Jump to content

Hvilken vei skal dieselen gå i et grovfilter?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Etter motorstoppen pga. falsk luft ved mitt forrige grovfilter for diesel, har jeg nå kjøpt et nytt som skrues fast på samme måte som et vanlig

finfilter eller oljefilter. Men det er ikke merket for hvilken vei dieselen skal strømme.

 

Så, er det noen som vet om dieselen skal inn fra midten av filteret (rød pil på bildet), eller fra utsiden (grønn pil på bildet). Selv ville jeg tro

at inn var ved rød pil i og med at lufteskruen (gul pil på bildet)er på utsiden av selve filteret. Vannavtappingen (blå pil på bildet) har direkte

forbindelse med innsiden av filteret (rød pil). Det skulle vel også tyde på at diesel skal inn her slik at vannet stopper før selve filteret?

 

20u_grovfilter_3.jpg20u_grovfilter_2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er en skjematisk splitt-tegning. De grønne feltene er gummipakninger. Så kan man vurdere hvilken vei det er best å la dieselen strømme, fra 1 til 2 eller omvendt....

cav_split.gif

 

Limte denne fra Ingar, skulle vel være fornuftig å la innløpet komme i midten da slik at vann og dritt kommer i dreneringen?

Skissen er vel likt ditt filter bare at du ikke har glass?

Link to post
Share on other sites

Kan denne være til hjelp

 

http://www.boschindia.com/content/language1/html/7787.htm

 

Types of Diesel Filters

Cloth Type (Primary)

 

Consists of several layers of cloth wound over a layer of link cloth on a perforated metal tube

Flow direction - From outside to inside

Filtered fuel collects in the centre tube and is delivered to the pump

Removes non-dissolving impurities like dust, foreign particles etc

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Filteret har ikke kapasitet til å ta mot noe videre forurensing motsatt vei.

Og hvorfor ikke? Ren diesel går vel like godt den ene eller den andre veien gjennom filteret, og større partikler, over 20u stoppes vel uansett? Men hva med vann, stoppes det i et slikt 20u filter? Dersom vann stoppes, må det vel være best at inntaket er i senter (som er forbundet direkte med tappeskruen i bunn) slik at vann (som er tyngre enn diesel) kan tappes der før det har passert filteret og er på vei til fødepumpen?

 

Og jo da, jeg har allerede gjort meg opp en mening, men er åpen for å overtales til noe annet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil ikke filteret ha størst overflate ytterst mot godset, og på den måten kunne ta imot størst mulig forurensing? Når/hvis det tetter seg mot senter så er det fremdeles ikke tett ytterst. Tenker bare høyt i sommervarmen :crazy: Tror vann går gjennom filteret, men meningen er vel at det skal synke ned i koppen med tappeskruen?

Link to post
Share on other sites

Ja, dersom rent vann går gjennom filteret, har det jo selvfølgelig ingen betydning for retningen på dieselen. Dessuten har jeg en CAV slam/vannutskiller (uten filter) før dette grovfilteret som skal ta seg av vann. Det med største overflate på filteret inn/ut, er vel heller marginalt, slik at om en velger den ene eller andre retningen betyr det lite? På det "raklete" filteret jeg hadde problem med, var forøvrig retningen fra utsiden og inn til senter av filteret.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er også at filtre med piler gjerne har retning slik du nevner, og da tenker jeg at det sikkert er en grunn til det. Men grunnen kan jo være at det egentlig ikke spiller noen rolle men for å unngå spørsmål så setter de på noen piler :smiley:

En annen, dette er også et tanke eksperiment, grunn kan jo være at vannet som evt. måtte komme inn lettere synker til bunns hvis man tenker seg at filteret fungerer som en trykkutjevner. Da forutsetter jeg at diselpumpen ikke suger jevnt, men med litt varierende trykk. Mulig jeg er helt på jordet og må ta meg en kald en nå :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg er overbevist, INN fra utsiden, og UT fra innsiden av filteret. Dette stemmer

også for slik Yanmar har gjort det med finfilteret på motoren (selv om det ikke er

noen vannutskiller der), se bilde under fra manualen. Og ved neste grovfilterskifte

setter jeg inn et tilsvarende BOSCH filter uten avtapping for vann (mye billigere) som

allerede er tatt hånd om av CAV slam/vannutskillerboksen. Så da trenger jeg ikke å

gruble på om det er best å samle opp vann før eller etter filteret.

 

finfilter.png

 

Lars H.

:flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor ikke? Ren diesel går vel like godt den ene eller den andre veien gjennom filteret, og større partikler, over 20u stoppes vel uansett?

 

Jovisst, det gjør den. Men tenk deg hvordan et slikt filter er bygd opp: En stor mengde filterduk er brettetveldig mange ganger for å få stor overflate å filtere gjennom. Denne er montert i noe ala en stjerneform rundt hullet i senter. Langs ytterkanten er det da stor avstand mellom lagene, i senter liten. Denne plassen er det du har til rådighet for å oppbevare all den dritten filteret filtrerer ut. Kopler du motsatt, vil filteret filtrere like godt, men derimot gå tett mye fortere. noe av dritten vil nok legge seg i vannavskilleren, men det meste vil nok legge seg i filteret siden du har et konstant undertrykk på denne siden under drift...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg er overbevist og enig med deg: INN fra utsiden, og UT fra innsiden av filteret.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har delt et originalt Yanmar filter med vannindikator i bunn. Gjennomstrømningen i filteret er ikke horisontalt, med vertikalt. Filterelementet har en sylinder i senter i et bakkelittlignende materiale og filteret ligger helt ut mot filterkoppen, ingen gjennomgang. . Av forurensingen i filteret ser en at dieselen går inn på toppen av filteret og opp i senter, dvs at vann først må gjennom filter før vannindukatoren reagerer, eller eventuelt er synlig i bunnen av koppen. Papiret er brettet slik at dieselen går paralellt med papiret, men må gjennom bretten(ene) i bunn av filteret. Filteret er slik som vist i innlegg 2.

Redigert av Mir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...