Jump to content

Fredrikstad-Skagen i 25 fot snekke?Kom med tips!


MartinThomassen

Recommended Posts

Er det mulig/tilrådelig å krysse over til Skagen i en 25 fot plastsnekke? I så fall, hvordan er det mest gunstig å gjøre dette? Noen som har noen tips og råd rundt dette?Jeg har ikke vært lengre sør enn Smøgen før.Båten er en Fram 25 , 1975 mod. FM 8-12hk.

Link to post
Share on other sites

Ved fint vær, ingen problem. Vi legger oftest over veldig tidlig, 4-5 tiden. Er det fint vær da, så holder det seg gjerne godt til du er framme.

 

Vi går gjerne ut fra Kjærringøn, det er en veldig fin tur Smøgen, lysekil, Grundsund, Gullholmen og så ut forbi Kjærringøn på sydsiden.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening koker det ned til 2 ting,

 

1). Du finne et tidpunkt å krysse på der det ikke blåser for mye eller er for mye bølger / dønninger.

2.) Hvor sikker er du på motoren din. Dersom denne eri god stand, og du har reserve vifterem, dieselfilter o.l. er jo det greit.

 

Om du ønsker kortest mulig stykke med åpent hav, må du et stykke ned forbi gøteborg for så å krysse over til Læsø, og deretter over til Danmark og opp til skagen. Om du føler deg trygg på motor og båt og vil gjøre turen kortere, kan du ta turen nedover svenskekysten inntil du er på høyde med stenungsund for deretter å krysse direkte over til skagen.

 

Etter min mening er begge deler være greit gjennomførbart, gitt at vær og motor er på din side...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har selv kjørt 23 fot snekke fra Sandspollen-Skagen i ett strekk i 1997(hadde akkurat kjøpt GPS og værmeldingen var god.) Det tok 22 timer og var litt slitsomt uten autopilot. Ellers så har jeg flere ganger krysset over fra Marstrand til Skagen i 25 fot halvplaner. Noen gode tips er.

 

Velg kortest overfart og studer værmeldingen nøye. Det er ofte stille tidlig på morgenen og da bør man benytte seg av det. Sørg for å ha full tank og at det ikke ligger mye dritt i tanken. Møkk i drivstoffet er den letteste måten å skaffe seg trøbbel på i åpen sjø. Smør mat og ha klar drikke før du starter så slipper du å stå å holde på med det om det skulle begynne å rulle litt. At båten og motoren er i god stand ser jeg på som en selvfølge før man legger ut på langtur.

 

Det er stor trafikk i området Marstrand-Skagen. Det gode er at du raskt kan få hjelp om du får problemer, men du bør følge litt med. Noen av de store båtene går ikke så sakte som det ser ut til.

 

God tur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...