Jump to content

Snappy 1-2 teakrens - "skumle" greier?


nimbuster

Recommended Posts

Jeg ble overtalt til å bruke Snappy 1-2 for å rense teakdørken på akterdekket.

 

Bruksanvisningen ble studert relativt nøye, og jeg dro igang med jobben. Startet med trappene til FB, med å dusje vann på trinnene før jeg sprutet No 1 utover trinnene for deretter å gå på med den ene medfølgende børsten. Jeg børstet ikke mye og ikke så hardt, og ventet ikke mer enn maks 1 minutt før jeg dusjet over med flaske no 2. Umiddelbart ble teaken lysere der hvor spruten traff, og jeg brukte den andre børsten til å skubbe lett på tvers av veden. Etter et par minutter eller så, gikk jeg over med børsten igjen, og deretter ble all teak lysere.

 

Så tok jeg slangen og spylte godt av, og resultatet ble helt perfekt. Lys, ren og fin teak!

 

Så skulle jeg gå på jobben med deler av teakdørken, men mest sannsynlig tok jeg feil flaske (no 2) først,...men teaken ble også svart. Jeh menete jeg tok feil flaske, for jeg syns det var mye mindre igjen i flaske 2 enn i flaske 1. Så da tok jeg flaske no 1 og skrubbet osv osv...

 

Men, jeg fikk ikke frem den lyse fine rene fargen...tvert i mot så ble de områdene jeg hadde behandlet svartere enn svart! Og selv, med ny behandling etter noen minutter i riktig no-rekkefølge forble alt svart. Jeg gikk på med mer no 2 og spylte så godt det lot seg gjøre, men nei...teaken er svart!

 

Hva har jeg gjort feil egentlig?

 

Brukte jeg ikke nok no 2? Nå er begge flaskene tomme, etter at de er brukt på 5 trappetrinn og ca 2 m2 teakdørk.

 

Og, hvis det er så lett å gjøre/ta feil, lar det seg ikke rette opp igjen og få teaken lys og ren?

 

Jeg tar det med ro, for jeg håper at når jeg kjøper et nytt sett (nesten kr. 500.-) vil jeg tro jeg jeg kan rense det om igjen og få den fin...eller?

 

Noen som har erfart det samme, eller har gode råd om hva jeg bør gjøre?

Link to post
Share on other sites

Respect har en to-stegs behandling i en annen rekkefølge. Pris kr. 233 for 2 x 2.5 liter. Jeg er imponert over sluttresultatet. Jeg har omhandlet og vist dette i en annen tråd her på BP.

 

Jeg håper du får dekket ditt tilbake i lys teakfarge igjen, Nimbuster!

 

Lagt til: Vi vurderte også Snappy før vi fikk annbefalt Respect Deep cleaner og Deck cleaner av andre båtvenner og av fagfolkene på Maritim på Slependen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Snappy er et glimrende produkt. Nr 1. gjør teaken sort, veldig sort nesten som om du lurer på hva du har gjort nå, og etter behandling av denne kan du enten skylle av med vann før nr.2 påføres eller du kan gå direkte på med nr. 2. Jeg vil anbefale bruk av vann før nr. 2 for best resultat, selv om alternativ med nr 2 direkte er det mest miljøvennlige. For meg høres det ut som om du har brukt i overkant mye av flaskene i din behandling. Gjort er gjort, kjøp mer nr 2. så blir nok teaken flottere enn du hadde håpet på!

 

Deretter bør du behandle med den olje som gir det resultatet du ønsker, eller la det stå ubehandlet og få gråfarge etterhvert. Snappy er ikke et veldig miljøvennlig produkt, så om det er målet kan du jo ved senere behandlinger bruke det produktet Astor anbefaler.

Link to post
Share on other sites

Du har nok helt rett i det du sier...

 

Nå står det og tørker, og er svartere enn svartest. Så får jeg gå på det med kanskje bare nr 2 i morgen kveld. Kan vel ikke ta skade av å tørke, for så å fortsette prosessen dagen etter vil jeg tro?

 

Ble litt engstelig nå faktisk...

 

Når min erfaring skal sies om produktet, syns jeg følgende:

 

Det er for stor stråle som kommer ut av den korken som skal skrus på. Burde vært spraytut på begge flaskene, for å hindre overforbruk og for å få fordelt stoffet jevnere utover.

Det medfølger bare 1 skrukork med sprutetut, slik at du må bytte om på flaskene. De blir svært glatte, og lette å glippe eller miste. Fort gjort å ta feil dersom du ikke holder tunge rett i munnen.

 

Det burde vært helt ulike flasker, (slik at det ikke skulle være mulig å ta feil, skjønt feil gjør man jo likevel kanskje).

 

 

Nei, dette var en dårlig erfaring, både med produktet og med emballasjen...

Link to post
Share on other sites

Bruker Snappy annenhvert år. Er helt suverent. Etter og ha brukt Snappy følger jeg rådet til Trebåten AS på Nesset.

 

Ta på olje. Så lenge vannet legger seg flytende på teaken alt ok.

Når vannet begynner å trenge seg. Vask teaken med vann og legg på nytt med olje.

Har kjøpt "spesialolje" på trebåten husker ikke hva den heter.

 

Har brukt Snappy i mange år og er særdeles fornøyd. Bruk hansker, det gjorde ikke jeg. Så på hendene.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg kjøpte også Snappy hos Trebåten. Helt ok det..har handlet mye av dem. Men, han burde spørre om jeg hadde gummihansker, for når jeg kom ombord og skulle gjøre jobben, så ja, jeg hadde ikke hansker. Og, jobben skulle gjøres...

 

Så mitt råd er følgende:

 

Bruk hansker!

Ikke bruk for mye av no 1 !

 

Les bruksanvisningen minst 2 ganger! Faktisk syns jeg den ikke er dekkende nok.....sikkert oversatt av noen som ikke har peiling...eller?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som ikke vil bruke så mye syre på teaken sin så har jeg gode erfaringer med grønnsåpe. Vet at Svenning har brukt grønnsåpe av gamle "gele" typen med stort hell. Jeg har brukt den flytende varianten. Skyll godt med masse vann. Såpen er sterk!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Var i båten en snartur i morges, for å se hvordan teakdørken så ut. Og det gjorde den...mørkebrun selv etter masse spyling i går. Det var ikke noe pent syn, men håper og tror at kveldens stykke arbeid skal få den som ny igjen, til tross for "fadesen" i går.

 

Skal ned nå med innkjøp av en ny omgang Snappy....gruer meg da jeg har litt bange anleser. Skal jeg starte på nytt, men mindre og litt utblandet No1 for så å gå på med litt utblandet No2 mon tro?

 

Denne gangen skal jeg blande ferdig 50/50 vann og No1, og deretter blande 50/50 med vann og No2 for deretter å spyle det hele av, og ikke minst bruke hansker. Er spent!

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var jobben gjort!

 

Teaken hadde tørket nå, og se relativt lys og fin ut, før økten i kveld...dvs det området jeg renset i går.

 

For nå skulle jeg gjøre jobben slik den burde vært gjort i utgangspunktet. Nemlig som følger:

Finn frem gummihanskene!

Bland like deler Snappy No1 og vann i en bøtte 2-3 dl av hver avh. av ant. kvm). Dersom teaken er svært skitten bør doseringen økes noe. Skyll over teaken med vann først og bruk så en skrubb (medfølger), dyppå nedi bøtta og skrubb over området som skal rengjøres. La det virke et par minutter. og skyll/spyl så av med vann. Gjenta det samme med Snappy No2. og skyll/spyl det også av.

 

Etter at jobben er gjort, og før det tørker vil du kanskje oppleve at noe av teaken fremdeles er mer mørkebrun og flekkete på enkelte steder enn andre. Dette vil forsvinne når teaken tørker (15-20 timer).

 

Nåt teaken er tørr (maks 14 % fuktighet) kan du evt. gå over/gi den et strøk med olje (BI-Impression).

 

Er spent på hvordan det ser ut når det tørker. men har en god følelse nå.

 

Ikke tvil om at Snappy er effektiv, men jeg tror at Selaclean Idealvask med fordel kan brukes 2-3 ganger i sesongen, fremfor det meste annet (grønnsåpe etc Mulig Snappy kan brukes hvert 3-4 år?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...