Jump to content

Ny propell, 4 blads kontra 3 blads?


rogeri

Recommended Posts

Må skifte propellen i år pga. tæring på bladspissene.

Spørsmålet er hvis jeg skifter fra en 23X17- 3blader, hvor stor må da en 4 blader være for å gjøre samme jobben?

Har tatt sjansen på å kjøpe pent brukt en 4 blader på 20X19 for en rimelig penge.

Noen som har omregningstabell eller har peiling på hvordan denne vil passe inn?

Link to post
Share on other sites

Tror nok det du sier er riktig og har forsåvidt også fått dette bekreftet, vedkommende hadde også en 21 X 19 liggende.

Så da blir det nok den. Jeg befinner meg i fartsområdet 7,5- 8 knop og har 130 HK å "ta av" faktisk tar jeg sjelden ut mer en 50-60 HK av denne motoren så det er vel verd forsøket. Tusenlappen jeg betaler kontra 8000 for en ny tilsier vel det! Blir dieselforbruket urimelig høyt får jeg se meg om etter en annen.

Link to post
Share on other sites

lavere diameter kan vel til en viss grad kompenseres av større bladareal.?

 

Tror jeg ville gjort som Rogeri og prøvd. Viksund 31 skroget makser vel ut et sted rundt 9 knop uansett hva slags motor/propell man har...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...