Sjarkens venn Startet 6.Juli.2009 Del på Facebook Startet 6.Juli.2009 Vær hilset båtvenner! Har et spørsmål angående mitt Hurth HBW 150 gear. Fra jeg setter manøverhendelen i posisjon 'forover' går det ca. 10 sekunder eller mer før gearet kobler til. Hvis jeg setter manøverhendelen i posisjon 'akterover' kobler gearet derimot til med en gang. Dette problemet kommer bare når motoren er forholdsvis kald, når den har oppnådd normal driftstemperatur forsvinner problemet. Har lurt på om det virkelig skal være slik, men det tror jeg ikke, så derfor spør jeg dere om råd. Kan dette ha og gjøre med oljetype, at oljen er for tynn eller tykk, eller kan det ha andre årsaker? Ikke vet jeg. Med hilsen Eirik Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
robust Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 skulle gjerne fått svar på det samme, har samme problem med mitt gear (Hurth hbw 150 - 1.9r), setter stor pris på alle svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
håpløs Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Hvis dere bruker olje innenfor spec til fabrikanten så er det nok et tegn på at konen i gearet må slipes eller byttes. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Det man først bør sjekke er at gearhendelen går langt nok både forover og akterover. Merk hvor langt det går med betjeningsvaieren tilkoblet. Koble så fra vaieren og se hvordan hendelen går nå. Hvis den ikke beveger seg langt nok mot forover når når vaieren er tilkoblet, kan det være årsaken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
robust Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 har prøvd å ta av vaieren og gire mauelt, så det er ikke det oljen som er brukt på giret er en vanlig atf olje hva er ca pris på en ny kone? er det noe som lar seg lett gjøre på egenhånd for en som ikke har skrudd på gir før men har skrudd litt på motor? mvh øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hadde samme problem i InLanderen min. Var dessverre ingen bønn, ut med kasse og ny innmat ca. 10k den gangen hos KGK i Oslo. Gutta gjør det på en dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
robust Svart 14.Juni.2011 Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 såpass ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knut Baltic Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Jeg har en HBW 5 som jeg har slitt med. Den gikk/går noen ganger ikke i gir i det hele tatt! Skiftet ut alle clutchplater og simringer ett år, det hjalp noe men fortsatt ikke bra. Byttet så kontrollboks og kabler, men det var ikke der feilen lå heller. Snakket med KGK om saken og de antydet at det kunne være justering i kassen ifm sammensetting med nye clutcher, men at det også kunne være 4 fjærer som kunne være slakke. Disse kostet 400 kr stykket og pluss jobb, bestemte jeg meg for å kjøpe ny kasse i steden. Skal montere den inn i båten til uka og gleder meg!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knut Baltic Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Hvis du sjekker ebay uk for ZF12M kanskje du finner noe interessant, vel og merke hvis det er Hurth HBW150 du har nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 Bestil deler på nett og gjør jobben selv , 1/3 av prisen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 er det noen som vet hvilket ZF gear som tilsvarer HURTH HBW 35? Vurderer å kjøpe nytt selv etter mye problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 16.Juni.2011 Del på Facebook Svart 16.Juni.2011 problemet er "thrust washers" som blir utslitt, se enkel forklaring http://www.ehow.com/about_5077325_thrust-washer.html muligens i kombinasjon med clutchplater som er utslitt. Det er ingen kon i dette gearet så ikke relevant i dette tilfellet. Du kan godt overhale gearet selv men det kreves at man er nøye ved montering og shimser opp riktig. Dette for at gearet skal veksle lett. delene kan skaffes fra www.asap-supplies.com Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knut Baltic Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 er det noen som vet hvilket ZF gear som tilsvarer HURTH HBW 35? Vurderer å kjøpe nytt selv etter mye problemer. Er det den korte modellen lik HBW 50? Den ble erstattet med ZF 5M som igjen er erstattet med ZF 6M. Eneste er at denne er noen cm lenger.. Beste du kan gjøre er å ringe KGK for å få tips om hvilken du bør velge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.