GeirFrode Startet 8.Juli.2009 Del på Facebook Startet 8.Juli.2009 Jeg har fått en ulyd i gearkassa mi. Den følger turtallet hele veien oppover så lenge motoren ikke overdøver. Det er en slags romle-syngelyd som ligger der i bakgrunnen. Og det er ikke propellen som lager den, det har jeg konstatert i kveld. Byttet propell for å eliminere den først. Lyden er bare der nå jeg kjører forover. Har ingen ulyd når gearet står i fri. Er det noen som har vært borte i lignende tilfelle? I så fall, hvor mye jobb er det å bytte et eller flere lager i denne kassa? Jeg mistenker thrustelageret, men det kan sikkert være et annet lager også. Det finner jeg vel ikke ut før dritten er demontert. Mener jeg har lest et sted at det er mulig å ta ut noen deler av kassa mens den står på motoren også, men finner ikke det noe sted nå selvsagt. Jeg skrur selv, men er det behov for spesialverktøy til jobben? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Er det ingen som har erfaring med lagerskifte på disse kassene? Det hører kanskje med til sjeldenhetene at et lager ryker her, istedenfor de vanlige problemene med konen? Noe jeg forøvrig ikke har. Kassen skifter kontant i gear begge veier, det har den alltid gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Kan ikke huske noe snakk om lagerhavari på MS kasser så dette er nok uvanlig, men diagnosen din høres jo riktig ut. Har du tappet olje og sjekket innholdet? Spon, vann... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Jeg kan ikke hjelpe konkret, men har du snakket med Drevia i Lysekil ? De er ganske gode på eldre VP, og kan garantert svare på det du lurer på. Ganske villige til å hjelpe pr telefon er de også.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirFrode Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Jeg har nok sett at det var litt tendenser til grums i oljen ved siste skift. Men det så ikke ut til å være så mye at jeg reagerte på det. Vann har det ikke vært der. Denne summingen har kommet smått og pent over litt tid. Men nå har den blitt såpass markant at jeg klarer ikke å la være å høre på den. Derfor tør jeg ikke legge ut på noen langtur før jeg har gjort noe med kassa. Drevia var et bra tips, de har jeg ikke tenkt på i farten. Takk for den, Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Hvordan har du det med oppretting av propellakselen ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Propellakselen har det bare bra den. Opprettingen skal være ok. Men jeg har ikke sjekket den på ett par sesonger nå. Ser ingen tegn til kast i den. Og den går lett og fint rundt. Merker ingen tegn til noe galt der. Ingen vibrasjoner heller. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i verkstedshåndboken til dette gearet? Finner ingenting her på forumet ihvertfall. Har nå kommet hjem etter 14 dagers ferie uten båt, og er klar for å gå løs på det, men jeg har ingen dokumentasjon. Det er vel ikke helt likt MS3 heller, tror jeg. Eller er disse gearene såpass like at det er greit å buke denne manualen? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Har for en tid tilbake skrudd ut gearet og byttet begge thrusterlagerene. En forholdsvis grei jobb. Alle delene med diverse tetninger osv. kom på ca 1500 kroner hos en lokal pusher. Monterte kassa igjen og testkjørte. Ulyden var der fortsatt. Men nå etter en tids bruk har lyden nesten forsvunnet igjen. Virker som om dette har gått seg til..... Kjøpte et stetoskop på Biltema for litt siden, og lyttet litt rundt med det. Ulyden kommer fra gearet, det er sikkert. Men det høres ut som om det er støy fra tannhjulene. Kunne ikke høre noen ulyder fra lagerene. Funderer på om jeg rett og slett skal nedgradere hele problemet, og bare kjøre på. Er det noen som har opplevd et havari på et slikt gear, og kan beskrive hendelsesforløpet? Ingen av de verkstedene jeg har vært i kontakt med har noe fornuftig å fortelle om dette gearet. Virker som om ingen har noe særlig peiling på det. Dette synes jeg er litt merkelig. Etter at jeg selv bare har skrudd litt på det, virker det som om gearet er veldig enkel mekanikk. Og virker faktisk ganske solid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.