Jump to content

Rimelig forsikring?


Fantino

Recommended Posts

Ifm. kjøp av ny båt har jeg sjekket litt rundt. Fikk et tilbud via en forsikringsmegler om forsikring hos Yachtline i London til 40-45% lavere enn beste av de "vanlige" (Gjensidige med diverse rabatter). Betingelsene ser ut til å være bedre enn de jeg får hos Gjensidige.

 

Er det noen som har erfaring/meninger om denne forsikringen? Bør jeg gå for det eller ligge unna?

Link to post
Share on other sites

Spørs litt hvilke megler det dreier seg om. Quality Brokers har jeg hørt mye bra om både når det gjelder prisene de framskaffer og service ved skade. Det har forresten vært en del diskusjoner om temaet før på dette forumet. Søk litt rundt så finner du en god del.

Link to post
Share on other sites

Hei Fantino.

Vi bruker et lite meglerfirma i Sarpsborg som heter Theodor Berg Assuranse. Heira er forsikret i et  firma som heter Tennant og før der i noe som het Guardian Civil. For det første så er prisene meget gunstige og servicen er også meget bra. Til sammenligning med de kjente selskaper her hjemme er det som natt og dag.

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Fant en del info ved søking på gamle artikler. Interessant. Ser ut som et poeng er hvilket lands lover som kommer til anvendelse. I tillegg fant jeg ut at Yachline er reassurert i Lloyds.

 

Skal snakke med agenten på mandag og gjennomgå mine spørsmål til vilkårene så får vi se!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løftar denne tråden igjen, etter at også eg har fått eit tilbod på forsikring i engelske Yachtline. Tilbodet har eg fått gjennom meklaren B.C. Johnsen & Co i Bergen. Prismessig er det svært bra. Også betre enn Quality Broker og Norwegian Broker. Og mykje betre enn Gjensidige (der båten er forsikra i dag).

 

Er det nokon som har erfaring med Yachtline forsikring?

Er det bra greier, eller bør eg skygga unna (trass i prisen)?

 

Hadde også vore interessant å få vita kva det blei til med Fantino (som starta denne tråden i fjor).

Link to post
Share on other sites

Det å inngå en forsikringsavtale med et relativt ukjent firma kan være svært så risikabelt. Et godt råd er ihvertfall at en ikke bør gå ukritisk og hodestups inn i dette. Sjekk ut agenten....regnskaper, historikk....sjekk med assurandør og få fremlagt bevis for at agenten opptrer på vegne av assurandøren osv. Sjekk kort og godt ektheten i tilbudet.

 

Ellers vet jeg at If er et relativt rimelig selskap å ha båten forsikret i, ihvertfall var........Min erfaring er: Unngå agentene, men gå rett på det enkelte forsikringsselskap, og forhandle frem et tilbud. Skjønt, noen er seriøse og kan innhente ulike tilbud på dine vegne.....men langt fra alle!

Ofte kan du få ned premien ved å sette selskapene opp mot hverandre.

Link to post
Share on other sites

Har innrykk av at båt type spiller stor rolle hos de forskjellige selskapene, jeg gikk mange runder med utenlanske og norske selskaper, men for mitt vedkommende var Gjensidige mange tuselapper billigere en det billigste utenlanske. På de norske var det et par tusen i forskjell. Forsikkringsum 500000.- pris med full kasko 4326.- Syns ikke det er så ille.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å sjekke med Nordic Insurance. Jeg gjorde det etter tips her i forumet og halverte premien på 37'n i forhold til hva Gjenstridige skulle ha.

Hm... Endte opp med premie på dobbelt så mye som jeg i dag har via Norwegian Broker. Ser ut til at det er mye tilfeldigheter som avgjør premie. De forskjellige selskapene legger åpenbart vekt på forskjellige forhold som kan gi store utslag. Mao er vil et selskap som er gunstig for noen være svært ugunstige for andre.

For egen del er jeg svært godt fornøyd med en årspremie på 6.500,- via Norwegian Broker. Total forsikringssum er da cirka 800k

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Yachtline eller B C Johnsen; men jeg er nysgjerrig av natur. Hva er forsikringssum og premie for de to alternativene dine?

 

Hangarskibet er forsikret i Gjensidige for 1 mill (kanskje er det litt i underkant) og det koster meg ca. 5-6 lapper i året.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse, 5-6 lapper for 1 mill i forsikringssum?? Det må da være kanakende rimligt.

 

Jeg betaler vel ca 5400,- og er forsikret for 550000,- Det også i Gjensidige.

Det da ifølge Gjensidige med det som er mulig å få av rabatter. Han begynte på 6500,-

Men jeg fikk prutet ned 1000 lappen.

 

Disel, ikke hekkagregat, max 15 knop, båtførerbevis, kystpatrulje, overvåket havn etc etc.

 

PS. kalkulatoren til Nordic ga meg 5084,- men hvis noen under 25 skulle føre båten ble forsikringen 5813,-

 

+ 800,- for at sønnen min skal kunne låne båten??? Tja da kan jeg jo bruke det som unskyldning for at han ikke får låne båten en helg.

 

mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det å inngå en forsikringsavtale med et relativt ukjent firma kan være svært så risikabelt. Et godt råd er ihvertfall at en ikke bør gå ukritisk og hodestups inn i dette. Sjekk ut agenten....regnskaper, historikk....sjekk med assurandør og få fremlagt bevis for at agenten opptrer på vegne av assurandøren osv. Sjekk kort og godt ektheten i tilbudet.

 

Ellers vet jeg at If er et relativt rimelig selskap å ha båten forsikret i, ihvertfall var........Min erfaring er: Unngå agentene, men gå rett på det enkelte forsikringsselskap, og forhandle frem et tilbud. Skjønt, noen er seriøse og kan innhente ulike tilbud på dine vegne.....men langt fra alle!

Ofte kan du få ned premien ved å sette selskapene opp mot hverandre.

Greit nok synspunkt. Men savner begrunnelse. Hvilke meglere sikter du til og hvorfor denne skepsisen? Hvilken erfaring har du som underbygger synspunktet?

 

Nesten som å høre argumentene fra agenter fra de norske selskapene dette. Både Quality Brookers og Norwegian Brookers er seriøse aktører og mange her inne bruker dem. Hadde du satt deg inn i dette ville du se at de ikke bare forsikrer til halve prisen av de norske men også har bedre vilkår.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Yachtline eller B C Johnsen; men jeg er nysgjerrig av natur. Hva er forsikringssum og premie for de to alternativene dine?

 

Hangarskibet er forsikret i Gjensidige for 1 mill (kanskje er det litt i underkant) og det koster meg ca. 5-6 lapper i året.

For min båt har eg no klart å få premien hjå Gjensidige ned i ca kr 7500. Dvs. ansvar, kasko, brann, førar/passasjer-ulukke og rettshjelp. Eigenandelen er på 7000 kroner.

 

For det same tilbyr Yachtline kr 5700. Her er eigenandelen 6000. Men eg er ikkje sikker på om det er eigenandel på ansvarsforsikringa (det er det ikkje i norske selskap). Norwegian og Quality har eigenandel på ansvar.

 

Elles virka det på meg som hekkaggregat fordyrar mykje i norske selskap. Du har vel kanskje aksling, Worse?

 

Då eg sjekka forsikringar til min noverande båt, fekk eg beskjed frå Vesta at dei ikkje ville forsikra båtar med hekkaggregat. Så slik er dei i Fyllingsdalen...

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tidligere skrevet endel om dette emnet i andre tråder. Min erfaring er at det er tildels store variasjoner fra båt til båt, men inntrykket er at mange kommer godt utav det med utenlandske selskap. Selv er jeg forsikret hos Navigators & General gjennom Quality Broker.

Grunnen er ikke bare pris, men også vilkår; Nav&Gen var bl.a. de eneste som gav forsikring mot "...sammenstøt mot is" og "...følgeskader fra frost, is og snø". For meg, som innimellom er ute også vinterstid, og det på en kant av landet hvor is er nokså vanlig, var dette selvfølgelig vesentlige punkter.

 

Anbefaler (igjen) altså å lese vilkårene nøye og ikke bare basere valget utelukkende på pris. Husk; det er en vare du kjøper, og det er vilkårene som beskriver varen.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det swande......

 

Jeg har ikke noe imot noen av de selskapene du nevner. Kan jo fortelle deg da att jeg en gang tok kontakt med en av de aktørene du nevner, og jeg aksepterte tilbudet jeg fikk Tilbudet viste seg å være en assuranør ved navn Norske Sjø. Helt greit det....... :smiley: Helt til de ble altfor dyre. Da var If et meget godt alternativ, etter en runde med ganske msange aktører. Noen av dem ble imidlertid satt ut på sidelinjen ganske så fort. Det har mer med agentene å gjøre enn selskapene.......tror jeg.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Elles virka det på meg som hekkaggregat fordyrar mykje i norske selskap. Du har vel kanskje aksling, Worse? ...

 

Ahha, er det der det ligger... Hangarskibet har selvsagt akslinger men der er jo også to av dem og to motorer og derfor fire ganger så mye som kan ryke til hel....

 

Då eg sjekka forsikringar til min noverande båt, fekk eg beskjed frå Vesta at dei ikkje ville forsikra båtar med hekkaggregat. Så slik er dei i Fyllingsdalen...

 

Dårlig gjort, men ikke representativt for befolkningen her i dalen! :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:blush: Eg må korrigera meg sjølv i innlegget over (etter å ha sjekka papira...): Eg har no klart å få premien hjå Gjensidige ned i ca kr 7500 (ikkje 8800 som eg av ein eller annan grunn hadde skrive :crazy:). Dette er no også korrigert i "hovudinnlegget".

 

OG: Nei Worse, eg tenkte sjølvsagt ikkje på dei innfødte i Fyllingen! :wink:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...