Jump to content

VP MD17C, vann i olja tre dager før ferien starter


Dreggur

Recommended Posts

Jeg la inn en tråd for et par dager siden angående hvilken type pumpe jeg skulle bruke til septiken, nå som jeg har funnet ut av det

så kom det et nytt problem som setter det forrige veldig i skyggen.

 

Jeg skulle starte båten igår og den startet ikke, alt gikk rundt men den tente ikke.

Da sjekket jeg oljepinnen og der var olje nivået 5 ganger så høyt som det skal være og lyse grått. Jeg tenker toppakning med engang

og det sier alle jeg prater med også. Så jeg skrudde av sylinder lokkene og under var det fullt med grå guffe som minner om majones konsistens.

Kan det virkelig komme så mye vann inn bare ved at toppakningen går?

 

Jeg har hatt et problem med temperaturen på motoren siden vi kjøpte den i april, den ligger på grønt en stund også raser den opp til det rød og ned igjen

nesten med engang. Kan dette være skylden til at jeg har fått vann i oljen?

 

 

Jeg har ingen jeg kjenner som har veldig greie på båtmotorer, så jeg lurer på om det er noen her inne som kan gi noen gode råd om hvordan jeg skal gå fram for å løse dette problemet! (er det noen mulighet for at jeg klarer og fikse dette på egenhånd?) og eventuellt hvor stor jobb er det?

 

Ferien vår starter til helja og da skulle vi på 3 ukers båttur nedover svenskekysten, ser ut som det bare er å glemme :nonod:

 

Håper noen har gode råd og komme med!

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig vann i olja tre dager før ferien starter . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

 

Se også ny meningsmåling om moderasjon av titler.

Link to post
Share on other sites

Huffda... Jeg føler med dere.

Jeg har hatt en del gamle motorer opp gjennom årene og mener å huske fra en gammel B20a-sport (saltvannskjølt marinisert bensin bilmotor) at jeg hadde tilsvarende symptomer. Jeg tappet og skiftet olje, startet motoren i havn og lot den gå lenge uten at det kom vann i oljen. Glad og fornøyd pakket vi pikkpakk, bleier og mat og dro utpå. Så ble motoren varm når den fikk større belastning, termostaten slo inn og vips var det vann i oljen igjen.

Konklusjonen den gangen (15år siden eller no, så jeg husker ikke detaljer), var at så lenge det holdt seg på grønt, var det ikke lekasje inn til motor. Når motoren ble varm, slo termostaten inn for å avkjøle og da kom det vann i motoren via exhaustmanifoilen som det var rustet hull i mellom kjøling og exhaustdelen.

 

Om det kan være samme problem hos deg aner jeg ikke, og det er mange her inne som har langt mer peilig på motorer enn meg.

Du bør nok fortelle hva slags motor det er snakk om.

 

Lykke til og jeg håper dere rekker å fikse dette før ferien er over.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med raske tilbakemeldinger:-)

 

Glemte jo selvfølgelig å nevne hvilken motor dette er snakk om...

Båten er en nidelv 24 og motoren er en volvo penta MD17C

 

Jeg var akkurat og pratet med en mekaniker og han sa at jeg må skru av toppen og se etter

sprekker og om toppakningen er hel. Han sa videre at jeg må tømme motoren for olje og fylle på diesel

slik at den ikke står og ruster.

 

Så da vet jeg hva jeg har å gjøre ikveld:-(

 

Jeg tar imot alt av råd og setter stor pris på hvert eneste svar jeg får!

Link to post
Share on other sites

Du bør kanskje tillegg sjekke at det ikke er sjøvann som har kommet inn fra eksosutløpet.

 

Det kan skje på flere måter, bl.a. eksosrør som fylles opp bakfra pga. bølger, bevegelse i sjøvannet i eksossystemet pga. bølger, brå bakking, brå slipping av gassen eller skjevt båtløft, eventuelt ugunstige høydeforskjeller som slipper vann forbi impeller, gjennom motor og inn i eksossystemet pga. hevert-effekten.

 

Det kan ofte være små sikkerhetsmarginer mot dette i endel båter. Denne tråden viser en som har hatt slike problemer. På slutten finner de ut at årsaken er hevert-effekten som er nevnt ovenfor.

 

Har du noen bilder av motor og eksossystem, hvor du kan indikere hvor høyt havnivået er?

 

 

Mvh

Arne Armoa

 

PS

Her et par andre tråder som kan være interessante:

Vann inne i eksosmaifoil mercruiser 7,4 L v8

V8 - vann i eksosmanifoil kan være normalt men ikke riktig

Link to post
Share on other sites

regner med at den er saltvannskjølt? i så tilfelle kan det i verste fall vere rustet hull i en av kjølekappene.I og med at det er

tre separate topper er det ikke lett å finne ut hvilken det er.Men som sakt tidligere her,sjekk simmeringene i sjøvannspumpa.

Link to post
Share on other sites

En link du kanskje finner noe interesant i!

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/e-volv...-606-MD17C.aspx

 

har skrudd en del på en MD11 som var saltvannskjølt,den var tært mellom kjølevann og eksos på eksos manifold , den hadde lekkasje fra kjølevann og rett inn i motor.

 

Skiftet også pakinger på sjøvanns pumpen da det var lekkasje fra den.Er ikke sikker,men mener att vist simmering (12) på sprengskisse er utslitt så drar den vann inn i motor

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-...0-26-15112.aspx

Redigert av kjellsea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligner veldig på ett problem jeg hadde på en VP tok inn masse vann via sjøvann pumpen der sitter det 2 simringer som

holder vann ute fra motor

de bør skiftes ca med en innterval på 2-3 år

det er en ganske enkel jobb og gjøre og min motor klarte seg men det ble noen olje skift før alt var ok

sjekk dette håper att når det først er en feil att det er denne.

koster ikke all verden i deler og er en smal sak og fixe.

lykke til håper ikke ferien går i vasken

Link to post
Share on other sites

Ligner veldig på ett problem jeg hadde på en VP tok inn masse vann via sjøvann pumpen der sitter det 2 simringer som holder vann ute fra motor
Var dette MD21? I så fall opplevde jeg akkurat det samme selv. Over 4 liter sjøvann (en spyleveske-kanne) måtte ut av motor.

 

...de bør skiftes ca med en innterval på 2-3 år
Hvis 'ja' på foregående spørsmål, så er jeg uenig med deg. Jeg har byttet disse én gang på 28 år, og den ene gangen var det min egen feil. Jeg dro ut akselen for å forenkle impellerbytte, og trykte inn igjen uten å vite om / tenke på simringer. Dermed ble de trykt ut av stilling (Gud vet hvor de ble av), og vannet rant inn i motor. At det skulle være nødvandig å bytte etter 2-3 år, så sant ikke lignende skjer, stiller jeg meg noe undrende til.
Link to post
Share on other sites

Sånn, da har jeg hatt av toppene, både pakning og stempelhus så bra ut. Jeg har vært innom 3 verksteder og fortalt

hvordan det ligger an. De sier bare at jeg bør kjøpe ny motor, er dette tilfellet? Jeg syns det høres rart ut.

 

Som jeg leser over her så blir det jo stadig nevnt at det ofte er simringen på pumpa som er ødelagt.

Det er verdt å sjekke. Jeg skrur motoren sammen igjen ikveld og sjekker samtidig pumpa.

 

Kommer med ny rapport imorgen:-)

 

 

Takk for god respons på emne mitt!

Ha en fin dag videre!

Link to post
Share on other sites

kikket du innenfor pumpehuset,det skal ligge noen lager der,evt så di bra ut,var det tegn til hvitt belegg(vann)/rust? er ikke så godt å se om simmeringene er utslitt,måten du kan se det på er om di er veldig harde og sprø.Husk å monter den rett vei på igjen,tetter kun en vei! prøver å huske om det er 1 eller 2 simmeringer,som tetter hver sin vei!? hvordan så Manifolden ut,tenker på anleggsflate mot blokk!

Link to post
Share on other sites

Hei

Har byttet det samme selv for kort tid siden. Det sitter to simmeringer på den, den innerste (mot motor) skal tette for at det ikke lekker olje ut. Den ytterste skal tette for at det ikke kommer vann inn i motoren. Fjæra på den ytterste skal være ut og på den innerste skal fjæra være vent inn.

På impellerhuset mot motor ser du at det er to eller fire firkantige hull, det er for at dersom du ser det drypper vann ut gjennom disse betyr det at den ytterste ringen som stenger for vannet er røket og drypper det olje har den innerste røket. Simmeringene skal monteres fra hverandre, altså på hver side av di firkantige hullene. Dersom du ikke ser akslingen gjennom disse hullene er det montert feil.

 

Reidar

Link to post
Share on other sites

simmringene er veldig harde men virker ikke sprø! Jeg tror den ene var montert feil vei, har rettet opp det nå! jeg har ikke sjekket lageret innefor pumpa, skal sjekke dette imorra!

bra tips dette med hvordan simmringene skal stå i forhold til hverandre har montert det slik nå.

 

jeg har pumpet ut all oljen og helt på diesel etter råd fra en mekaniker, den har stått sånn i et par dager nå og jeg skal

tømme ut dette imorra og fylle opp med olje igjen.

 

nok engang takk for gode råd, jeg kommer tilbake med svar på hvordan det har gått!

Pause fra motorskruing ikveld, tror heller jeg går for en iskald :drink: istedet!!

Link to post
Share on other sites

hei igjen!

 

da har jeg fått skrudd sammen det meste av motoren igjen. Ny toppakning, nye simringer til pumpa, justert ventiler og byttet et dieselrør som var ødelagt... Imorra så gjenstår det bare og tømme motor for diesel, fylle på ny olje og selvfølgelig lufte dieselsystemet...

I og med at dette er første gang jeg skrur på en båtmotor så blir det utrolig spennende og prøve å starte den opp :sweat:

 

Jeg holder dere oppdatert!

 

Ha en fin søndagskveld!

 

-Geir-

Link to post
Share on other sites

Håper du har fikset feilen, og at det var tetningsringene ved sjøvannspumpa som hadde skylda

Den ene sto vel feil vei, og flere her har nevnt at man kan få sjøvann over i oljen den veien.

 

Jeg antar du uansett kommer til å følge nøye med etterhvert, i tilfelle feilen var et annet sted, som f.eks. gjennomrustet eksosmanifold el.l.

 

Lykke til!

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
Share on other sites

hvert i båten idag og gjort alle forberedelser, manglet bare å lufte dieselsystemet så kunne jeg starte.

 

Der startet problemet... jeg får diesel fram lufteskruen på filteret og pumpa, men herfra skjer det ingenting. jeg har løsnet skruene på dieselrørene som går inn til toppene men her kommer det ikke diesel i det hele tatt. selv om jeg kjører den på selvstarteren... er det noe jeg kan ha gjort galt?

 

geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...