Jump to content

Når ankeret setter seg fast i bunnen


Nidelven 24

Recommended Posts

Har et såkalt Bruceanker som til stadighet er vanskelig å få løsne fra bunnen.

Har derfor bundet et nytt tynt tau i bakkant på ankeret. Når jeg trekker i dette løsner ankeret med en gang.

Det er da imidlertid veldig upraktisk å ha to tau på dreggen. :headbang:

 

Synes jeg har hørt om en patent engang med å binde tauet i bakkant på ankeret til hovedtauet helt nede med ankeret eller noe lignende. Men for meg ser det da ut til at dreggen vil løsne automatisk når båten ligger forankret.

Er det noen som har en smart løsning på dette problemet?

Link to post
Share on other sites

Prinsippet var i gamle dager - kanskje brukbart for Bruce også - å feste selve ankertau/kjetting i bakkant av ankeret, og så bendsle dette inn til enden av armen (stokken på et stokkanker) med passende styrke garn eller vaier. Da skal det virke slik at når ankeret ligger ute er det nesten ingen påkjenning på bendslingen da trekket er langs med armen. Når ankeret skal opp ender du først rett over ankeret og om det sitter fast vil du få et vinkelrett trekk på bendslingen som gjør at den ryker og da har du igjen hovedfestet i bakkant av ankeret. Legger seg ikke i krybben sin når det kommer opp slik da.....

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

når ankeret ligger ute er det nesten ingen påkjenning på bendslingen da trekket er langs med armen.

Ville ikke stolt mye på bendslingen når vinden dreier . . .

Hva med å teite ankerlina rett opp/ned og så gå ankeret løs med motorkraft ?

 

Eller liten bøye, blokk og lodd på opphalerlina. Med 10 m opphalertau ville da bøyen ligge rett over ankeret imellom 5 og 10 m dybde. Og alle andre ville se hvor du hadde ankeret.

Redigert av Kaldfisk (see edit history)

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...