Jump to content

radarreflektor og ARPA+ usikkerhet ved radarplott


atletico1

Recommended Posts

Leste i PBO for april i år at alle nye skip har ARPA (automatic radar plotting device) og for at denne skal fange opp et lystfartøy må man nå ha radarreflektorer som har tre ganger større areal enn tidligere. Blir man nemlig ikke fanget opp av ARPA  og automatisk plottet som et fartøy på skjermen  er man i fare for å bli rent ned. Med de nye automatiske radarsystemene sitter man ikke lengere å finkjemmer skjermen for svake ekko påståes det.

Er det noen som har erfaring med  ARPA radar som kan bekrefte at de "gamle" sylindrene eller prismereflektorene  ikke lengere hålder mål?

 

En annen interressant artikkel i samme blad gjelder spes. seilbåter som har radaren montert i masten. Der påståes det vidre at ved forholdsvis rolig sjø vil man kunne få en feilmarginpå +/- 5 grader  ved plotting av fartøy på f.eks. kryssende kurs. (ved mer sjø vil feilmargin bli atskillig høyere).

Eksemplet i PBO:

En  lystbåt som gjør max 7.5 knop oppdager  et skip på kollisjonskurs. Avstanden er 6 nm (11km) og skipet gjør 25 knop. Ved 5 grader +/- usikkerhet vet man da ikke om skipet vil passere foran eller bak. Venter man til skipet er på 3 nm (5.5km) avtand og ser at skipet har endret kurs 10 grader kan man tro at det vil passere forut, men man kan fortsatt være innenfor +/-5 grader usikkerhet. Er skipet kommet så nær som dette har man ingen mulighet til retrett hverken forover eller akter fordi man bare gjør max 7.5 knop. Det eneste man da kan gjøre er å folde hendene og be om at feilmarginene er på ens side.

Disse usikkerhetsberegningene ved radarplotting ble foretatt etter at en større seilbåt med ARPA radar i fjor ble rent i senk av et kontainerskip i den engelske kanalen. Begge involverte fartøys radarer viste nemlig at de ville passere hverandre med god margin.

Link to post
Share on other sites

Tja... Har brukt radar med ARPA en del, men syntes ikke den automatiske plottingen var noe tess. Den fulgte noen fryktelig svake ekko, som ikke var båter, snarere bølgetopper. Av den grunn gikk jeg tilbake til å holde et årvåkent øye med radarskjermen, i stedet for å stole blindt på elektronikkens vurderingsevne. I hvert fall i kystfarvann, hvor avstander er små, og betenkningstid kort, ville jeg nølt med å la elektronikken ta seg av fartøysklarering på egen hånd.

 

Tror også at det er litt begrepsforvirring her. ARPA (Automatic Radar Plotting Aid (ikke "Device")) er en tilleggsfunksjon på relativt nye radarer, som beregner kurs og fart på et ekko. Det avløser manuell plotting og hoderegning, evt. gjetting, men som beskrevet, har jeg vanligvis valgt hvilke ekko som skal følges selv, og så latt ARPA-funksjonen gi meg kurs, fart, CPA og TCPA.

 

Artikkelen du viser til har jeg ikke lest, men på generelt grunnlag vil jeg tro at innstillingene på radaren; gain, anti-clutter sea/rain, har vel så stor betydning som størrelsen på reflektoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...