Jump to content

kompassdata mangler til autopiloten R


RSL

Recommended Posts

Autopiloten min virket i våres. Så begyndte den å varsle: "kompassdata mangler" fra tid til annen. Det ordnet seg som regel med å restarte via håndsettet.

Nå mangler den kompassdata hele tiden.

Jeg skrev opp navnene på delene jeg fant i går, men glemte å notere meg hva håndsettet heter. Jeg mener det heter Robertson ?300ax (?står der fordi det er en bokstav eller to foran jeg ikke husker.)

Av andre deler fant jeg: <<Robertson J300 Junction Unit>> og <<RFC300 Heading sensor>> jeg fant ikke noen kompassenhet.

Systemet er koblet til hydraulisk styring, men ikke mot kartplotter. Det har vært sånn en stund nå, men det hadde vært kjekt med autopilot som holder kursen mens jeg heiser/trimmer seil eller vil ned å sette på kaffe.

 

Håndsettet er den eneste kontrollenheten til dette systemet og det er normalt lagret nede i den ene cocpitbenken. Når det skal brukes, tar jeg den ut i cocpit og ledningen kommer da i klem når jeg lukker lokket. så selv om jeg prøver å være forsiktig kan jeg ikke se bort ifra at det kan ha oppstått brudd i en av lederne i denne kabelen.

 

Er det noen her som har vært borte i et slikt system som kan tipse meg om hvor det er lurt å starte feilsøkingen? Jeg fant som sagt ingen kompassenhet om det da ikke er slik at det er koblet til magnetkompasset ved rattet? Jeg vil gjerne ha sjekket kompassenheten før jeg splitter og skjøter kabelen til håndsettet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

RFC300 Heading sensor er kompasset sjekk at den er skikkelig koblet til i J300 Junction Unit og at det ikke er noen løse tråder inni den.

 

Aha.... godt å vite.

Jeg trodde lenge at Heading sensoren var kompasset, så jeg har sjekket kablingen så godt jeg klarer dit. Kablene dit ser hele ut og det er ikke irr i noen av kontaktene, så jeg vet ikke hva mer jeg får sjekket på disse.

Jeg får gjøre det en gang til og heller krype til korset og strippe isolasjonen på kabelen til håndsettet etterpå om jeg ikke finner noe løst. Det kan jo være noe feil på kretskortet, men det har jeg ikke kompetanse til å sjekke.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det hadde sikkert vært det beste, men det er vel tvilsomt om jeg rekker det før ferien starter til fredag.

Jeg kan vel være enig i at det er rart om feilmeldingen om at kompassdata mangler kommer pga brudd i leder frem til håndkontrollen, men jeg kan ikke nok om dette til å kunne si at det ikke er slik. Jeg ser for meg at et brudd i en leder er billigere og enklere å utbedre enn om RFCn er kaputt. Ikke vet jeg hvordan man får funksjonstestet en slik RFC og om det mulig å åpne den å kikke inni heller.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

den er rund, og jeg mener den er i metall. Den er skrudd fast i dørken i det ene klesskapet mellom forpiggen og salongen. Jeg kan ikke huske å ha sett noen skruer som gjør at den lar seg åpne, men jeg har egentlig ikke sett så nøye på akkurat det. Jeg skal sjekke når jeg kommer ned i båten i kveld og gjøre et forsøk på å skru den løs og åpne den.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...