Jump to content

Hurth HBW 150 gear bruker lang tid på å koble til


Sjarkens venn

Recommended Posts

Vær hilset båtvenner! :flag:

Har et spørsmål angående mitt Hurth HBW 150 gear. Fra jeg setter manøverhendelen i posisjon 'forover' går det ca. 10 sekunder eller mer før gearet kobler til. Hvis jeg setter manøverhendelen i posisjon 'akterover' kobler gearet derimot til med en gang. Dette problemet kommer bare når motoren er forholdsvis kald, når den har oppnådd normal driftstemperatur forsvinner problemet. :crazy: Har lurt på om det virkelig skal være slik, men det tror jeg ikke, så derfor spør jeg dere om råd. :smiley: Kan dette ha og gjøre med oljetype, at oljen er for tynn eller tykk, eller kan det ha andre årsaker?

Ikke vet jeg. :diving:

 

Med hilsen Eirik :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det man først bør sjekke er at gearhendelen går langt nok både forover og akterover. Merk hvor langt det går med betjeningsvaieren tilkoblet. Koble så fra vaieren og se hvordan hendelen går nå. Hvis den ikke beveger seg langt nok mot forover når når vaieren er tilkoblet, kan det være årsaken.

Link to post
Share on other sites

har prøvd å ta av vaieren og gire mauelt, så det er ikke det

oljen som er brukt på giret er en vanlig atf olje

 

hva er ca pris på en ny kone? er det noe som lar seg lett gjøre på egenhånd for en som ikke har skrudd på gir før men har skrudd litt på motor?

 

mvh

øystein :fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en HBW 5 som jeg har slitt med. Den gikk/går noen ganger ikke i gir i det hele tatt! Skiftet ut alle clutchplater og simringer ett år, det hjalp noe men fortsatt ikke bra. Byttet så kontrollboks og kabler, men det var ikke der feilen lå heller. Snakket med KGK om saken og de antydet at det kunne være justering i kassen ifm sammensetting med nye clutcher, men at det også kunne være 4 fjærer som kunne være slakke. Disse kostet 400 kr stykket og pluss jobb, bestemte jeg meg for å kjøpe ny kasse i steden. Skal montere den inn i båten til uka og gleder meg!!

Link to post
Share on other sites

problemet er "thrust washers" som blir utslitt, se enkel forklaring http://www.ehow.com/about_5077325_thrust-washer.html

muligens i kombinasjon med clutchplater som er utslitt.

Det er ingen kon i dette gearet så ikke relevant i dette tilfellet.

Du kan godt overhale gearet selv men det kreves at man er nøye ved montering og shimser opp riktig.

Dette for at gearet skal veksle lett.

delene kan skaffes fra www.asap-supplies.com

 

Jon

Link to post
Share on other sites

er det noen som vet hvilket ZF gear som tilsvarer HURTH HBW 35? Vurderer å kjøpe nytt selv etter mye problemer.

 

Er det den korte modellen lik HBW 50? Den ble erstattet med ZF 5M som igjen er erstattet med ZF 6M. Eneste er at denne er noen cm lenger..

Beste du kan gjøre er å ringe KGK for å få tips om hvilken du bør velge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...