Jump to content

Ferdsel i Telemarkskanalen


Jenny

Recommended Posts

Hei!

Har planer om å prøve meg med en tur i Telemarkskanalen i sommer.

Imidlertid har jeg hørt rykter om at dette kan by på visse problemer dersom man er litt tynt bemannet.

 

Problemet har jeg kun fått overflatisk beskrevet og består av å holde og sikre båten under slusingen. :smiley:

 

Har en Viksund på 7 tonn og mannskapet består av 2, hvorav den ene er heller lett og kortvokst uten den helt store fysiske styrke. Men ivrig og innsatsvillig, bevares.

 

Er der noen på Båtplassen som har erfaring å dele, så vil jeg være svært takknemlig.

Jeg skal heller sløyfe turen enn å påta meg noen som helst risiko, med muligheter for skader på egen eller andres båter. Eller skader på mannskap for den del.

Link to post
Share on other sites

Hei, har vært og prøvd slusene tidligere 2 år siden, var ikke noe problem med slusingen. En behøver ikke være noen svær muskelbunt for å holde båten, bare og "hale" inn "slakken".

Det en skal være oppmerksom på at hvis en ligger først så så kan baugenenten trekke  inn mot siden eller mot mitten men det trengs ikke styrke for å hålde den rett. Men når vannet kommer inn i slusen så vil "fossen" ut av porten trekke båten akterover til vannet i slusen dekker "fossen" og da vil det danne seg en bakevje som trekker båten forover igjen.

Og styrettauene som blir kaste om bord fra slusemannskapene må "legges" om pullerne dette gjør det meget enkelt holde båten.  Lykke til :smiley:

 

Skal forresten oppover i Telemarkskanalen selv, mulig  fra uke 27,

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Hei Jenny. :flag:

Har vært i kanalen 2 ganger,begge gangene med båter over 5 tonn. Alle jeg snakket med som hadde vært der før kom med skrekkhistorier om hvor tungt det var :cryin:. I 1995 reiste vi opp , jeg og mine to døttre,dengang på 14 og 10 år :cool:. Det var ikke noe problem da jeg betjente forrut hvor trykket fra vannmassene traff båten og en 14 åring holdt tauet bak :cool:. Den hardeste slusen er etter min mening den første, i Skien. Hva du enn mener om denne slusen blir det bare bedre jo lenger opp du kommer, for en får fort en viss teknik :wink:. Dessuten er slusevokterne veldig greie og det er bare å skrike ut hvis du vill at de skal flytte tauet. Kjøp gjerne et par tynne arb.hansker.

Ta dere god tid, det er mye å fordøye oppe i dalstrøka, utrolig landskap. :headbang::confused:

Lykke til og gog tur.

Mvh Heira :boxing:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Vet ikke om det er så mye vann - det slipper ikke rett igjennom i Skien lengre...åpnes bare en gang imellom, så strømmen er stadig vekk litt mindre i vassdraget. (Jeg med 5 hk. på 2,5 tonn kom bare såvidt fremover opp Frier...).

Begge turistbåtene går i allefall med mye mennesker ombord.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Andreas,

 

Anbefaler å hoppe på båten på Ulefoss. Fra Skien til Skottfoss er det fint, men Nordsjøstrekket fra Skottfoss er etter min mening kjedelig. Fra Ulefoss er kanalen smalere, og du kommer følgelig nærmere naturen :)

 

Fra Skien til Ulefoss er ca 25-30 minutter med bil, og hvis det ikke har blitt forandret siste året så er parkering på Ulefoss gratis. Parkeringsplasser like ved slusene.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...