Jump to content

Noen som kjenner til SportPilot autopilot? "Slark" i aksel.


Ronald

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en brukt autopilot til snekka (mekainsk styring). Det er snakk om en SportPilot Plus fra Raymarine, en modell som settes direkte på rattaksel, hvorpå rattet igjen festes utenpå der. Altså kommer autopiloten mellom ratt og "boksen" som original aksling stikker ut fra.

 

Problemet mitt er at jeg etter montering får slark i rattet. Det er ingen slark mellom autopiloten og original aksel. Derimot påmoteres forlenget aksel på enheten, som rattet skal festes til. Denne blir det slark i, noe jeg kan kjenne allerede før rattet settes på. Det er ingen slark i styreretning, sånn sett vil nok styringen fungere helt OK (når jeg kommer så langt, har ikke strøm på enda). Men om jeg drar rattet til/fra meg, så kjennes det godt.

 

Se på skissen under (fra manualen). Det er den som heter "steering boss" som altså "vakler". Detts skyldes at "skiven" den skrues fast i på selve enheten er "løs" i den nevnte retningen.

sportpilotpict.jpg

 

Her er tre korte videoer (dårlig mobilkvalitet + at dere får unskylde at det er filmet med kamera på høykant ) som vises slarken i ulike faser:

  • Slark i pilotens innvendige skrufeste - de siste 5 sek. viser best. (jeg har festet to av skruene midlertidig for å ha noe å dra i).
  • Slark i "ny" aksel ("steering boss")
  • Slark slik det oppleves når rattet er montert.

 

Spørsmålet er om noen her kjenner denne piloten, og evt. kan si om denne slarken er normal, om ikke annet når den er brukt noen år? Eller er det en risiko for at noen rett og slett har hatt den oppe til ettersyn/overhaling, og så ikke fått det helt riktig sammen igjen? Eller kan det være jeg som gjør feil under montering?

 

Det er alltid en viss risiko med å kjøpe brukt, men penger å spare. I dette tilfellet har selger gitt meg funksjonsgaranti. Men det er som sagt ikke slark i styreretningen, sånn sett fungerer nok piloten OK. Men det jeg ikke liker er altså den "lurvete" følelsen som slarken i rattet gir meg...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne slarken er ikke normal. Det eneste du vil oppleve med en ny sportspilot er bitte litte grann dødgang på rattet, en cm eller så på en 50 cm diameter ratt. Omtrent som en gammel bil med litt slitt styresnekke. Vil tro det er slitasje i lageret under som er årsaken til ditt problem.

 

I tillegg vil du oppdage at denne autopilotens fluxgatekompass er kresent når det gjelder plassering.

Og siden den ikke har noen kalibreringsmuligheter, er det slik at de 5 tilgjengelige programmene ikke alltid dekker alle varianter av båter, ror og fart.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svar, Lotus. Jeg kommer også til å gjøre en henvendelse til selger for å høre hans synspunkt og evt. forslag til løsning(er). Dersom det er lager, så er jo det litt surt. Eller kanskje ikke...for det er kanskje mulig å fikse for en overkommerlig penge...? Kanskje selv? Selger holder til i Sverige, så det blir fort litt styr å sende fram-og-tilbake over gensen også for evt. rep. eller retur (hvis slitasjen/feilen anses å være god nok returgrunn).

 

Vet du forresten noe om deletilgang på denne utgåtte modellen? Og evt. verksted (importør?) i Norge som er gode på råd og evt. rep? Kanskje jeg tom kan overtale dem til å spandere tre minutter for å se på videoene og komme med en uttalelse?

 

Jeg er klar over begrensningene knyttet til de fem faste posisjonene for å justere "graden" av styring. Men for 8-10 år siden møtte jeg med akkurat samme båt (Polar 29), og ha skrøt veldig av sin SportPilot (dog lillebror, uten pluss i navnet). Så jeg har valgt å "ta sjansen" på bakgrunn av hans uttalelse. Og - ja - jeg er innstillt på noen runder med å finne en god plass til kompasset. Har i alle fall tre alternativer jeg vil prøve ut først, og har klargjort dobbeltsidig tape for midlertidig montering på disse plassene. Og selv om det kan være litt jobb - umulig kan det da ikke være?!

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Raymarineimportøren Belamarin har verksted som har bra oversikt over og deler til Sportspilot. Jeg var i kontakt med dem i fjor og fikk skjema og snakket litt med reperatøren i forbindelse med at jeg skulle fikse piloten til en kamerat som hadde "brent" drivertrinnet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En liten oppdatering: Har vært i kontakt med norsk importør, samt selger (i Sverige) som igjen har snakket med den svenske importøren. Begge lanserer en teori i samme retning, skruene som holder skiven som "steering boss" skal festes til kan visstnok løsne litt (på bak-/under-siden). Det er mest sannsylige teori, og enkelt å sjekke ut ved å åpnet piloten. En annen mulighet er at clutchen som helhet kan være slitt og slarkete (clutchen er den skiven + det andre av metall i senter i området som steering boss festes). Dette bør jeg kunne finne ut av, og evt. fikse, når jeg får anledning til videre undersøkelser kommende helg.

 

Forøvrig opptrer selger svært ryddig, og har allerede (uoppfordret) åpnet for å gjøre om handelen om jeg ønsker det. Men helst vil jo jeg - som han - at dette går seg til.

 

Også Belamarin har opptredd profesjonelt og med utmerket service gjennom å svare raskt og godt på mine spørsmål. De tok seg også tid til å se på video-snuttene - meget bra!

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten sluttstatus, for de som måtte være interessert:

Sporet med de tre skruene som kunne løsne på undersiden av clutchen viste seg å holde stikk. Ved å åpne piloten, og deretter løfte ut det som omtales som clutchen (dvs. skivene som "steering boss" er koblet til), så kommer man til på baksiden av denne. Der var det tre stk små umbraco-skruer som alle tre var løse. Ved å stramme disse, og deretter sette det hele sammen igjen, så var all den slarken som er vist på filmene borte. (I ettertid angrer jeg litt på at jeg ikke festet med "locktite", men det får bli neste gang om det skulle skje igjen.)

 

I samme slengen erstattet jeg også gammelt og tørt fett med nytt i clutchens nav. Tydeligvis fornuftig, for etterpå var rattet vesentlig lettere å dreie rundt. Og uten hørbar lyd av noe slag (tidigere litt knirk ved langsom dreing).

 

Nå er alt bare fryd og gammen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...