Slagskibet Startet 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2003 Har fått varmeveksler tilbake fra trykktesting.Pottetett både i varm og kald tilstand.Nå lurer jeg på hvordan i himmelens navn kan vannet på ferskvanns siden stige hvis varmeveksleren er ok? (trykktesting er gjort på verksted. Toppakningen er lite sannsynlig da denne gir seg kun i meget sjeldne tilfeller.Ikke var det eksos i kjølevannet og ikke er det vann olje i smøreolja.Og ikke er det noe eksos trykk eller unormalt høyt trykk i varmeveksleren heller.Det er brukt en sånn sniffer av et eller annet slag for å sjekke for eksos i veksleren. Hva gjør jeg nå?Ny rørinnsats til varmeveksleren koster 10 000 pluss moms og har ikke lyst til å bytte denne uten at det er helt nødvendig.Motoren er en VP TMD 30. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 thor: Hva gjør jeg nå? Legg en slange fra overløpet fra varmeveksleren opp til en ekspansjonstank (Volvodel, kan stå hvorsmhelst, f.eks inne i en benk) som står montert høyere enn toppen på varmeveksleren. Når vannet stiger da, vil det presses opp i ekspansjonstanken, og bli der til temperaturen synker igjen. Da havner den kjølevæsken som nå forsvinner i kjølsvinet tilbake i varmeveksleren. Du har oppnådd tilfredsstillende kjøling til en liten kostnad. Det er iallefall et forsøk verd. Jeg hadde det samme problemet på FLII (MD40), og det ble løst på denne måten. Kjent problem hos VOLVO. Hadde siden aldri problemer med kjølingen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Slagskibet Svart 14.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Njaaaaaa.Ved varm motor så stiger vannivået på ferskvanns siden.Men det faller ikke når motoren blir kald.Bla er det med på å forlede meg til å anta toppakningen er ok.Og på disse motorene så er det radiatorlokket på veksleren som letter på seg ved for stort trykk/høy temp. En slik løsning som du skisserer er kun nødhjelp for å unngå vannsøl under motoren. Sjøvannet må jo komme inn via varmeveksleren?? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 14.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Nå har jeg sjekka hva Radiatorservice har gjort og det er trykk testing av rørinnsatsen på plass i huset.Ingen lekkasjer funnet.Så har jeg hørt at det kan oppstå lekkasje mellom rør innsats og varmeveksler "huset". Radiatorservice trykktester rør for rør atter engang,og så skal de presse ut rørinnsatsen-så får vi kanskje se? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Ja, kommer det sjøvann inn, da må det jo være lekkasje mellom de to delene i veksleren. Jeg var ikke klar over det. Løsningen jeg skisserer forutsetter at du bytter Varmevekslerlokket med et annet lokk som gir åpen forbindelse mellom velsler og ekspansjonstank begge veier. Da virker den. Men.... i og med at du har saltvannsovergang, ...... da må en lekkasje være årsaken. Hvor skulle ellers saltvannet komme fra? Slik jeg ser det er eneste mulighet varmeveksleren. Vi følger spent med. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Slagskibet Svart 14.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 Tror også det må være varmeveksleren.Hadde oljekjøleren lekt så hadde motorolja gått ut sammen med kjølevannet sier Frode.Da blir det en ejektorvirkning.Riktignok så var det litt lite olje på motoren ved skifte i høst men det setter jeg foreløpig på min egen slapphets-konto Andre muligheter finnes ikke nå en en liten lekkasje mellom hus og innsats.Tror jeg. Forresten så har jeg sett saltkrystaller i flere år ved radiatorlokket,men siden alt har funket helt til å fjor så har ikke den røde lampa i hodet begynt å lyse. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 14.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2003 I allefall får du dette i orden bør du gjøre som meg å lage en enkel skyllemulighet fra båtens ferskvann. I min båt vender jeg en kran og venter et par minutter før jeg stopper motoren. Da skyldes sjøvannet ut og tæringen blir minimal. Motoren står jo mest stille og saltvannet tærer vel hele tiden. Har selv en TAMD30 (tidligere TMD30) og synes motoren er veldig god! Lykke til. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
blueline Svart 15.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2003 Har selv samme motor(TAMD 30A) og har demontert hele kjølesystemet tidligere. Det jeg lurer på er om du kan ha en lekkasje som kun er tilstede når motoren er varm. Oringer kan jo bli harde etterhvert og følger kanskje ikke bevegelsene i metallet? Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 15.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2003 Beklager. Jeg leste ikke innlegget godt nok(var også testet varm ser jeg). Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 15.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2003 Såvidt jeg kan se så har du helt rett Blueline.Virker på meg som om det lekker kun ved belastet motor.Dvs at på hurtig tomgang har jeg ikke observert hva jeg vil kalle,jo,nå lekker det! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 18.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2003 O ringene er kjøpt og leveres på mandag.Original Volvo til kr 33 pr.stk så jeg slapp å ta ekstra lån på huset ihvertfall Mulig kunne O ringer kjøpt på Maskinforretningen gjort samme nytta men siden det har vært så j¤¤¤a mye surr med denne kjøleren så vil jeg ikke ta noen innersvinger fordi det er ikke helt enkelt å få kjølersatsen av huset. Framhaldssoga blir avsluttet når vannet er der det er ment å være Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2003 Hvis varmeveksleren er ok er det kanskje en mulighet for at det er ferskvann som kommer inn i systemet fra en varmtvannstank med innebygd kjølevannsspiral ? Hvis en slik tank er i rustfritt / syrefast vil varmeutvidelsen under drift kunne åpne eventuelle sprekker, og ferskvann med ca 10 ganger høyere trykk går inn i kjølerørene. Bare et forslag.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Slagskibet Svart 19.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2003 Nei,kommer saltvann inn også med varmtvannstanken frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.