Jump to content

Korrekt kjetting for ILAS ankervinsj ?


hermansen

Recommended Posts

Vinsj er ILAS Inside 1000W. I spec fra ILAS står det 6,5/8 mm kjetting på kabularet. Så leser jeg om både DIN 766 norm og Norsk Standard. Leste et sted på forumet her at ILAS benytter enten 8 mm DIN 766 eller 6,5 mm Norsk Standard. Er dette det samme ?

 

Skal bytte fra galvanisert til syrefast. Fra ILAS har jeg fått beskjed at deres vinsjer er "kresen på kjettingen" uten at de forklarer dette noe nærmere.

 

Noen som kan hjelpe ? Har noen benytter syrefast på ILAS Inside (eller andre fra ILAS) ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en brukt Ilas kjettingvinsj våren 2008, med 8 mm kjetting. Tidligere eier hadde hatt den hos Lamberseter til overhaling og ombygging til fritt fall, hvor de blandt annet byttet kabularet. Ved bruk viste det seg at etter å ha dratt opp 3-4 m, hoppa kjettingen ut av "sporet" i kabularet og det rasa ut ca. metern før den tok tak igjen.

 

Før ombyggingen til fritt fall og nytt kabular, hadde det ikke vært problemer. Helt sikker, ligger ofte sammen med den jeg kjøpte vinsjen av.

 

Ved nærmere inspeksjon av hvordan kjettingen lå i kabularet, var det tydelig at det ikke passet sammen. En telefon til Lamberseter bekreftet at det var feil kjetting, det kabularet skulle ha 6,5 mm kjetting opplyste de. Selv om det på fakturaen for ombyggingen står "11048 kabelar kjetting 6,5+8mm". Som jeg dessverre fant fram først nå da jeg skulle svare på dette innlegget. Etter en del tlf. til forskjellige båtbutikker viste det seg at det var kun Lamberseter som hadde 6,5 mm kjetting som lagervare. Kjapp tur fra Vestfold til Oslo for ny kjetting da ferien sto for døra. Med 6,5 mm kjetting har den fungert feilfritt.

 

Hvorfor i helv..... sjekket jeg ikke fakturaen før.

 

Redigert: Står også i montering og bruksanvisning til Poweril fra Ilas, spesifikasjoner/tekniske data at alle 1000w vinsjene, Admiral, Captain, Inside,Skipper, Sailor og Sailor de luxe kan ha 6,5/8mm kjetting. Over kollonen til kjetting størrelse står det "Kjetting lenke tverrsnitts & (MS/DIN 766).

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg begynner dette å bli ganske forvirrende og frustrerende. Jeg har vært i kontakt med en på ILAS som sier at de benytter DIN 766 kjetting. I krav til kjetting står det 6,5/8 mm. Men 6,5 mm er ingen DIN 766 norm. ILAS selv (i følge lokal forhandler) leverer bare 6,5 mm kjetting til Inside 500/1000w vinsjene.

 

Ser at Seatronic kan levere noe de kaller for "Kjetting kalibrert syrefast 50m 6,5mm DIN 766" til 6500.- for 50 meter. Men når jeg spør om denne passer blir jeg henvist til Ilas og et websted om heter aseke.no som tilhører "as Einar Kunsts etf." som er kjettingleverandør. Men Einar K. sier de er bare produsernt/distributør og henviser meg igjen tilbake til Seatronic. Og Ilas bare henviser til sitt eget varenummer som koster nesten 3000 er enn Seatronic.

 

Er det rart Jeppe :drink: ?

 

Når jeg leser spec fra både ILAS og Engbo virker det som 6,5 mm er en "norsk spesifikasjon" og har ikke noe med DIN 766 å gjøre. Noen som kan avkrefte eller bekrefte dette ?

 

Noen som vet om noen andre, enn Ilas, som leverer syrefast kjetting som passer til Ilas 6,5 mm kabular, og som ikke koster skjorta ?

 

Og er det noen som har kjøpt 6,5 mm syrefast kjetting til Ilas vinsjer og vet hva (hvilke kjettinger) som fungerer uten trøbbel ?

 

Takker.

 

/Øystein (som er litt :confused: )

Link to post
Share on other sites

på aseke sine sider fremkommer det dog at 8 mm din leddene er 40 mm lange og 27 mm brede, mens 6.5 mm leddene er 37 mm lange og 23 mm brede, og at bruddstyrken er hhv 4000 kg og 2300 kg, så det er jo to ganske forskjellige kjettinger på alle måter :confused:

 

Har selv kjøpt inn en sekk med 8 mm liggende klar til å erstatte dagens 6.5 mm bare jeg tør.... så jeg venter spent på erfaringene til de som har prøvd det på samme kabular.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevt har jeg prøvd med 8 mm kjetting, ikke vellykket. 6,5 mm kjetting perfekt.

 

Tror at DIN normen ikke har noe med "størrelsen" på kjettingen, men glatthet på kjettingen, innebyrdes tolleranse/avvik på lenkene og "metallbanding".

 

Betalte ca. 1800,- kr for 50m 6,5 mm kjetting på Ilas, juni 2007.

 

Redigert: Ser av prislisten til Ilas at Art.nr. 10782 50m 6,5mm kjetting koster 2200,- inkl. mva.

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg begynner dette å bli ganske forvirrende og frustrerende. Jeg har vært i kontakt med en på ILAS som sier at de benytter DIN 766 kjetting. I krav til kjetting står det 6,5/8 mm. Men 6,5 mm er ingen DIN 766 norm. ILAS selv (i følge lokal forhandler) leverer bare 6,5 mm kjetting til Inside 500/1000w vinsjene.

 

Ser at Seatronic kan levere noe de kaller for "Kjetting kalibrert syrefast 50m 6,5mm DIN 766" til 6500.- for 50 meter. Men når jeg spør om denne passer blir jeg henvist til Ilas og et websted om heter aseke.no som tilhører "as Einar Kunsts etf." som er kjettingleverandør. Men Einar K. sier de er bare produsernt/distributør og henviser meg igjen tilbake til Seatronic. Og Ilas bare henviser til sitt eget varenummer som koster nesten 3000 er enn Seatronic.

 

Er det rart Jeppe :drink: ?

 

Når jeg leser spec fra både ILAS og Engbo virker det som 6,5 mm er en "norsk spesifikasjon" og har ikke noe med DIN 766 å gjøre. Noen som kan avkrefte eller bekrefte dette ?

 

Noen som vet om noen andre, enn Ilas, som leverer syrefast kjetting som passer til Ilas 6,5 mm kabular, og som ikke koster skjorta ?

 

Og er det noen som har kjøpt 6,5 mm syrefast kjetting til Ilas vinsjer og vet hva (hvilke kjettinger) som fungerer uten trøbbel ?

 

Takker.

 

/Øystein (som er litt :confused: )

Har solgt kjetting i mange år, og kan litt om dette...6,5 mm er IKKE DIN 766. DIN 766 lev kun i "hele" mm...dvs. 6-8-10. 6500,00 for 50 meter 6,5 mm kjeting er en vanvittig pris

Redigert av jory (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I henhold til Aktivmarin a/s, side 7.20 i 2007 katalogen, er DIN 766 en kalibrert kjetting, dvs. total leddlengde = godstykkelse x 5 (avvik _+ 5% godtas).

 

Prisen på 2200 var galvanisert, art. nr 10783 kjetting syrefast 50m 6,5mm koster 8150 inkl. mva hos Ilas.

Link to post
Share on other sites

I henhold til Aktivmarin a/s, side 7.20 i 2007 katalogen, er DIN 766 en kalibrert kjetting, dvs. total leddlengde = godstykkelse x 5 (avvik _+ 5% godtas).

 

Prisen på 2200 var galvanisert, art. nr 10783 kjetting syrefast 50m 6,5mm koster 8150 inkl. mva hos Ilas.

Da bruker de konsekvent veil. utsalgspris hos Kunst, til tross for at de har en veldig bra rabatt hos Kunst A/S ...de har ihvertfall 55 % rabatt...kanske mer på grunn av stort volum

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...