Jump to content

Vibrasjoner i Suzuki 9,9 4takt


Eksit

Recommended Posts

Heisann

 

Kjøpte meg ny Pioner 15 med Suzuki 9,9 firetakter, men det rister noe sinnsykt i forhold tilmin gamle totakter. Første gang jeg ga full gass trodde jeg det var noe galt, men forhandler sier at alle 4 taktere vidrerer mye. Skal det være slik?? Hele båter vibrerer :flag_da:

Link to post
Share on other sites

men forhandler sier at alle 4 taktere vibrerer mye

Ikke for at jeg har prøvd en 4-takter selv.... men jeg synes dette utsagnet var litt rart....

 

En 4-takter skal jo per definisjon gå stillere og jevnere enn en 2-takter... så det han egentlig sier er vel at en 4-takter vibrerer mer enn en 2-takter....?

 

Kan jo hende det kan stemme... men for meg så hører det veldig rart ut.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vertfall IKKE spurt forhandleren min om råd i dette tilfelle, så lenge han klarer og lire ut av seg slike platte utsagn.

Jeg er selv en 2-takts-mann, men jeg synes utsagnet til forhandler virker litt platt og provoserende.

 

Tviler på at det kan være monteringshøyden... men hvis propellen din skulle utgjøre denne ristingen, så hadde vel skaden vært såpass at det også hadde gått utover styringen/effekten/rettningstabiliteten.... ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Dette var jo veldig merkelig... men dette kan jo ikke ha noe med at det er en 4-takter (slik forhandler her sier)?

 

Må jo være noe direkte galt eller en produksjonsfeil eller noe?

I følge din forhandler, så kan du jo si at du vil ha en 2-takter som vibrerer mindre og at du sef. vil ha igjen mellomlegget :)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei alle

 

All virker fint bortsett fra ristinga. Motoren har lang stamme som er korrekt til Pioner 15 iflg produsent. Farten er der den skal være og begge sylindre går. Hadde forhandler hatt 2 takter så hadde jeg valgt det, men det var ikke og oppdrive iflg forhandler. Problemet er at min onkel har også kjøpt samme motor (justert til 15 hk) som henger på en GH14 med samme problemer. Det rister og han får knapt båten i plan med 2 personer. Han har også klaget på motoren uten særlig hell. Etter en runde på fjorden er venstre armen min helt doven og rar etter å ha holdt i styrekulten. Siden jeg ikke har hatt 4 takter før så har jeg ikke annet og sammenligne med en min 20 år gamle 9,9 Yamaha som går atskilling penere selv etter og ha ligget på bunnen i to uker i vinter.

Link to post
Share on other sites

Og så Askeladden da, som har skiftet til Suzuki, hvordan skal det gå?

Hehe... Blir nok ikke Askeladden på meg neste gang da nei.....

Men min forhandler kan jo også levere Askeladden med Yamaha så.... det går nok bra :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Jeg er selv en 2-takts-mann...

 

Hehe... Blir nok ikke Askeladden på meg neste gang da nei.....

Men min forhandler kan jo også levere Askeladden med Yamaha så.... det går nok bra :)

Men Yamaha har vel ikke 2-takt..?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

ja eg veit det var temaet. men det ble sagt at Yamaha har 2-takt hdpi. joda de har det, men ikkje på de små motorene så det blir på en måte urellevant da alle andre 10 hk òg er 4-takt. Det er ikkje takten det er feil på om det vibrerer det er antall sylindre og vinkel mellom de :tongue:

Link to post
Share on other sites

Yamaha markedsfører ikke lenger V-max og HPDI i Europa - selv om de har tilnærmet fullt spekter av totakt i andre deler av verden Av små 2- takts motorer er det nå bare E-tec ned til 25 hk - foreløbig. Suzuki 9,9 har jeg hørt flere påstår vibrerer mye. Samme var tilfelle med deres gamle 25 hk. Den nye V-2 skal visstnok være bedre.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

en 2-sylindret 4T vil vibrere endel. Så sant man ikke slenger på noen balanseakslinger for å motvirke dette. Men det blir jo ekstra vekt og leamikk, som slett ikke er ønskelig på disse småmotorene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-two

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...