Jump to content

Hjelp til valg av motor på gummijolle.


Gurba

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg kjøpte en gummijolle med 9.9 Hk Yamaha. Syns det blir for tungt og lempe den av og på to ganger hver helg.

 

Jolla er på 8-9 fot.

 

Er det mulig å få 6 HK med integrert tank ?

Veier 6 Hk mye mer enn 5 hk ?

Evt holder det nok med 5 Hk da den vil plane med 14'iss oppi. Og 6 hk blir alikevel for lite til å få den til å plane med 2 voksne personer.

 

Og før når jeg drev med detta jolle greiene så var Mariner og Yamaha kremen... er det fortsatt sånn ??

 

Tips og råd mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

9,9 er blytungt å håndtere.

 

Yamaha 2T 6 og 8hk er samme motoren, velg derfor 8hk. Disse finnes ikke med integrert tank.

Ja, 6hk veier innpå 10kg mer enn 5hk utgaven, men er også en HELT annen motor.

 

Som ren " jollemotor " ville jeg valgt 5hk, men som kombinert jolle og leketøy, ville jeg helt klart valgt 8hk.

Da er den også kraftig nok til å slepe tube med en liten knært oppi, det klarer ikke en 5hk. Vår jolle planer med 2 voksne og 2 små knærter oppi, jeg har 8HK på min Zodiac 310.

Dog kreves det da litt planlegging med fordeling av vekt osv.

 

Tohatsu har forresten en veldig fin, lett og ganske prisgunstig 9,8HK. Denne kan IKKE trimmes til 15Hk, men veier omlag det samme som en Yamaha 8hk.

Denne bør være verdt å glane på.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Flott svar...

 

Vi har kun med denne jolla som livbåt og den henger etter og blir aldri brukt. Fjortissen skal kna litt innimellom bare og da er det fint at den planer. Og om jeg trenger litt "alenetid" vil jeg at jolla skal plane med mine 100 kilo.

 

Derfor en lett såmulig motor med integreret tank. Skjønner av svartet ditt at 5 Hk vil være toppen...

Vannski og tubelek uaktuelt :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...