Eksit Startet 7.Juli.2009 Del på Facebook Startet 7.Juli.2009 Heisann Kjøpte meg ny Pioner 15 med Suzuki 9,9 firetakter, men det rister noe sinnsykt i forhold tilmin gamle totakter. Første gang jeg ga full gass trodde jeg det var noe galt, men forhandler sier at alle 4 taktere vidrerer mye. Skal det være slik?? Hele båter vibrerer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Vel min Yamaha rister ikke serlig mye men det er jo mulig Susuki skal gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Etter reklamen å dømme skal suz være markedets vibrasjonssvake motor............. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Har en 15hk Suzuki 4-takter som vel er samme motor som din 9,9hk, men kan ikke si at jeg synes den vibrerer så mye, i allefall ikke i forhold til min 18hk to-takter fra Tohatsu! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 men forhandler sier at alle 4 taktere vibrerer mye Ikke for at jeg har prøvd en 4-takter selv.... men jeg synes dette utsagnet var litt rart.... En 4-takter skal jo per definisjon gå stillere og jevnere enn en 2-takter... så det han egentlig sier er vel at en 4-takter vibrerer mer enn en 2-takter....? Kan jo hende det kan stemme... men for meg så hører det veldig rart ut. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Kan det være noe feil med propellen? Eller monteringshøyden`? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Jeg ville vertfall IKKE spurt forhandleren min om råd i dette tilfelle, så lenge han klarer og lire ut av seg slike platte utsagn. Jeg er selv en 2-takts-mann, men jeg synes utsagnet til forhandler virker litt platt og provoserende. Tviler på at det kan være monteringshøyden... men hvis propellen din skulle utgjøre denne ristingen, så hadde vel skaden vært såpass at det også hadde gått utover styringen/effekten/rettningstabiliteten.... ? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Det er tydelig at det ikke bare er trådstarter her på BP, som klager over vibrasjoner på Suzuki 9,9. Legger ved en link fra "iboats" hvor problemet også diskuteres. http://forums.iboats.com/showthread.php?t=182686 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 (redigert) Dette var jo veldig merkelig... men dette kan jo ikke ha noe med at det er en 4-takter (slik forhandler her sier)? Må jo være noe direkte galt eller en produksjonsfeil eller noe? I følge din forhandler, så kan du jo si at du vil ha en 2-takter som vibrerer mindre og at du sef. vil ha igjen mellomlegget :) Redigert 7.Juli.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
ArvidKa Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Oppnår du forventet fart? Mao: Går den på alle plugger/sylindre?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eksit Svart 7.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Hei alle All virker fint bortsett fra ristinga. Motoren har lang stamme som er korrekt til Pioner 15 iflg produsent. Farten er der den skal være og begge sylindre går. Hadde forhandler hatt 2 takter så hadde jeg valgt det, men det var ikke og oppdrive iflg forhandler. Problemet er at min onkel har også kjøpt samme motor (justert til 15 hk) som henger på en GH14 med samme problemer. Det rister og han får knapt båten i plan med 2 personer. Han har også klaget på motoren uten særlig hell. Etter en runde på fjorden er venstre armen min helt doven og rar etter å ha holdt i styrekulten. Siden jeg ikke har hatt 4 takter før så har jeg ikke annet og sammenligne med en min 20 år gamle 9,9 Yamaha som går atskilling penere selv etter og ha ligget på bunnen i to uker i vinter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Så motoren fungerer som den skal, men alikevel så rister den såpass at du blir doven i hånden....? Dette taler ikke godt i Suzukis favør..... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Og så Askeladden da, som har skiftet til Suzuki, hvordan skal det gå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
romsdalsbåten Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Den skal ikke vibrere,har nselv en 15 hk 4 takt og den går helt uten vibrasjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjerknez Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Og så Askeladden da, som har skiftet til Suzuki, hvordan skal det gå? Hehe... Blir nok ikke Askeladden på meg neste gang da nei..... Men min forhandler kan jo også levere Askeladden med Yamaha så.... det går nok bra :) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Jeg er selv en 2-takts-mann... Hehe... Blir nok ikke Askeladden på meg neste gang da nei.....Men min forhandler kan jo også levere Askeladden med Yamaha så.... det går nok bra :) Men Yamaha har vel ikke 2-takt..? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 (redigert) Men Yamaha har vel ikke 2-takt..? Jo `roesok`Yamaha har noe som heter hpdi. Nesten det samme som det" geniale" Optimax systemet. Redigert 7.Juli.2009 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Jo `roesok`Yamaha har noe som heter hpdi. Nesten det samme som det" geniale" Optimax systemet. Det høres betryggende ut. Ble et øyeblikk litt bekymret for 'Bjerknez'... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 Og så Askeladden da, som har skiftet til Suzuki, Ja det kan du si `LM 605`, men "når pengene i kisten klinger straks sjelen ut av skjærsilden springer". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 (redigert) vibrasjon er nå bare på de små motorene så ingen fare med at de nå har suzuki. og ei heller har Yamaha 10hk med hdpi. alle småmotorer er firtakt. alt under 6 sylindre må man forvente litt vibrasjon Redigert 7.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 vibrasjon er nå bare på de små motorene så ingen fare med at de nå har suzuki. Nå var det vel nettop småmotorer som var temaet i denne tråden Korsnes`(9,9 Suzuki 4- takt) som vibrerer som et helve... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 7.Juli.2009 Del på Facebook Svart 7.Juli.2009 ja eg veit det var temaet. men det ble sagt at Yamaha har 2-takt hdpi. joda de har det, men ikkje på de små motorene så det blir på en måte urellevant da alle andre 10 hk òg er 4-takt. Det er ikkje takten det er feil på om det vibrerer det er antall sylindre og vinkel mellom de Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 (redigert) Yamaha markedsfører ikke lenger V-max og HPDI i Europa - selv om de har tilnærmet fullt spekter av totakt i andre deler av verden Av små 2- takts motorer er det nå bare E-tec ned til 25 hk - foreløbig. Suzuki 9,9 har jeg hørt flere påstår vibrerer mye. Samme var tilfelle med deres gamle 25 hk. Den nye V-2 skal visstnok være bedre. Redigert 8.Juli.2009 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 en 2-sylindret 4T vil vibrere endel. Så sant man ikke slenger på noen balanseakslinger for å motvirke dette. Men det blir jo ekstra vekt og leamikk, som slett ikke er ønskelig på disse småmotorene. http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-two Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.