Jump to content

Hvordan installere lett/billig temperatur alarm på innenb. motor?

-Luna-

Recommended Posts

Jeg har selvfølgelig en temperatur måler på motoren. Men denne har ingen alarm. Jeg må da kikke veldig ofte på denne for å forsikre meg om at alt er ok. En gang når fruen styret gikk den litt varm pga lite kjølevann. Dette kunne gått gale hvis jeg ikke hadde lagt merke til det.

Spørsmålet er derfor.....Hvordan lett/billig installere en lyd alarm?? Finnes det noe ferdig der ute eller må jeg frem med loddebolten?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Maritim har f.eks et alarmpanel som kobles direkte til instrumentene og gir alarm på oljetrykk og temp. Der finnes forskjellige varianter som også overvåker lading, eksostemp o.l.

Fant det ikke på www.maritim.no akkurat nå men det ser ut som et sort VDO instrument med lysdioder og akustisk alarm. Mener det koster 15-1600 kr.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Ja Maritim har diverse utstyr til dette.

Jeg kjøpte ny føler med alarmutgang + summer til alarmen + instrument, kostet ca. 800 til sammen tror jeg. Produsenten er Wema. En grei løsning. Alarmen tror jeg utløses ved 95 grader. Det et er litt høyt om du har saltvannskjøling, men ellers OK

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

• 7 år senere...

Hei!

Låner denne litt!

Jeg skulle montere summer/alarm i tillegg til temperaturinstrumentet idag,har ikke dette fra før.Alarmen har 2 tilboblinger + og - og skulle kobles slik:+ fra alarmen til + tenningslås og - fra alarmen til alarmuttak på tempraturgiver. :thumbsdown:

Når jeg kobler det slik hyler alarmen hele tiden og jeg lurer nå på om jeg kan ha fått feil informasjon fra selger?

Noen som har koblet en slik alarm og kan gi råd her?

Hilsen

Sigurd

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...