Erlendz Startet 7.Juli.2009 Del på Facebook Startet 7.Juli.2009 (redigert) Hjelp! Har endelig fått tak i en Yamaha 25 hester til min Hurrycane 370, men på grunn av litt stramt budsjett denne sommeren måtte jeg gå for en litt eldre modell, 85-86. Har nå fått pussa og lakka den, så den har blitt ordentlig fin Men, som nevnt i tittelen har den humørsvigninger, dvs når jeg kommer glad og fornøyd ned til brygga og skal starte motoren etter at den har vært urørt en stund så den er helt kald, starter den kjempelett! 2 - 3 drag med choke og til slutt uten choke og den starter perfekt. Den går kjempe fint hele veien, både på lavt og høyt turtall, og den har null problemer på tomgang. Den virker rett og slett helt frisk den første turen! Men når jeg drar ut daumannen og skal ha den igang igjen 1 - 2 min etterpå, er den klin umulig å få start på!! Får liv i den en veldig sjelden gang i løpet av 20 - 25 drag, men da stopper den igjen etter kanskje 10 - 15 sekunder. Og av og til "smeller" den i eksosen, akkurat som om den tenner på feil tidspunkt. Og den blir også veldig tung å dra i noen ganger, plutselig blir det veldig mye motstand i den, så går det over igjen. Jeg og pappa regnte med at det var simmeringene som var gående, akkurat som på en annen Yamaha 9,9 vi hadde i fjor. Så vi bytta simmeringene, pluggene og hele tenninga. Vi har også sjekka membranen, den var like hel. Fremdeles samme problem. Forgasseren er så rein som den kan bli, og den er stilt utallige ganger, så den er heller ikke løsninga. Kan vår billige Biltema tank være en synder? Noen som er erfarne med eldre totaktere her som kan hjelpe meg? Alle svar mottas med tusen takk, mvh erlendz. Redigert 7.Juli.2009 av Erlendz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Hadde noe av samme problemet med en 25 HK Yama men jeg tror nokk den var enda eldre. Der løste problemet seg da jeg skiftet platinastiftene. Sitér dette innlegget Link to post
Erlendz Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Takk for svar, de må jeg absolutt prøve å bytte, blir spennende! Skal holde tråden oppdatert! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Da mener jeg den måtte vært betydelig eldre, Yamaha hadde elektronisk tenning iallfall i 1980. Coiler er typisk problemkilde på eldre motorer og kan gi mange rare symptomer. Men når du sier at den er tung å dra igang, sikker på at den ikke blir for varm? Sjekket termostaten, evnt forsøkt å kjøre uten? Sitér dette innlegget Link to post
Erlendz Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Ja, plutselig blir den veldig tung å dra i, blir veldig mye motstand i snora et par drag, men så går det over. Jeg er ikke helt sikker på om vi har byttet coiler. Har ikke forsøkt noe med termostaten, det hørtes veldig logisk ut det du sier. Skal prøve det seinere idag. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 ja, eliminer temperatur først. Mer eller mindre ødelagt impeller er selvsagt også en mulighet. Det skal renne vann ut av de store hullene foran på stammen, kontrollstrålen er også 'bestemt' på disse motorene. Skal ikke bare sildre, selv på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Ting jeg ville sjekket er: At luftingen på tanken ikke er tett. At det kommer kjølevann både bak på stammen sammen med eksosen og propellen. Hvis ikke,ta ut termostaten og prøv uten. Prøve en annen cdi boks hvis du ikke har gjort det. Hvis ikke lokket er byttet, er motoren maks fra 84...kom annen dekor i 85 Sitér dette innlegget Link to post
Erlendz Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Har fremdeles ikke kommet noe lenger :S Det eneste som står igjen nå er evt termostat og eliminere temperatur, men vet ikke hvor termostaten er! Trodde det bare termostater på motorer med egen vannkjøling.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 den er vel sur. hold fullgass, kansje ikkje heilt full da men deromkring, når du skal starte den varm. Sitér dette innlegget Link to post
Erlendz Svart 18.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Tror du ikke jeg har prøvd det eller? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Hvis ikke lokket er byttet, er motoren maks fra 84...kom annen dekor i 85 Mener den dekoren der var til og med 83. Ny dekor i 84, og så på nytt i 87 igjen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 18.Juli.2009 Del på Facebook Svart 18.Juli.2009 Stemmer det Ivar Men skiftet var i 84 så det ble levert noen 84 modeller med den dekoren mener jeg. Men om det var 83 modeller solgt i 84 skal ikke jeg si sikkert... Denne er iallefall ikke noe 85 modell Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Erlendz Svart 23.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2009 Ja fant ut nå senere at dette egentlig var en 83 modell. Men sitter fortsatt fast med termostaten og eliminere temperatur, noen som kan enkelt forklare hvor termostaten er? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.