Jump to content

Webasto - Det ryker inne i båten


Alfa Romeo

Recommended Posts

Når webastoen begynner å bli god å varm (etter ca 8-10 min) begynner det å komme røyk ut av dysene inne i båten. Ikke mye men godt synlig. Røyken er hvit og lukter ikke spesielt mye.

 

Sjekket først ledningsanlegget, men det ser ok ut og dessuten lukter det ikke som svidd plast. Kan heller ikke så noe røykutvikling i rommet der varmeren står (som kunne blitt sugd inn friskluftslangen)

 

Jeg mistenker ett av to:

1. Kan det ha kommet noe vann, diesel, oljesøl inn i varmluftslangen en plass som begynner å dampe når temperaturen øker?

2. Er det mulig at det kan ha blitt lekkasje inne i varmeren slik at eksos lekker over til luft?

 

Varmeren er 8 år.

 

Noen som har vært borte i tilsvarende?

Link to post
Share on other sites

Høres mest ut til at det er damp fra vann/ kondens som ligger i slangene. Sjekk om slangene ligger slik at det kan samle seg noe vann i bukningene. Dersom det er damp, bør dette forsvinne etter en tid, når alt vannet har fordampet. Dersom varmerens eksosrør lekker, kan den trekke inn eksos i friskluftinntaket, som så blåses inn i båten med varmlufta. Eksos inn i båten er svært farlig, ikke bruk varmeren om du mistenker dette.

Link to post
Share on other sites

Eksos fra diesel i et varmeapparat er vel ganske så lys, så dette ville i hvert fall ikke jeg brukt før årsaken er klar og rettet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde i 1997 at det begynte å lukte svakt eksos under overfarten til Skagen. Varmeren var da 6 år gammel og eksosslangen var ikke byttet. Da jeg undersøkte nærmere fant jeg at det var en lekkasje på slangen og at området rundt lekkasjen var sprøtt nesten som papir.

 

Det er viktig å klamre eksosslangen så godt at den ikke står å vibrerer når motor er i gang for en kombinasjon av syrer,vann og vibrasjoner gjør at det vil få lekkasje før enn senere.

 

Om dette ikke er årsaken så ville jeg inspisert røropplegget for varmluften. Er det ok så er det på tide med service på varmeren. Dvs. rengjøre varmeren og bytte pakninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...