rogeri Startet 8.Juli.2009 Del på Facebook Startet 8.Juli.2009 Må skifte propellen i år pga. tæring på bladspissene. Spørsmålet er hvis jeg skifter fra en 23X17- 3blader, hvor stor må da en 4 blader være for å gjøre samme jobben? Har tatt sjansen på å kjøpe pent brukt en 4 blader på 20X19 for en rimelig penge. Noen som har omregningstabell eller har peiling på hvordan denne vil passe inn? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 3" ned i diameter? høres meeget tvilsomt ut! Trur ikkje dette vil funke. ville holdt meg til samme diameter du har Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Tror nok det du sier er riktig og har forsåvidt også fått dette bekreftet, vedkommende hadde også en 21 X 19 liggende. Så da blir det nok den. Jeg befinner meg i fartsområdet 7,5- 8 knop og har 130 HK å "ta av" faktisk tar jeg sjelden ut mer en 50-60 HK av denne motoren så det er vel verd forsøket. Tusenlappen jeg betaler kontra 8000 for en ny tilsier vel det! Blir dieselforbruket urimelig høyt får jeg se meg om etter en annen. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Høres mye ut å gå ned i diameter, kanskje 1" er mulig men.. fordelen med 4 blader er vel mindre støy, ulempen er vel litt mindre toppfart tror jeg. Jon Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Hei rogeri, hvilken girutveksling har du? Jeg har nettopp bestilt nye blader til min propell. Bytter ut de gamle bladene (3) slik at jeg går ned fra 750 mm til 650 mm. Jeg har 2,52 utveksling på giret. Nå skal det sies at 750mm er aaltfor stort. Redigert 9.Juli.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 lavere diameter kan vel til en viss grad kompenseres av større bladareal.? Tror jeg ville gjort som Rogeri og prøvd. Viksund 31 skroget makser vel ut et sted rundt 9 knop uansett hva slags motor/propell man har...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Blue_Dragon Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Hvis kjøper i fra Winrace, så kommer de helt sikkert med en anbefaling til deg angående antall blader og stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Viksund 31 skroget makser vel ut et sted rundt 9 knop uansett hva slags motor/propell man har...? Tja det er en her på Færøyene der seiler ca 17 knop, med diger flaps og en 240 hk Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.