Hilmar 2 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 (redigert) Speedy: du sier du brukte sement; har brukt betong med Grov pukk. Levert med betongbil. Vanlig sement tror jeg egner seg dårlig egentlig, men når vi har støpt mange av gangen er ikke drillvisp stort nok Trikkern: det er onkelen min Redigert 6.Juli.2009 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Tja; Hilmar. Om du snakker om 32 mm tau kontra 35 mm jern er du definitivt inne på noe, men når jeg sier trosse mener jeg litt mer enn 32 mm Tenkte på 2" tau og oppover. Hvor mye jern ruster er jo også avhengig av en rekke andre faktorer som jeg mener å ha lest en del om tidligere her på Båtplassen. Vil det ikke også være mer "gnaging" mellom jern/jern enn mellom tau/tau? Har selv lagt ut moringer med langt tynnere jern enn det du bruker (14mm), og det har gått aldeles bra i over 10 år! Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Synes dykkerene jeg er på tur med, både støtt og stadig går ned til langt under 40 meter... Ofte er dem nede på 50 og 60 meter. Trykkammer? Seriøst? Synes millisivert virker litt tullete her. Da er de tøffere enn toget - v/60m dyp er deltrykket for O2 så høyt at O2 i den komprimerte luften blir farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Da er de tøffere enn toget - v/60m dyp er deltrykket for O2 så høyt at O2 i den komprimerte luften blir farlig. Eller for å pirke er det vel 67m, men det er etter min mening uvesentlig. Poenget ditt er jeg enig i! Og; tøff; neppe. Lenge før det kan man få såkalt nitrogennarkose som heller ikke er til å spøke med. Hadde en dykkekollega som fikk dette på et vraktykk på 36m. Han hadde en Poseidon Unisuit hvor glidelåsen revnet når han hoppet fra skøyten. Han satt på dekket på vraket og var ikke direkte tilregnelig. (han var faktisk yrkesdykker av profesjon). Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Vi er vel enige om at så lenge du tar betalt for dykkeoperasjoner, uansett størrelse; så er du underlagt arbeidsmiljølovene? Og i loven som er lenkja til lengre oppe; står blant anna dette: §9: Sertifikat klasse S: Den som skal utføre lettere dykkeaktivitet ned til 30 meter med selvforsynt svømmedykkerutstyr (SCUBA), og hvor dykkingen ikke medfører undervannsarbeid som er underlagt en annen sertifikatklasse, skal minst ha dykkersertifikat klasse S. Det må kunne dokumenteres tilstrekkelige teoretiske og praktiske kunnskaper og ferdigheter for å kunne gjennomføre de operasjoner som dykkingen kan medføre på en fullt forsvarlig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Vi er vel enige om at så lenge du tar betalt for dykkeoperasjoner, uansett størrelse; så er du underlagt arbeidsmiljølovene? Er nok ikke nødvendigvis enig, selv om jeg er åpen for at du kan ha rett. For mindre oppdrag som jeg har nevnt tidligere anses man ikke som arbeidgiver, men man er muligens underlagt loven likevel Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Da er de tøffere enn toget - v/60m dyp er deltrykket for O2 så høyt at O2 i den komprimerte luften blir farlig. v/60m er partialtrykket på O2, 1,4 ATO. Mener å huske at O2 er farlig ved partialtrykk på 2 ATO. Dvs 10m og sikkerhetsgrensen er satt til en dybde på 7m ved ren O2. Innebærer at komprimert luft er farlig ved 90m og sikkerhetsgrensen er 75 m. Dybderus (nitrogen narkose) er en av farene ved dybder større enn 30 m, men dybderus er en merkelig rus. Avtar med en gang man går noen meter opp. Derfor kan man "tilvende" seg dens virkning. Hadde en dykkekollega som fikk dette på et vraktykk på 36m. Han hadde en Poseidon Unisuit hvor glidelåsen revnet når han hoppet fra skøyten. Han satt på dekket på vraket og var ikke direkte tilregnelig. (han var faktisk yrkesdykker av profesjon). Plutselig mangel på oppdrift er ikke å spøke med, men en erfaren dykker beholder roen og har flere muligheter til å stoppe nedstigningen. Typisk er dette forskjellen på et iritasjonsmoment og en livsfarlig situasjon. En uerfaren dykker kan lett, i en sånn situasjon, ende opp på bunn. Den erfarne tenker: "Søren og - det var det dykket og huttetu - så kaldt det ble - og hvor mye koster det foresten å bytte glidelås?" Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 ....... v/60m dyp er deltrykket for O2 så høyt at O2 i den komprimerte luften blir farlig. Over 35 M bruker vi vel enten HelOx, NitrOx og evt Trimix ... ikke vanlig luft... ville bekymret meg mer om å finne den rette mooringen enn dybden... IKKE TULL MED DETTE DA DET ER DITT OG DIN BUDDY'S LIV DU LEKER MED....RIKTIG KUNNSKAP ER ESSENSIELT!!!!! ... (Og jeg tar ingen offentlige diskusjoner rundt dette emnet ... Har nå rundt 3000 dykk loggført og max dybde 68M .... jeg har jo noen grenser ... ). For decompression it makes great sense to use 100 %O2 from 6m. Not using 80/20 for as the final decompression gas has a number of very good reasons. The rest of the choices are dependent upon the dive and whether you are doing two decompression mixes or just one (excluding the O2). For the bottom mix, intermediate mix(es) and O2 dives, we would in general only have to pick the intermediate gas - Our choice of this intermediate mix is driven by three primary points. The max PO2 you can experience safely (so the deepest you use it) is dictated by the 1.6 rule (unless its a deep long dive, when you may not want to use 1.6 as a max at the intermediate stops) The narcotic effect of the gas, may drive us to use a trimix as a decomprtession gas The shallowest you can use it, which is dictated by two things (1) the next mixes MOD and (2) the PO2 this mix has dropped to due to decreasing ambient pressure - if the PO2 drops too low the deco mix is not being efficient anymore, if you can't get to the next mix in your plan you need to put in another mix So what is the lowest we want to let a mix drop to before we consider a change, experiance shows that a deco gas should never drop below about a PO2 of 1bar - this drives us to choose 50/50 as the travel/deco mix (it has a PO2 of 0.95 at 9m), used before the Oxygen - this can be started at 21m - if we compare this to the other "common" choice which is 35% - this can indeed be started at 36m - but the difference of 0.95 PO2 of the 50/50 against 0.67 of the 35% at the 9m stop which is probably as long (in time) as the stops between 36 m and 21 m added together would mean that we have utilised the O2 to the maximum we could. Generally for deeper stuff, where you are needing O2 and two other decompression mixes (i.e. a 4 mix dive - possibly more) - the current thoughts are to NOT consider Air as any of the choices. The WKPP believe that the mere presence of helium in a mix alters the way nitrogen effects the rigidity of red blood cells, and reduces or eliminates the microcirculatory damaged associated therewith...... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 (Og jeg tar ingen offentlige diskusjoner rundt dette emnet ... Har nå rundt 3000 dykk loggført og max dybde 68M .... jeg har jo noen grenser ... ). Hva skulle man diskutere. Teksten er jo rett ut av en lærebok. Vi snakker om mindre enn 40 m.her. Enig at det mest tidkrevende er å finne moringen. Ergo planlegg dekodykk. Hva er galt med å legge dykket opp etter de gamle lufttabellene? 2 dykkere. Planlegg for 20 min bunntid. 1 dekostopp à 5 min. Dersom moringen finnes før 10 min. jojo til overflaten og hente moringstauet Fest i moringen. Gjenomfør planlagt deko. Dersom ikke moringen finnes før 10 min. Fest medbrakt flotør til moring. Gjenomfør planlagt deko. Kom tilbake dagen etter. Nå er jeg objektiv Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Skulle bety "ingen diskusjoner rundt annet enn luftdykk" ... og Ja .. lærebok... men vil ikke diskutere emnet om trimix osv., da dette ikke er "vanlig" fritidsdykking... Helt riktig ..... anker ut nært hvor mooringen "skal være" .... ned til 2 M over bunn (muligens mer hvis sikten er god ...og med god lykt hvis mørke bunnforhold ... og 2 - 5M, 10 M osv. sirkler rundt ankertau med forhåndsmarkert tau ) avhengig av sikt intil mooring er funnet, eller bunntid oppnådd .... "Plan the dive and dive the plan". Hvis på kanten av bunntid, merk mooringen med medbragt tau / markør for overflaten , og gå tilbake senere for feste... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 2. Trikkern, ser du sitter med en del foreldet informasjon om O2 forgiftning og partialtrykk. Syns du skulle være litt mer sparsommelig med å spre denslags. Du sier det er rett fra en lærebok, men denne kunnskapen har endret seg de siste 20 åra. Hva mener du forresten med at det ikke er mer krevende å dykke til 40 enn til 20 meter? Det syns jeg er en påstand på kanten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bjorngb Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 OK - jeg er litt rusten på teorien her :-) Men vi snakker vel uansett om 40+ dybde... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Det vet vi vel ikke før de har loddet dybden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 2. Trikkern, ser du sitter med en del foreldet informasjon om O2 forgiftning og partialtrykk. Ja det er mange år siden. Mener også å huske at grensen var 15m for ren O2 da jeg startet. Hva er fasiten i dag? Du sier det er rett fra en lærebok. Tror du stokker kortene litt. Det var svar til Divemaster vedr. innlegget jeg siterte. Hva mener du forresten med at det ikke er mer krevende å dykke til 40 enn til 20 meter? Jeg skrev: Det er ikke mer "krevende" å dykke til 40m enn til 20m. Det er bare farligere, og derfor bør det ikke utføres av noen uten adekvat opplæring og erfaring. Og det står jeg ved. Det er min erfaring. Men kanskje du kan fortelle meg hva som er galt med min komplette påstand? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Men vi snakker vel uansett om 40+ dybde... Jeg kikket på kartet og dybden ser ut til å være 40-. Men dybden sjekke jo før dykket. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Da er de tøffere enn toget - v/60m dyp er deltrykket for O2 så høyt at O2 i den komprimerte luften blir farlig. Men i alle... Fant man noe mer å pirke på?! Dem bruker NitrOx og Trimix, og ikke bare vanlig trykkluft. Poenget mitt var at mange dykkere foretar dykk på langt under 40 meter uten mye styr, i sterk kontrast til hvordan millisivert fremstiller det. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 [...]Poenget mitt var at mange dykkere foretar dykk på langt under 40 meter uten mye styr, i sterk kontrast til hvordan millisivert fremstiller det. Og fremdeles ser man ikke forskjellen på kosedykk og arbeidsdykk? Det er litt som å kjøre båt, er du på tur med familien kan du seile nesten akkurat hvor du vil under alle værforhold og ikke ha mer sikkerhetsutstyr enn et pulverapparat og en svømmevest til alle, men skal du ha betalende passajerer må du plutselig ha sertifikater, redningsflåter og godkjenninger... Ikke fordi det nødvendighvis er noe vanskeligere, men fordi din virksomhet blir underlagt ett annet regelverk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Hei 2. trikkern, beklager at jeg missforstod deg. I dag er det et gjengs syn at O2 hit er en konsekvens av flere forskjellige faktorere, ikke den klare grensen det ble operert med før. Når jeg var i Sjøforsvaret lærte vi 1,7 bar PO2 ved rent O2 og 2,0 bar med en blanding som inneholdt nitrogen (f.eks. luft). Hva de opererer med i dag vet jeg ikke. Sivile organisasjoner som IANTD og Andi opererer ihvertfall med mer konservative grenser. Jeg er vant med å bruke 1,6 på rent O2 til deko, og 1,2 - 1,4 på bunngass. Det siste man vil ha er O2 hit på 100m. Da er det bedre med noen få minutter ekstra i deko. Når det gjelder om det er mer krevende å dykke til 40m enn til 20m syns jeg du motsier deg selv litt. Du sier jo selv i neste setning at det fordrer riktig utstyr og trening, blir ikke det det samme? Tror vel egentlig vi er enig om dette så jeg har ingen intensjoner om å kverulere mer rundt dette. Sikkert bare dumt at jeg dro det fram. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Syltynn Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Hei Myrull! Trekker opp denne igjen! Hvordan gikk det med moringen? Var i dag nede på Djupvasskaia og prata med fisker'n. Er visst han som styrer med plassering av moringer i vika. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Ida Mari (Jan) Svart 24.November.2009 Link til dette innlegget Svart 24.November.2009 Kan høre med NTNU om de skal ha ett prøvedykk med ROV'en sin i nærmeste fremtid. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 (redigert) hei jeg dykker selv, til dybder over 40 meter trenger du blandingsgass . legg inn et nota på http://dykkesiden.com/ der er det mange som dykker teknisk og garantert en i området som kan ta jobben for deg... ø.l Redigert 25.November.2009 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.November.2009 Link til dette innlegget Svart 25.November.2009 Hei Eg reknar med at problemeter løyst, men uansett. Eg har minst 200 dykk djupare enn 40 meter. Eg hadde ikkje nølt med å gjera denne jobben om det var til meg sjølv. På denne dybda blir det korte botntider. Det er såleis sannsynleg at det blir fleire dykk. Gjerne eit rekogninseringsdykk og eit dykk for feste av tau. Får du dette til mindre enn 1500 per dykk så er det rimeleg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.