DB90Even Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 jeg ville uten tvil hatt en Azimut 116 fot :P Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Enkelt nok, en av de gamle Tjeld-klasse MTB'ene! Tenkt bare på de deilige hekkbølgene At noen kjøper seg stort hus, hytte eller båt kan naturligvis ha flere årsaker. Kanskje bruker de deler av huset som kontor og sparer utgifter der. Kanskje leier de ut for å få inn noen kroner. Eindom er uansett en investering. Mange har ikke hytte en stor båt gjør da gjerne nytten. Har en hytte ved sjøen er neppe stor båt av interesse. Noen bruker båten til charter, andre ønsker å ha med svigermor og ser det nyttig for egen helse å gi henne en lugar langt vekk fra resten av familien. Kanskje en bor på sjøen hele sommeren eller kun har båt som bosted. Da trenger en litt plass til kontor osv osv. Det er nok mange årsaker til at folk ønsker store båter. Kanskje er det deilig å sitte på flybridgen å titte ned på almuen nede ved vannkanten som svirer rundt som små maur på jakt etter finvær og komfort. Det er en uskikk at andre skal blande seg opp i hva noen ønsker å ha av båt. Noen liker robåt og andre liker hangarskip. Heldigvis kan vi hver og en velge hva som er nyttig for oss selv. Redigert 9.Juli.2009 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hallaron Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Jeg hadde nok valgt meg en Selene eller Nordhavn. Usikker på størrelsen - men et sted mellom 50 og 60 fot - begrenset av max 50 brt pga sertifikat. Drømmebåten er nok en Nordhavn 68 Flotte båter, går en slik 68 foter på D5L? Det så ut til å være mange kubikkmeter inne i denne? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Erik Sjon Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Har lyst til å ta opp temaet som Spinnaker har vært inne på i tråden om havneavgifter. Hvorfor er det så viktig å ha så stor båt? Er det noen "naturlov" som sier at jo mer penger man har jo større båt må man ha? Har aldri forstått hvorfor det er så viktig å ha så stor båt. Båtens størrelse er først og fremst en funksjon av hvor mange som skal være ombord, så har man f.eks en stor familie som skal være med så kan jeg fortså at man gjerne vil ha noe stort, men ... Har ingen favorittbåt, men tror ikke jeg under noen omstendighet ville hatt noe som er større enn 42 fot. Hvis økonomi ikke spilte noen rolle ville jeg kansje heller valgt å ha to båter. En seilbåt, og en mindre hurtiggående motorbåt for dagsturer/kortere turer. Jeg ville også satt bort mye av vedlikeholdet slik at jeg kunne brukt mer tid på å bruke båten(e) framfor båtpuss og stell. Har man uendelig med penger så er kanskje ikke det å drite på en trang dass på et 1 x 1 m bad det helt store? Det er deilig med litt plass. Også på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Jeg skjønner problemstillingen. Jeg har levd noen år. For meg er problemstillingen mer hvor jeg finner de "flotte seilingsområdene". Kanskje noen lager en tråd om de flotte seilinmgsområdene både i Norge og World Wide? Om jeg hadde "uendelig" med penger ville jeg ha fraktet vår båt til Asia (Filippinene) og kost meg der. Jeg har i sum omlag 12 måneder opplevelser på Filippinene - dette er et fantastisk øyrike. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Ståhøyde er viktig i en båt. Det får man ikke i alle småbåter. Har ståhøyde i min 22 fot daycruiser jeg, i hvert fall over dekk Tak er det verre med... Drømmen må være den jeg har og så denne: Sitér dette innlegget Link to post
torhv Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 måtte blitt ein av båtane til nor-tech Eller kanskje fleire? Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Ikkje et enkelt valg. Tar eg utgangspunkt i dagens båtbruk, må en kunne handtere båten aleine. brukes på fisketurer, gå i trange sund. Ha greie overnattingsplasser for min 2 par,etc etc. Brgrenser noe størrelse siden bruken er forskjellig.Litt svak for Viknes Sunbrigde. Skal en la pengene lage mannen, er Vann Mannen sitt forslag utmerket;) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Enkelt nok, en av de gamle Tjeld-klasse MTB'ene!Krever nok "uendelig" med penger å vedlikeholde og fore... Bruker ikke disse ganske mye på mila ? Forøvrig, de største Lagoon-båtene er jo ikke bare en bolig på sjøen, men er vel det nærmeste man kommer en privat flytende mobil øy med gratis forflytning Redigert 9.Juli.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Quaoar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Hadde blitt en Walleypower 118. Det blir ikke stiligere og tøffere enn det... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Den ser jo ut som en flytende opera Men koster vel litt mindre... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Quaoar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Koster en liten opera... The price of the 118 Wallypower is US$24.83 million for the triple gas turbine version, or $16.55 million for twin diesels. It has a range of 1,500 nautical miles (2,800 km) at 9 knots (17 km/h), or 300 nautical miles (560 km) at 60 knots (110 km/h). Fuel capacity is 22,000 liters (5800 US gallons). At the maximum speed of 60 knots (110 km/h) the gas turbine uses 15 US gallons / 58 liters of fuel per nautical mile, 900 gallons / 3500 liters per hour. The boat displaces 95 tons and can accommodate 6 guests and 6 crew. Altså, dette var om jeg hadde "uendelig med penger"... Ser for meg at man ville blitt sponset av den norske regjering - hver gang man brukte båten, ville nok oljeprisen stige med en dollar eller to per fat For tiden, så er mer realistisk drømmebåt, denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...olderId=1060840 Redigert 9.Juli.2009 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hibs Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 http://www.friendshipyachtcompany.com/ Hadde nok fått meg en sånn også til dagsturer... Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Måtte bli en svær Princess med volvo D-serie Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Jeg har i sum omlag 12 måneder opplevelser på Filippinene - dette er et fantastisk øyrike. Har du erfaring med båtliv rundt der Roald? Lyder fasinerende... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
roaldbj Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Jeg har (desverre) bare opplevd den grønne grenen av Filippinene - både i forhold til værforholdene og økonimiske forhold. Jeg har vært i området fra 1986 til 2004. Jeg antar at det nå er så raske endringer at mine opplevelser er uttaterte. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Da ville eg hatt nor-tech av noe slag... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Tre etasje med dårlige knær og rygg i "overmoden" alder er en dårlig løsning. Ja, de har en del bratte trapper. 46 foteren har jeg ikke vært ombord i - den ser litt mindre trappete ut. Selene er et mer "yachtpreget" alternativ. Men jeg liker veldig godt "mini skip" stilen på Nordhavn. De er bygget for å tåle mye og de tekniske løsnignen er veldig skikkelige. litt "porno" med skikkelig maskinrom med ståhøyde og plass til å tusle en tur rundt hovedmotoren også. Flotte båter, går en slik 68 foter på D5L? Det så ut til å være mange kubikkmeter inne i denne? Tror nok at 68 foteren er for står for D5L. Grensen på vanlige FB båter går rundt 60 fot sånn omtrentlig. Så da må det i såfall bli et svensk sertifikat (Dekkoffiser kl 8) Det største hinderet til å kjøpe Nordhavn og Selene er at de må som alle andre båter momses inn i Norge. Men bruktmarkedet er ikke så stort i Norge, og selges båten brukt til EU taper man masse pgs den norske momsen. Hadde vært flott om det kunne blitt litt mer åpent marked på dette området. En løsning er kanskje å registrere båten på en av kanaløyene? Redigert 9.Juli.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Det du nevner med mva er interessant. Jeg jobbet nettopp i Stockholm, og fruen i båten jeg jobbet i mente at måten dette ble praktisert i Norge var feil. Hun arbeidet med slike EU spørsmål på universitetet i Stockholm. Det strider visstnok med intensjonen om fri flyt av varer, og den norske befolkningen lider blant annet av det du nevner. kanskje det blir en endring. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Jeg mener at mva praksisen er idiotisk - men staten taper jo inntekter på en endring så interessen for å gjøre noe med det er vel ikke så stor. Redigert 9.Juli.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Flotte båter, går en slik 68 foter på D5L? Det så ut til å være mange kubikkmeter inne i denne? I følge 1. innlegg i denne tråden har Nordhavn passert 50bt allerede på 47 foteren. Mvh, Kjell Redigert 9.Juli.2009 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Det ble vel ikke besvart om brt er det samme som GT der? Det kunne være interessant å vite. 47'en har LOA på 14,53 meter - så da er jo ikke brt så viktig. Blir det større enn det får man ta det svenske sertifikatet Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Så vidt jeg vet har EU reagert på dette og henvendt seg til Norge allerede. Det skal visstnok også være en stortingsmelding om denne saken. Damen i Sverige hadde visstnok skrevet en doktorgradsavhandling eller hva det nå heter. vi kan jo leve i håpet. Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Det er alltid kjekt med drømmer og med drømmer så kan man lett ta av og øsnke seg noe man kanskje ikke trenger. Postgirobygget har noen sanger om dette Opp gjennom tiden så har i allefall jeg gjort meg selv den erfaringen at jo mer ting jeg eide og jo større tingene jeg eide ( eller banken eide) ble , jo mer stresset og mindre lykkelig ble jeg. Når det gjelder båten så har jeg faktisk gått nedover og fikk minus trefot syken Derfor ville jeg selv om jeg hadde ubegrenset med penger , valgt en åpen båt med god plass og en saftig påhenger eller to. Kunne kanskje vært nød-overnattingsplass om bord , men ingen kalesje eller unødige tak. Men det er jo kun mine drømmer da , som begynner å bli litt gjennomtenkte etterhvert Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Spinnaker Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Det har vel ikke så mye å si hva jeg mener og skriver, mange her vet jo bedre enn meg selv hva jeg tenker og mener alikevel. Men jeg kan jo nevne at det hadde blitt en seilbåt under 40 fot, den skal jo vedlikeholdes og vårpusses og det hele, og vi har ikke bruk for noe større båt enn det og ønsker ikke å ligge andre båtbrukere unødvendig til byrde med en stor doning som tar masse plass. CB-365 er en båt jeg liker svært godt, og etter en tur på varvet i Lysekil ble ikke ønsket noe mindre for å si det sånn. Jeg har heller ikke noe ønske om å vise meg frem i havner med store, flotte, og dyre, båter, tvert imot. Stormannsgalskap må være slitsomt for den som har det. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.