Jump to content

Varmeveksler-hva nå?


Slagskibet

Recommended Posts

Har fått varmeveksler tilbake fra trykktesting.Pottetett både i varm og kald tilstand.Nå lurer jeg på hvordan i himmelens navn  kan vannet på ferskvanns siden stige hvis varmeveksleren er ok? :cheers:(trykktesting er gjort på verksted.

 

Toppakningen er lite sannsynlig da denne gir  seg  kun i meget sjeldne tilfeller.Ikke var det eksos i kjølevannet og ikke er det vann olje i smøreolja.Og ikke er det noe eksos trykk eller unormalt høyt trykk i varmeveksleren heller.Det er brukt en sånn sniffer av et eller annet slag for å sjekke for eksos i veksleren.

 

Hva gjør jeg nå?Ny rørinnsats til varmeveksleren koster 10 000 pluss moms og har ikke lyst til å bytte denne uten at det er helt nødvendig.Motoren er en VP TMD 30.

Link to post
Share on other sites


thor:

 

Hva gjør jeg nå?


 

 

 

Legg en slange fra overløpet fra varmeveksleren opp til en ekspansjonstank (Volvodel, kan stå hvorsmhelst, f.eks inne i en benk) som står montert høyere enn toppen på varmeveksleren. Når vannet stiger da, vil det presses opp i ekspansjonstanken, og bli der til temperaturen synker igjen.  Da havner den kjølevæsken som nå forsvinner i kjølsvinet tilbake i varmeveksleren.  Du har oppnådd tilfredsstillende kjøling til en liten kostnad.  Det er iallefall et forsøk verd.

 

Jeg hadde det samme problemet på FLII  (MD40), og det ble løst på denne måten. Kjent problem hos VOLVO.  Hadde siden aldri problemer med kjølingen. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Njaaaaaa.Ved varm motor så stiger vannivået på ferskvanns siden.Men det faller ikke når motoren blir kald.Bla er det med på å forlede meg til å anta toppakningen er ok.Og på disse motorene så er det radiatorlokket på veksleren som letter på seg ved for stort trykk/høy temp.

En slik løsning som du skisserer er  kun nødhjelp for å unngå vannsøl under motoren.

Sjøvannet må jo komme inn via varmeveksleren??

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sjekka hva Radiatorservice har gjort og det er trykk testing av rørinnsatsen på plass i huset.Ingen lekkasjer funnet.Så har jeg hørt at det kan oppstå lekkasje mellom rør innsats og varmeveksler "huset".

Radiatorservice trykktester rør for rør atter engang,og så skal de presse ut rørinnsatsen-så får vi kanskje se?

Link to post
Share on other sites

Ja, kommer det sjøvann inn, da må det jo være lekkasje mellom de to delene i veksleren.  Jeg var ikke klar over det.

 

Løsningen jeg skisserer forutsetter at du bytter Varmevekslerlokket med et annet lokk som gir åpen forbindelse mellom velsler og ekspansjonstank begge veier.  Da virker den.  Men.... i og med at du har saltvannsovergang, ...... da må en lekkasje være årsaken.  Hvor skulle ellers saltvannet komme fra?   Slik jeg ser det er eneste mulighet varmeveksleren.

 

Vi følger spent med.   :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tror også det må være varmeveksleren.Hadde oljekjøleren lekt så hadde motorolja gått ut sammen med kjølevannet sier Frode.Da blir det en ejektorvirkning.Riktignok så var det litt lite olje på motoren ved skifte i høst men det setter jeg foreløpig på min egen slapphets-konto :cheers:

Andre muligheter finnes ikke nå en en liten lekkasje mellom hus og innsats.Tror jeg.

Forresten så har jeg sett saltkrystaller i flere år ved radiatorlokket,men siden alt har funket helt til å fjor så har ikke den røde lampa i hodet begynt å lyse.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

 

I allefall får du dette i orden bør du gjøre som meg å lage en enkel skyllemulighet fra båtens ferskvann.

 

I min båt vender jeg en kran og venter et par minutter før jeg stopper motoren. Da skyldes sjøvannet ut og tæringen blir minimal. Motoren står jo mest stille og saltvannet tærer vel hele tiden.

 

Har selv en TAMD30 (tidligere TMD30) og synes motoren er veldig god!

 

Lykke til.

Trude III

Link to post
Share on other sites

O ringene er kjøpt og leveres på mandag.Original Volvo til kr 33 pr.stk så jeg slapp å ta ekstra lån på huset ihvertfall :confused: Mulig kunne O ringer kjøpt på Maskinforretningen gjort samme nytta men siden det har vært så j¤¤¤a mye surr med denne kjøleren så vil jeg ikke ta noen innersvinger fordi det er ikke helt enkelt å få kjølersatsen av huset.

Framhaldssoga blir avsluttet når vannet er der det er ment å være :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hvis varmeveksleren er ok er det kanskje en mulighet for at det er ferskvann som kommer inn i systemet fra en varmtvannstank med innebygd kjølevannsspiral ?

Hvis en slik tank er i rustfritt / syrefast vil varmeutvidelsen under drift kunne åpne eventuelle sprekker, og ferskvann med ca 10 ganger høyere trykk går inn i kjølerørene.  Bare et forslag..

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...