Jump to content

Små kryp i båten - noen som vet hva det er?


mikkel

Recommended Posts

Jeg har ved flere anledninger observert små "insekter", ca 1-3 mm som løper rundt på teaken og gjemmer seg i sprekker. Disse er tilsynelatende hvite eller grå, uvisst hvor mange ben, men relativt kjappe. Når de (en sjelden gang) sitter rolig, er de nesten umulig å få øye på..

 

Er det noen som vet hva dette er, om det er noe å bry seg om, og hva evnt. som må gjøres for å bli kvitt dem?

 

Har forsøkt å få tatt et brukbart bilde av en av dem, men de er lite samarbeidsvillige som modeller, samt at kameraet jeg har benyttet ikke er bra på nærbilder.

 

Forøvrig - ha en fortsatt strålende sommer :cool:

Link to post
Share on other sites

Har ingen peiling på "små kryp", men er det ikke litt ekkelt å ha/vite at de er der, og ikke vite navnet på dem :confused: . Var for mange år siden på en båt hvor vi hadde fått med ubudne gjester fra Vest Afrika, men der viste vi navnet på dem, kakkerlakker :yesnod: . Båten ble lagt i stille noen døgn og vi bodde på hotell :cheers: , da vi kom ombord etter at de hvite menn hadde vært der så var ikke "dyrehagen" der mere. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ved flere anledninger observert små "insekter", ca 1-3 mm som løper rundt på teaken og gjemmer seg i sprekker.

 

Jeg har også det samme. Kun observert på koppholder i teak som jeg har på pidestallen.

Ligner på spretthale (og ikke på sølvkre) men de liker seg jo best i fuktig miljø og det er stort sett ganske tørt på koppholderen.

Andre forslag ?

Link to post
Share on other sites

Takk for gode forslag, men jeg føler ikke helt at det stemmer foreløpig. Sølvkre er det vel ikke, de blir så vidt jeg vet en god del større? Og spretthaler - vel, har ikke sett dem utøve noen form for aktivitet som passer med navnet, så jeg tror ikke det er det heller...

Skal få tak i et kamera som kan avsløre noen hemmeligheter, så får vi se :)

Link to post
Share on other sites

Høres ut som det jeg kalte "Transit-dyr". De bodde i sand, grus og og annet skit som samlet seg under terskellistene i døråpningene på Ford Transit. Der bodde de uten å gjøre noen fortred. Etter skaderep la vi på terskellistene og lot dem leve videre i fred, on the road :lol: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Denne lille røveren da?

 

Barkteger er ganske små, flate, litt ovale og har ofte farger i svart, brunt eller rødbrunt. De er mellom 0,3 mm. og 4,5 mm. Huden (kutikula) er ujevn, kornet eller har små utvekster. Antennene er jevntykke eller gjerne noe utvidet mot spissen.

 

Aradidae-heteroptera.jpg

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Hei.Vi hadde noen smådyr i båten vår.Men det var midd.Krydde av de.Kjøpte en universal insektsspray gjennom Pelias-skadedyrkontrollen.Sprayet hele båten og har ikke vert plaga med et insekt etter det.Og det er fire år siden.Vet ikke om det er det samme du har men den sprayen skal ta alt.ANBEFALES :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en universal insektsspray gjennom Pelias-skadedyrkontrollen.Sprayet hele båten og har ikke vert plaga med et insekt etter det.

 

Har også en slik boks fra Pelias og en boks som er kjøpt på Felleskjøpet. Begge disse boksene har det samme "virkestoffet" slik at de virker like bra. Den på Felleskjøpet var enkllere å få tak i og billigere.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...