Jump to content

Hvordan fjerne gelcoat / topcoat [tips ønskes] ?


RoffaR

Recommended Posts

Jeg skal begynne på et oppussingsobjekt og lurer på hvordan det er best å få fjernet topcoat/gelcoat. Båten er også overmalt for noen år siden, men det er kun "klint" på og har nå begynnt å flasse av.

Er det kun vinkelsliper og grovt papir som gjelder, eller er det noen annen måte å få det vekk på? Noen kjemikalier kanskje?

Hvordan får jeg fjernet gelcoaten på dekk hvor det er støpt inn antisklimønster? Slipe ned hele greia og så legge på nytt antisklibelegg etter at nytt topcoat er lagt? Det hadde vært fint å kunne beholde båten mest orginal uten å måtte fjerne antisklibelegget som ligger i støpen, så tips taes i mot.

Hvor mye er det nødvendig å fjerne av gelcoaten? Holder det med å bare matte ned slik at topcoaten får feste, eller bør jeg slipe helt inn til glassfiberen?

Slipe opp/ned er heller ikke noen hyggelig jobb, og med vinkelsliper og 36 papir så blir det jo litt støvfylt også, så det hadde vært greit å fått ned slipejobben til et minimum.

//Roffa

Link to post
Share on other sites

Du sier at båten er overmalt, og jeg antar at det er det du skal fjerne? Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal fjerne gelcoaten (det er jo en omfattende jobb), er den skadet/ødelagt. Har gjort noen oppussingsprosjekter gjennom tidene, det er mulig jeg er treg :smiley: men du må gi meg litt mer detaljer om jeg skal kunne hjelpe!

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både dekk og skrog er overmalt med ett eller annet. Vet ikke hva som er brukt av malingstype, men vil tro at det er noe tokomponent ala topcoat. Dette vil jeg gjerne fjerne og så legge på "ny maling".

På dekket er det kun for å få den pen og det er ingen skader der, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få fjernet "malingen" pga antisklibelegget. Sliper jeg, må jeg jo fjerne hele antisklibelegget og da må jeg kanskje ta resten av maling+gelcoat også? For å få et jevnt lag?

 

På skroget er det noen småskader som jeg må reparere så der er det nok enklere. Men vil tro at malingen på hele skroget også må fjernes (dvs ned til opprinnelige gelcoat). Vet ikke om det var enklere forklart?

//Roffa

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg er ikke sikker om det som flasser er 2-komponent, men skal prøve tipset med lakkfjerner. Kanskje det løser problemet med å fjerne malingen på dekket. Etter at jeg har fått fjernet øverste malingslaget med lakkfjerner må vel fortsatt matte/slipe antisklibelegget som er på dekk for at ny maling/topcoat skal få feste?

Og hvordan gjøres det? Vinkelsliper blir sikkert for grovt, men er det en annen måte å få mattet ned dette belegget på?

//Roffa

Link to post
Share on other sites

Vinkelsliper sa du? Herregud , det skulle bli fine greier!

 

Eksentersliper er tingen, først grovt deretter finere papir. Du må vite hva den er overmalt med, går du på med tokomponent lakk vil det koke dersom det er enkomponent som er brukt tidligere. Alternativt må du slipe helt ned til gelcoat og fjerne all gammel lakk. Aceton på en fille vil avsløre om det er benyttet en eller tokomponent.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anebefale deg å få en kyndig person til å se på dette før du går i gang. Det er ikke klokt å slipe av gelcoat som sitter fast da er det bedre å slipe det løse for så sparkle opp skroget med to komp sparkel. Hvis veldig mye skal av kan du vurdere former for sandblåsing, men uansett hvis du går på med grovverktøy kommer du til å få et helvete med å få det pent igjen derfor anbefaler jeg deg å få en til å besiktige først.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...