Jump to content

kartplotter med innebygd antenne bra nok?


sunny 73

Recommended Posts

Har en lukket båt som jeg vurderer å sette inn en techmarine t55.06 med innebygd antenne ,men er litt usikker på om det holder eller om jeg må sette på en ekstern antenne for inne bruk.

Jeg tenkte å bruke samme skjærmen inne og på flybridgen med to forskjellige hurtigbraketter.

Noen med erfaring rundt det og med den plotteren??

Redigert av sunny 73 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bare erfaring fra dette på åpen daycruiser med Garmin 182C. Den stod plassert under vindskjermen. Om plotteren kan stå slik at antennen peker mot et vindu bør det være god nok dekning. Om taket på båten er tykt er jeg redd du bør velge ekstern antenne.

 

Kanskje du kan få låne deg en håndholdt GPS og teste om du får dekning inni båten din?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er bra "nok" vil avhenge av båten og plotterens følsomhet. Jeg har en Garmin 276C (fire år gammel) som hadde innebygd antenne. Denne står i en gammel snekke med kalesje. Med innebygd antenne fikk jeg inn 2-6 satelitter avhengig av forholdene (den virket under gunstige forhold), etter at jeg monterte utvendig antenne, så får jeg inn 11-12. Flere satelitter gir bedre nøyaktighet.

Link to post
Share on other sites

Det kommer veldig an på hvilken GPS som er innebygget. Jeg har brukt en Garmin GPS 12 under tak for hauglenge siden og den fungerte fint. De moderne GPSene som er basert på f.eks SiRF Star 3 chipsett er veldig følsomme og bør klare seg godt under tak. Du kan jo høre med din leverandør og evt. få en avtale om retur dersom det ikke virker.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siste generasjons Garmin, Lowrance (HDS) og Rymarine med innebygde antenner vil fungere bra inne i en lukket båt. Vil i utgangspunktet være skeptisk til andre merker og modeller med innebygd antenne.

 

Brukte i fjor en Lowrance LMS-525C med LGC-3000 antenne først liggende framme ved ruta, fungerte ikke noe særlig før antenna kom opp på taket. I år har jeg erstattet 525 plotteren med en HDS med innebygd antenne, LGC antenna står fortsatt på taket og er koblet opp også mot HDS via NMEA 2000. HDS vil automatisk velge den antenna med minst estimert posisjonsfeil, det ser ut til å være helt vilkårlig om den bruker sin egen interne antenne eller den takmonterte LGC-3000 så det er ingen tvil om at siste generasjons Sirf-III og tilsvarende mottagere er et stort framskritt.

Link to post
Share on other sites

Har Lowrance kartplotter innendørs i min viknes - kan lukke opp takluke over denne, men dette påvirker ikke signalstyrken. Denne er uforandret uansett åpen/lukket takluke. Men ved montering av radio/stereo i båten så la jeg først antennen til radioen (standard type til bil) på tvers forran "inne i taket" på båten - da mistet plotteren signalet. Så la jeg antennen på langs "inne i taket" på motsatt side av plotteren - da kom signalet tilbake som før. Dette tyder på at GPS signalene forstyrres ganske lett av metall (i hvertfall andre antenner), men ikke noe nevneverdig av glassfiber. Etter utsagn fra Løwrance leverandøren så går signalene nesten upåvirket gjennom glassfiber("skrog") hvis dette ikke er for tykt.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kapre tråden , men hvordan blir det når man feller inn en plotter med innebygget antenne , vil det fungere uten ekstern antenne? Tenker da f.eks på Garmin 420 og 520.

 

 

Vet ikke hvordan det er med Garmin, men Lowrance HDS og Raymarines nye A serie og C serien i bredformat har antennene i fronten og vil dermed virke bra selv om de er innfelt. Kjenner andre plottere som har antenna plassert bak på enheten slik at de ikke fungerer innfellt.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utviklingen har heldigvis gått i riktig retning med mer følsomme GPS'er, men signalet dempes

uansett dersom det ikke er fri sikt til satellittene.

 

Jeg gjorde for noen år siden en test med min Garmin GPS75 fra 1994 (som fremdeles funker og

som jeg har som reserve-GPS). Denne GPS'n med en utmerket Helix antenne likte i hvert fall ikke

at signalene ble skjermet av "kjøtt og blod".

 

Uten hindringer viser min gamle Garmin høye signalstolper for 8 satellitter. Med lett skjerming er

forholdet allerede dårlig, og når jeg lukker hånden er det ikke mye signal igjen. Da sluttet den

umiddelbart å beregne posisjon.

 

Dette er det nok ikke mange som har tenkt på når de har en innebygget GPS i plotteren sin og står

bøyd over den for å studere kartet. Da er det plutselig full skjerming fra kroppen for de satellittene

som er bak deg.

 

gps1.jpggps2.jpggps3.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tydlig at det skjer en utvikling, ja. Sjekket for 15 minutter siden en 4 år gammel TomTom bil GPS med en "helt maken" modell som er 3 uker gammel. Den gamle modellen sliter hvis den blir lagt ned i midtkonsollen i bilen, mens den nye viser fult signal uansett, selv hvis bilen står delvis inne i en carport. Begge "boksene" ser tilsynelatende like ut, men i tilegg til oppdaterte kart er det tydeligvis også andre forskjeller på den nye modellen, til tross for at den gamle kostet 4000, mens den nye kostet 1500...................

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært interssant om noen kunne gjøre et lignende eksperiment som jeg gjorde med en nyere GPS enn den jeg testet. Hold GPS'n godt inntil kroppen med hendene over den og bøy deg fremover slik at du skjermer signalene fra "himmelen".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da ser det ut til at nyere GPS'er med Sirf-III kjerne er adskillig mer følsomme en gamle typer, men jeg stiller likevel spørsmålet. Hvorfor nøye seg med et brukbart(?) signal, når en kan få et perfekt signal med GPS/antenne montert med fri sikt til himmelhvelvingen? En dag passerer man kanskje en høy og bratt fjellskrent og alle signalene fra den siden forsvinner. Samtidig svekkes signalene av den massive vindusstolpen i tre eller metall pluss at en står bøyd over plotteren for å se skjermen i vanskelig lys. Det blåser og sjøer og du har skvalpeskjær på andre siden av fjellveggen. Da er det kanskje bare 3 - 4 satellitter som gir deg signal med stor feilmargin som GPS'n kan bruke for å lose deg trygt videre. Var det da ikke bedre å kutte ut de lokale hindringene i båten og få en mer nøyaktig posisjon (dersom du i det hele tatt fikk en posisjon med GPS'n innendørs)? Men det er klart det er mer lettvint med montering uten ekstern antenne, "good enough for country music" som vi sa da jeg jobbet i NRK lydservice!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke bekymret meg så veldig mye om jeg kjøpte en ny gps/plotter med innebygd antenne. Om man ikke er fornøyd med den innebygde kan man montere en utvendig. fungerer det godt med den innebygde(hvilket jeg tror det vil gjøre med de nye) sparer man jobb og penger og slipper å ha en ekstra antenne/dings utenpå båten som kan være i veien, hekte seg opp i ting og tang etc. Har selv kjøpt en utgående plotter(Raymarine A60 med ekkolodd) med ekstern antenne. Det skaper litt ekstra bryderi, men ser at flere har montert antennene inne i pidestallen og sogar under dekk og sier seg fornøyd med det så jeg prøver først hvordan signalene blir inne i pidestallen før jeg bestemmer meg for plassering av antenne.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Techmarine (med innebygget antenne) med konsoll inne i båten og konsoll på Flybridgen. Når jeg sitter inne er den montert på konsollen der og når jeg skal kjøre fra flybridgen, tar jeg med kartplotteren opp og monterer den på konsollen der. Har aldri hatt noen problemer med dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en to eller tre år gammel plotter med innebygget antenne, den står ute i cockpiten, men under bommen. Det hender at den mister signalene og ikke klarer å anngi hvor jeg er. Flytter jeg bommen ut til borde er det aldri noe problem. En grei oppsummering fra min side er: det fungerer, man hadde fungert bedre med separat antenne....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg sejlede i to år med en Garmin 176C med indebygget antenne. Den var monteret på dashbordet på min Skilsø 33 Arctic. Jeg havde aldrig problemer med at "se" nogle satellitter. Men der er jo også tagluger i Skilsø'en - jeg ved ikke om det betyder noget.

 

Uanset så havde den også stik til en ekstern antenne, så min plan var at montere den eksterne antenne hvis den interne ikke var god nok.

 

Min nuværende Simrad har en udemærket ekstern antenne, der er placeret 50 cm fra VHF-antennen og som derfor slår signalet til GPS'en ud hver gang jeg sender på VHF'en :crazy:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Flere satelitter gir bedre nøyaktighet.

 

Ikke nødvendigvis.

Det er fullt mulig å få et godt fix med 5 satelitter og et dårlig med 12.

Ei GPS antenne er avhengig av fri sikt til hele horisonten for å få inn de satelittene den forventer å se. Å la den se ut et vindu er for dårlig. Da blir geometrien elendig, selv om man veiver med mantraet starIII aldri så mye.

Å sammenligne med en bil GPS blir litt feil. Den har en litt lettere arbeidsoppgave.

Som Lars H. sier, kjøtt og bein skjermer mye. Det gjør også ei våt kalesje.

Primær antenna mi står på ei mast bak på båten. Det er kun masta som skjermer noe.

Link to post
Share on other sites

Det er nok flere ting ved en gps som avgjør hvor godt den fungerer og hvor kresen den er på signalene. Det er bare å prøve seg fram. Jeg har brukt forskjellige gps`r i båt og bil siden 1997 og også kjørt med gps med intern antenne inne i panserbil noe som fungerte med noen pgs`r men ikke med andre. Noen krever fri sikt men noen tar signaler greit gjennom glassfiber, plast og glass. Selvfølgelig er fri sikt best, men om det fungerer godt med intern antenne så hvorfor ikke. Jeg ser den fordelen for min egen del at en intern antenne evt en skult montering av antennen har den fordelen at antennen ikke kommer i veien for annet utstyr, eller blir ødelagt samt at det sparer tid ved en montasje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...