Jump to content

Plastimo ca halve prisen av Furlex - er furlex verd det dobbelte?


Hallaron

Recommended Posts

Har kommet meg etter sjokket med rigghavari, og har så smått begynt å tenke på hvordan båten skal bli rigget igjen. Oppdager fort at det finnes Plastimo og Furlex rullesystemer på markedet, der Plastimo er omtrent halve prisen av Furlex. Noen som vil mene noe om dette? Er Plastimo bare søppel, eller fungerer det greit? Plastimo koster 7280,- mens furlexen kommer på 16000,-

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en furlex, og de tingene jeg kan utsette på denne er:

 

- Lina har en tendens til å sette seg fast dersom forseilet slippes ut ukontrollert. Det blir 'kast' i lina rundt trommelen, og så kiler den seg over- eller under den mekanismen som skal forhindre nettopp 'kast'. Dette merkes først når man prøver å rulle seilet inn igjen. Når man vet hvordan dette skal fikses tar det bare noen sekunder, men man må jo fram i baugen for å få gjort det.

 

- Den er nokså plundrete å montere av og på mens den sitter på båten. Lett å miste skruer i vannet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har plastimo. Alle ulempene som NOR_Gandsfjord nevner er tilstede på Plastimo også. Synes Plastimoen gir litt intrykk av å være laget av "billig plast", selv om den har fungert helt greit hittil. Vet ikke om furlexen har materialer av bedre kvalitet, men vil anta det. Ellers tror jeg trommelen på Furlex kan demonteres for regattaseiling.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

omlag som to første talere skriver, Furlexen er verdt dobbelt så mye, men når jeg handla Plastimo`en så hadde jeg ikke mer penger. For meg av en Plastimo på båten bedre enn halve kjøpesumme til en Furlex på bankkonto og en glanset brosjyre å glane på. :smiley:

 

Ville neppe satt Plastimo på båten om jeg kunne velge fritt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

jeg kan nok neppe velge fritt, men båten må jo rigges igjen og om det er store fordeler med Furlex velger jeg nok det. Men jeg kan ikke huske at noen har vært misfornøyd med Plastimo. Tenkte jeg skulle se om det var noen med dårlig erfaring her inne..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er det kun Plastimo og Furlex du vurderer? Hva med Profurl eller Harken, for å nevne to jeg kom på i farten. Jeg er enig i at det kan være et problem med at tauet kiler seg i Furlexen. Men både Harken og Profurl ser ut til å være bedre med tanke på det. Hva de koster aner jeg ikke, men pris er vel ikke det eneste du ser på?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

nei pris er ikke det eneste, men jeg kan lite eller ingenting om ulike rullesystemer, jag har hatt to gamle rullesystemer, og de har fungert greit. Jeg prøver nå å orientere meg..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har Plastimo 810T på min båt, fungerer topp på andre året og håper det varer ei stund. Lina som fulgte med er av tvilsom kvalitet, men er billig og skifte. Kan ikkje finne grunn til å kjøpe dyrere alternativ om det er turseiling ein drive med. Kjekt å ha "spart" 9000 kr som kan brukes andre plasser.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 2 båter med Furlex 200S og har nå en Harken MKIV. Hva prisforskjellen er aner jeg ikke men til mitt bruk er Harken systemet overlegent. Harken MKIV er antagelig designet for å kunne ha rullen under eller over dekk. Jeg har min rull under. Harken har en egen modell spesielt designet for dette formålet men MKIV fungerer utmerket. For det første er den åpen, slik at en eventuell spin, går an å rette opp. På Furlexen ender dette gjerne opp i et skjærereir der man må demontere pyntekanten rundt rullen. Harken rullen demonterer man vertikalt, når man skal maste av. Det betyr at hullet til forstaget altså ikke trenger å være mer enn 10 cm. Antagelig også enda litt mindre.

Jeg bruker kun rullesystemet til turseilas. Da er det bare å løsne feederen i profilen og dra opp den øverste snella ovenfor feederen og så feste denne igjen. Bytter fra rull til dekkhalset seil på 5 min. Harken MKIV

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...