Jump to content

Motorbytte Vp aq145 til aq225 noen som har gjort dette?


tskal

Recommended Posts

Har en Draco med en defekt aq145 (tatt ut) sitter et vp 280 drev. Tenkte å sette inn en aq225, noen som har erfaring med dette? Hva må jeg bytte for å få motoren til å passe på drevet? andre ting som må byttes? Regner med at det ikke passer rett på drevet. Har en aq225 på hånd men er litt usikker på om jeg skal slå til, trenger å vite litt om fellene som dukker opp når jeg skal ha den i båten..

Link to post
Share on other sites

Motoren passer på drevet, kan være forskjell på spline, det største problemet er utvekslingen på drevet passer dårlig på v8, til 145 motoren er det 2,15-1, mens v8 skal ha ca 1,6-1, det blir vanskelig og finne stor nok propell med feil utveksling

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Svinghjulskåpen med innhold må du ha ny (men denne følger kanskje med den nye motoren?). Splines på akslingen må passe på knuten i drevet. Her er det to typer, grov og fin. Transomen kan du sikkert bruke. Det er litt forskjell på eksosopplegget på QA145 og V8. Du må ha et såkalt "bukkehorn" som fører eksos og kjøevann ut fra manifoiler og ut gjennom drev/transom. Og så må du ha nytt undervannshus på drevet med rette utvekslingen, som sagt i forrige innlegg.

 

Sats på motor med ferskvannskjøling.

Link to post
Share on other sites

Takker! Begynner å skjønne at det kanskje er like greit å prøve å finne maken motor som den som var der, men det hadde jo vært moro å få litt ekstra power. Men er det sånn at jeg må bytte undervannshus osv så begynner det vel å bli dyrt. I forhold til eksosen så ser jeg vel ingen problemer med å få det til. Motoren som jeg lurer på å kjøpe kommer fra en båt som er imp fra USA og der var det ikke drev men aksling, så jeg må ha svinghjulskåpe.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å skifte til V8. Har selv byttet fra AQ145 til AQ260 i min Fjord 21. Blir en helt annen kjøreopplevelse. Med 145'en ble det egentlig full spiker hele tiden for å holde båten i plan. Nå kan jeg dra av litt på gassen og ha bedre marsjfart og mindre støy. Bensinforbruket har ikke gått mye opp, mer eller mindre likt (så lenge man ikke kjører gris da...)

 

Men prøv å finne en pakkeløsning med drev, motor, instrumenter, kabelstokk. Da blir dette ganske mye enklere. Så kan du selge drevet du har nå. De går for 8-15 000 på finn.no

Link to post
Share on other sites

Har selv bygget om en Draco 20 fra AQ145 til AQ260. En del meninger rundt dette (søk på forumet her, er skrevet mye om det). Men vil anbefale deg å vurdere trim på drevet. Om du skal ha utnytte av mer krefter, så er det utrolig praktisk å kunne trimme drevet. Men nytt skjold må til (fra 280 til 290) som krever skjæring i båten og litt arbeid. Til informasjon, så ble min AQ145 satt tilbake igjen da den fungerte bedre med den type båt/drev.

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen blir da at dersom jeg vil montere inn en AQ225 på et VP280 drev må jeg ha en ny svinghjulskappe, samt at jeg kan/bør bytte ut undervannshuset på drevet til et 290 hus med riktig utveksling. Det betyr at jeg kan klare å få inn en 225Hk til ca 20000 og det er vel ikke så ille.... Takk for alle svar :yesnod: Og tar gjerne imot flere tips dersom det er noen som har det...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...