Jump to content

Spørsmål om kalesje+motor til RanaPlast 16


RanaPlast15

Recommended Posts

Hei

 

Har kjøpt meg min første båt,en 16fot Rana Plast 1975(?) modell.

 

Denne har ikkje kalesje,men kunne tenkt meg en med bøyler foran og bak slik at den kan brukes med kalesje også.

 

Hvilken pris må eg rekne med å betale for en ny kalesje,og hvordan festes slike bøyler i båten,må eg lage dette sjøl(borre,gjenge osv)?

 

Noen som veit om rimelige og gode forhandlere av slikt?

 

Det står en 1980 modell 40hk Mercury på denne,men hva er båten godkjent til og hvilken hastighet??

 

Hva er eventuelle positive/negative ting om desse båtene,og hva bør en passe på?

 

85_973922740.jpg

 

85_1134563712.jpg

 

85_402447155.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

- og velkommen på forumet!

 

Er du forresten sikker på at dette er en Rana 16, og at overbygget i så fall er originalt? Grunnen til spørsmålet ser du på denne linken fra finn.no. Her ligger det en båt som kan være tilsvarende din, men jeg syns ikke overbygget er helt det samme?

 

Det spørs nok om du ikke må få spesiallaget en kalesje til båten. Festebeslag får du tak i fra flere båtutstyrsforretninger (f.eks. Maritim ) eller kalesjemakere (f.eks. Alf Hansen). Søk på nettet så finner du flere.

 

Lykke til som båteier!

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar.

 

Ja virker som en grei båt,men har som sagt liten peiling på slikt :nonod:

 

Det står et skilt i båten som der står "Rana Plast" på,selgeren var ikkje sikker på om båten var 16 eller 16,5fot,ei heller årsmodellen. Han hadde fått den av onkelen sin da han var yngre som kjøpte den ny,og har stått lagra i naust siste 15 åra. Han meinte den aldri var blitt ombygd eller noe.

 

Men hvordan er det med eventuelle bøyler og innfestninger til dette da? Eller blir eg nødt til å ha en presenning som flukter med vinduer og ripa,alså lav takhøyde når påmontert?

 

Hvordan kan eg finne ut om denne er orginal?

Og pakningene rundt vindu er noe dårlige,hvor kan sånne kjøpes? Antar de selges som metervare.

 

Heter denne båten egentlig noe annet enn Rana Plast 16 fot?

 

Takker så mye for alle svar eg kan få :)

Link to post
Share on other sites

Du kan jo forsøke å spørre: Ivar Præsteng, E. Præsteng & CO, Postboks 113, Sørlandsveien 1, 8640 HEMNESBERGET

iprae@frisurf.no

Telefon: 75 19 30 00

Mobil: 90 98 83 24

Præsteng var deleier/daglig leder(?) i Præsteng Industrier/Rana Plast som produserte Rana Plast-båtene. Firmaet er solgt, men det er ikke umulig at Præsteng kan hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Du bør nok levere båten til en kalesjemaker, ev at han kommer og tar mål.

 

Du kan fint få laget en kalesje med ståhøyde under, men det vil nok se litt "tante" ut og bøylene blir nok veldig lange. Husk du skal ha plass til de når kalesjen slås ned også. Men å få laget en kalesje med nok takhøyde når du sitter vil nok se penere ut.

 

Jeg fikk speialsydd en kalesje til min båt, etter mine ønsker. Bøylene går bla på skinner slik at jeg kan flytte stengene og tilpasse de slik jeg ønsker når de legges ned, samt at de kan stramme opp duken hvis jeg ønsker det. Den kalsjen er også todelt slik at jeg får en liten bikinitop på en måte, og jeg kan åpne kun sidene (fint når jeg fisker i regnvær)

 

Den kalesjen kosta med 9500kr, men den var verdt det. Den er helt unik og passer helt perfekt til båten min.

 

Ordet "billig" er desverre et oord som sjeldent passer sammen med ordet "båt" :)

 

Men legger du litt penger i en skikkelig kalesje får du plutselig en mye mer anvendelig båt, og du øker verdien og gjør den lettere å selge.

 

Du kan nok få en kalesje billigere enn 9500, det var et eksempel ang min egen :) (komplett med alt, bøyler og beslag etc)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Du kan jo forsøke å spørre: Ivar Præsteng, E. Præsteng & CO, Postboks 113, Sørlandsveien 1, 8640 HEMNESBERGET

iprae@frisurf.no

Telefon: 75 19 30 00

Mobil: 90 98 83 24

Præsteng var deleier/daglig leder(?) i Præsteng Industrier/Rana Plast som produserte Rana Plast-båtene. Firmaet er solgt, men det er ikke umulig at Præsteng kan hjelpe.]

 

Mail er sendt,takk for tipset.

 

Har også sendt mail til Rana Plast AS med forespørsel og bilder,men har ikkje fått svar enda.

 

Men sendte mail til Jens Sagen angående kalesje,og han mente dette ikkje var en Rana Plast-båt. Nå skjønner eg mindre og mindre egentlig...

Link to post
Share on other sites

Brodern: Takk for svar :)

 

Tror eg skal forhøre meg angående bøyle osv,kansje det blir kun rett over fører eller rett bak slik at det blir litt enklere,ser bedre ut og kansje billigere enn bøyler bakover også.

 

Men antar at kalesje til min båt som kun er 16fot vil bli endel billigere enn den summen du snakker om?

Har lest her inne på forumet,kom over en tråd om hvor mye hver enkeltes medlemmers kalesjer kostet,og det var opp i par-og-tjue fot's båter på den prisen der?!?

 

Noen som har noen bilder av Rana Plast 1975 modell,eller formening om hva min båt er? Står Rana Plast på et skilt i båten meiner eg å huske,men kan sjekke dette ikveld eller imorgen just in case..

Link to post
Share on other sites

Var borte med båten og fikk tatt noen bilder,bl.a av skrogets fasong og merkeplata i båten.

 

Viser tydeligt at dette er en Rana Plast,kan noe tydes utav produksjons nummeret?

img_0213.jpg

 

Hva betyr dette nummeret?

img_0215.jpg

 

Noen bilder av skrog-fasongen,kansje det kan hjelpe på identifisering..

Er dette forresten en planende båt eller noe annet? Har som sagt liten peiling på slikt..

img_0216.jpg

 

img_0218.jpg

 

img_0219.jpg

Link to post
Share on other sites

Det nummeret som står på skrogsiden i baugen er nok det gamle registreringsnumret på båten. Før det kom standardiserte klistremerker fra Tollvesenet (nå redningsselskapet), så pleide folk å klistre på sine egne skiltvarianter på skrogsiden.

 

Jeg har selv en Rana 17 Fisk, og skrogformen ser ikke så ulik ut. Det er vel mer en halvplaner enn en planende båt? Ut fra skiltet du viser, så er det jo ikke tvil om at dette er en Rana båt. Men var det ikke en tid to produsenter av plastbåter på Hemnesberget; Rana Plast og Prestæng Industrier? Eller var det samme som bare skiftet navn en gang?

 

Ring Alf Hansen Kalesjer i Trondheim, og hør om han kan ha maler til kalesjen til denne båten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har nå fått mail fra Rana Plast,og fikk de produksjons-nummeret skulle de klare å identifisere type og årsmodell :cheers:

 

Så inntil videre mens eg venter på svar angåendes dette såg eg litt nærmere på motoren på båten.

 

Ikkje så rart den ikkje gikk reint,var endel bensinfukt og sprukne slanger inni der,samt endel annet snusk...

 

Så eg tenker å skaffe meg en rep.håndbok til denne motoren,som ved nærmere ettersyn viser seg å være en 1978 modell Mercury M402 40Hk og ikkje en 1980 som selger sa.

 

Har sett på flere internett-sider som selger div håndbøker,men prisene er ganske stive! Noen som veit om det går an å laste ned desse noen steder??

 

Men ser det står bl.a her( http://www.eastcoastmarineservice.com/1977-79%20merc402.htm ) at denne de har gjelder kun "powerhead",er det en spesiell utgave av denne motoren eller??

 

EDIT: Er forresten SELOC rep.håndbøker gode og detaljrike,noen som har erfaringer eller anbefalinger?

Redigert av RanaPlast16 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har du fått kalesje til båten?

 

Jeg har kjøpt meg helt lik båt som du, min har prod nr 1917. Sendte mail til Rana og de sa at det var en 1969 modell. De ga meg også et mobilnr til Præsteng for mer informasjon. Har ikke ringt ham enda.

 

Har du mer detaljer om båten? Vekt etc.

 

baaten.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...