MartinThomassen Startet 8.Juli.2009 Del på Facebook Startet 8.Juli.2009 Er det mulig/tilrådelig å krysse over til Skagen i en 25 fot plastsnekke? I så fall, hvordan er det mest gunstig å gjøre dette? Noen som har noen tips og råd rundt dette?Jeg har ikke vært lengre sør enn Smøgen før.Båten er en Fram 25 , 1975 mod. FM 8-12hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 I grove trekk kan du regne med 100 nm fra Fredrikstad til Skagen. Jeg vet ikke hvilken tilstand båten din er i. Dersom du følger med på værmeldingene er det klart forsvarlig å seile denne distansen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Det er ca 42 nm fra Kungshamn til Skagen. Går du ned til Marstrand er det ca 33 nm over. Grei skuring hvis båten din er i god stand og været er skapelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Absolutt verdt turen, kanskje med et stopp på Læsø. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 (redigert) Du har gamlebåten min du jo Redigert 8.Juli.2009 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnt-W Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Hvorfor ikke, vikingene seilte jo over, Terje Vigen rodde over, desperate nordmenn gjorde turen til Shetland i åpne snekker under krigen, altså fullt mulig, hvis man glemmer alle forhåpninger om komfort på overfarten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Ved fint vær, ingen problem. Vi legger oftest over veldig tidlig, 4-5 tiden. Er det fint vær da, så holder det seg gjerne godt til du er framme. Vi går gjerne ut fra Kjærringøn, det er en veldig fin tur Smøgen, lysekil, Grundsund, Gullholmen og så ut forbi Kjærringøn på sydsiden. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Etter min mening koker det ned til 2 ting, 1). Du finne et tidpunkt å krysse på der det ikke blåser for mye eller er for mye bølger / dønninger. 2.) Hvor sikker er du på motoren din. Dersom denne eri god stand, og du har reserve vifterem, dieselfilter o.l. er jo det greit. Om du ønsker kortest mulig stykke med åpent hav, må du et stykke ned forbi gøteborg for så å krysse over til Læsø, og deretter over til Danmark og opp til skagen. Om du føler deg trygg på motor og båt og vil gjøre turen kortere, kan du ta turen nedover svenskekysten inntil du er på høyde med stenungsund for deretter å krysse direkte over til skagen. Etter min mening er begge deler være greit gjennomførbart, gitt at vær og motor er på din side... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
MartinThomassen Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Takker så mye for alle råd! Har ikke lagt noen planer. men lekt med tanken. Så får vi se hvor vær og vind gjør det mulig å dra i ferien... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Hei. Jeg har selv kjørt 23 fot snekke fra Sandspollen-Skagen i ett strekk i 1997(hadde akkurat kjøpt GPS og værmeldingen var god.) Det tok 22 timer og var litt slitsomt uten autopilot. Ellers så har jeg flere ganger krysset over fra Marstrand til Skagen i 25 fot halvplaner. Noen gode tips er. Velg kortest overfart og studer værmeldingen nøye. Det er ofte stille tidlig på morgenen og da bør man benytte seg av det. Sørg for å ha full tank og at det ikke ligger mye dritt i tanken. Møkk i drivstoffet er den letteste måten å skaffe seg trøbbel på i åpen sjø. Smør mat og ha klar drikke før du starter så slipper du å stå å holde på med det om det skulle begynne å rulle litt. At båten og motoren er i god stand ser jeg på som en selvfølge før man legger ut på langtur. Det er stor trafikk i området Marstrand-Skagen. Det gode er at du raskt kan få hjelp om du får problemer, men du bør følge litt med. Noen av de store båtene går ikke så sakte som det ser ut til. God tur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Og når det snakkes om værmelding så ligg unna yr.no, vindvarslene der er ikke noe å stole på for Skagerak og kattegat. Dnmi.dk har mye sikrere varsling spesielt når det gjelder vind. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.