelv 24 76mod. med Yanmar 33HK.

Har fått oppgitt en max hastighet på denne på 10knop. Marsjfart rundt 8 v/2500 omdreininger.

Har samme plan bak som deg. Regner med at denne er orginal.

 

Skal invistere i GPS om 1 uke, så vi får se om farten stemmer. Synes ihvertfall at farten er okey jeg  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde også en Nidelv -72 som da vi kjøpte den sto det en 115 volvo motor (BB115)

 

så byttet vi til en Pegeout 54 hk og merket ingen forskjell på farten, tror den gjorde ca 11 knop etter loggen.

 

Men en på samme brygge hadde en 60 hk ett eller annnet og et mega trimplan som han påsto gjorde 14 knop. Men han måtte skjære det av pga den ble direkte farlig i medsjø.

 

Det eneste jeg husker som var irriterende mede dette trimplanet var at når du ankret opp for natten og fikk litt småbølger rett inn bakfra, så laget det en skikkelig "klooink" lyd for hver bølge som traff inn over trimplanet og ble trykkt opp langs stevnen....

vel, det ble litt mimring....  :smiley:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hej

 

Har en Nidelv 24 fra 1976 med VP MD17d på 36 hk.

Efter GPS er topfart ved 3000 omdr. ca. 9 knop og marchfart  ved 2000-2200 6-6,5 knop.

Over 7 knop begynder skroget at grave sig ned hvilket er helt naturligt på grund af længden på vandlinien, dette selv om der er monteret "trimplan" bag.

 

Mvh.

 

Peder

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her påstås det at en Nidelv 24 har en toppfart på 12 knop med 28 hk. Det må da vel være å ta i ??? Riktignok ny motor, men likevel !!.......

Typisk "selgerprat" - spør du meg!  :rolleyes: Mulig at selgeren kan lure noen som er ukjent med deplasementskrog-teorien, men han avslører seg selv ganske betraktelig, for de av oss som har vært "på bøljan" en stund......... :wink:

 

Ja, ja, det er fremdeles noen som tror at mange hesten i en båt er ensbetydende med stor fart............................ :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nidelv 24 og skilsø 23 har jeg hørt har samme skrog. Svigers har skilsø 23, og denne går maks 7 knop med Bukh (23HK?). Men farten blir ikke større med stor motor, da det er skroget som begrenser, hvis du har plate bak så hjelper det sikkert 2 knop, men så får du et annet løft med sjø inn bakfra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...