Jump to content

"kortslutta" batteri ved start. tips?


dosern

Recommended Posts

kjøpte nytt batteri til båten for en uke siden og alt fungerte utmerket,men idag når jeg skulle prøve å starte motoren sa det bare klikk å vips var batteriet helt tomt.. prøvde også det gamle batteriet som jeg hadde ladet opp,men akkurat det samme skjedde...

hva kan være feil her??

radio,lanterner og ekkolodd fungerte helt fint inntil jeg prøvde å starte motoren... ifølge ekkoloddet hadde jeg en spenning på 12,5v før jeg prøvde starte

Link to post
Share on other sites

har ikke målt batteriet,men satt det på lading.

det som er rart er at verken ekkolodd eller lanterner og radio ville fungere etter jeg prøvde å starte... fikk såvidt lys i lanternene i maks 2min før det ble helt dødt..

virker som om batteriet ble helt tømt i startforsøket.

kan dette skje ved dårlig kontakt?

er det noen garanti på batterier? er jo kun 1 uke gammelt...

Link to post
Share on other sites

skal vel legges til at jeg ikke har noe eget startbatteri.

bruker kun det ene batteriet da jeg ikke har behov for mye strøm utenom..

har fungert smertefritt i 2 år med denne løsningen.

synes bare det virker merkelig at alt fungerte ypperlig helt til jeg vred om nøkkelen..

hørte da at starteren slo inn og så ble det helt dødt med engang.

Link to post
Share on other sites

Hvis disse forbrukerne går fra samme batteri, så kan det være pga dårlig kontakt , ja. Hvis du tømmer et friskt batteri på et startforsøk, vil det ganske sansynelig ha gått så mye strøm at det kan synes som varmgang/smeltet isolasjon på kabler. Få målt batteri, er dette ok, må du lete etter kontaktproblemer. Polsko, hovedbryter og koblingspunkter på starter ol. Hvis du forteller litt mer om anlegget i båten, er det kanskje letter å komme med hjelpende forslag.

 

 

Ser det kom litt mer opplysninger mens jeg skrev.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres helt klart ut som et kontaktproblem. Om feks en polsko ikke er taitet til godt nok, vil du ha god nok kontakt for utstyr som ikke trekker noe særlig med strøm. I det du vrir om starteren, vil det kunne danne seg gnist der det er dårlig kontakt og gjøre at kontakten mistes også til de små forbrukerne. (Jeg antar at det ikke er polskoen, men det samme vil skje om det er et annet sted det ikke er god nok kontakt.

 

Rent bortsett fra det, så hadde jeg for 15 år tilbake en båt hvor jeg måtte passe på å skru av hovedbryteren hver gang jeg stoppet båten. Om ikke risikerte jeg at jeg hadde flatt batteri etter bare et par timer. Dette misstenkte jeg at var på grunn av at starteren ikke "slapp" eller at noe annet ble liggende å trekke masse strøm selv når motoren var skrudd av. Dette var et problem som dukket opp bare noen ganger, men guffent nok til at jeg vente meg til å skru av hovedbryteren ved selv de minste stopp.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

når jeg tenker meg litt om nå så gikk det litt fort i svingene når jeg bytta batteri igår.. skrudde bare til polskoene lett med fingrene.

kan jo være at jeg ikke har fått god nok kontakt..

får ta meg en tur bort i båten når været blir litt bedre å batteriet har fått ladet seg opp.

ca hvor lang tid trenger ett 115ah batteri å lade?

Link to post
Share on other sites

om det bare er for å teste om det funker når du skrur til kabelskoene, holder det med en times tid. Fullading tar litt lengre tid, avhengig av hvor "friskt" batteriet er og hvor utladet det var i det du satte det til lading.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Puss rene batteripoler og polsko, og smør på litt vaselin. Stram polskoene pase godt til, så bør det virke. hvis ikke, kan problemet ligge i tilkoplingen på starteren eller jordingen til motoren. Puss rent, smør på vaselin og stram til! Dette problemet har jeg opplevd mange ganger, senest for et par uker siden på en ett år gammel bil! Og det er fysisk umulig at du har tømt batteriet på et par sekunder, uten å ha brent opp alt som heter kabler i motorrommet. Du ville ha merket røyken og varmen, for å si det slik...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet i forrige båten. Det bestod i at jeg hadde store problemer med å få strammet/skrudd til festene på batteripolene. De hadde ikke sko, men man skrudde fast diverse ledninger med bolter. Jeg testet at jeg hadde strøm ved å slå på tenningen, men når jeg skulle starte sa det bare klikk.

 

Så var det banning og forsøk på å dra til skruene hardere - nytt forsøk og klikk. Sånn fortsatte det til jeg etter tre-fire forsøk og blodige knoker endelig hadde fått dratt til hardt nok. Har en mistanke om at problemet dit kan være lignende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...