Jump to content

Hvilken båt om du hadde "uendelig" med penger?


hibs

Recommended Posts

Ubegrenset med penger gir mulighet for flere båter til ulike behov. Men er begrensningen en båt, blir det straks verre. Min erfaring er at gleden ved å være på sjøen, og kontakten med vannet er omvendt proposjonal med størrelsen. Komfort og boegenskaper trekker i andre retningen. Så jeg hadde nok havnet i et kompromiss på rundt 35-40 fot, som nå. Det ideelle er en relativt livlig båt som kan håndteres alene, grei å manøvrere i havner, relativt lavt fribord, ikke stikker for dypt for fine uthavner, osv.

 

Noe kjempedrog som krever langtidsplanlegging, mannskap, forhåndsavtaler om kaiplass etc. eller alternativt ligge på svai langt der ute, frister lite selv om bankkontoen skulle være velfylt.

 

Skulle jeg bo om bord, stiller det seg litt annerledes.

Link to post

Dreamboat Steamboat :lol:

 

800px-BelleOfLouisville.jpg

800px-Belle_of_Louisville_2.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei drømmebåten min er jo den jeg eier nå.

Den ble kjøpt ny av herr direktør Gunnar Block Watne på Bryne, eller deromkring var det vel ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ei "catte" bør jo ha seil, først da får man jo utnyttet litt av potensialet og fordelen med dobbelskroget.

Men bevares.. fint uansett. Og flybridgen mister man jo med seil... :cryin:

 

cumberland44-topviewstor.jpg

zoom_115689723dcbdb5f89c9c2076942b4c8.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Ville fått disse til å bygge båten for meg. http://www.nssr.no/binary/60523/fileSkikkelig båt. Har ca 10 års erfaring med småbåt . KLosterfjoird er de eneste som er igjen som bygger sjøbåter

 

Feilmelding

En uventet feil har oppstått

Vennligst forsøk igjen. Dersom problemet vedvarer vennligst kontakt lars.sponheim@nssr.no, eller fyll ut skjemaet under.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Nei drømmebåten min er jo den jeg eier nå.

Den ble kjøpt ny av herr direktør Gunnar Block Watne på Bryne, eller deromkring var det vel ?

 

Som vanlig eier jeg også drømmebåten min selv! :lol:

 

...og den ligger i hagen utenfor Block Watne huset mitt.

 

 

Så da har vel jeg vært med og sponset båt til deg da?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Mmmhhh... mine våte drømmer sugler for tiden rundt helt andre og mer feminine linjer...

Mulig jeg er i det amorøse hjørnet, men jeg har fullstendig forelsket meg i denne, en Anas Acuta:

 

anasacutakajakk.jpg

 

Se DE linjene... og hun er like smidig og nydelig i s....jøen som hun ser ut :yesnod:

Phuuu... bare vakkert, kan det finnes noe mer sexy som flyter?

 

Designet kommer fra Illorsuit på VestGrønland og har vært utviklet gjennom århundrer av inuittene.

Begrepet FFF eller "Form Follows Function" får ny mening når man ser disse vakre linjene.

Anas Acuta er det latinske navnet på stjertanda, se den "akuta" vinkelen på halefjærene mot bildet av kajakkens akterende:

 

anasacutafugl.jpg

 

I motsetning til de fleste andre mer perifere ønskene i denne tråden, kan jeg faktisk bare kjøpe denne.

"Kajakkpenger" er nemlig i samme kategori som "Båtpenger", og omløpshastigheten følger omtrent samme frekvens.

Utfordringen ligger derimot på et helt annet plan;

Har akkurat vært og hentet en ny "touring", en VKV Anita, en håndlaget svensk estetisk nytelse med fart og egenskaper som bare må oppleves:

 

vkvanita.jpg

 

Men selv om VKV`en er splitter ny, er polyamori et vanskelig tema som ikke utelukker noen,

og enda vanskeligere å etterleve når fristelsene så til de grader byr seg fram og faktisk er tilgjengelige :sweat:

Så hvis noen av dere har gode tips om hvordan jeg skal få smuglet enda en kajakk til gards,

uten at det vekker oppsikt eller oppmerksomhet hos den i husstanden som heller ser å bytte ut vår "konebil" samt stuemøbler,

så send mer enn gjerne en IM :lol:

 

Mulig denne drodlingen hører mer hjemme i Kajakktråden,

men jeg vil sterkt understreke at nye båtdrømmer, uansett farkost, ikke alltid kun henger på penger.

Dermed blir nok også en ny Anas Acuta foreløpig kun en avstandsforelskelse, inntil jeg lyser ut skilsmisse med noe annet i kajakkstallen etter prinsippet "En ut - En inn".

Nyanskaffelser blir nemlig så mye mykere etter denne metoden :giggle:

Andre typer skilsmisser er utelukket og ikke diskusjonstema, selv ikke når det gjelder så alvorlige ting som dette :saint:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
...og den ligger i hagen utenfor Block Watne huset mitt.

 

Så da har vel jeg vært med og sponset båt til deg da?

Vel, det har jo vært flere eiere imellom Block Watne og meg da så det blir et vanskelig regnestykke :giggle:

Hvis navn kan nevnes så er det kanskje noen som kjenner f.eks. Peter Tscherning, John Egil Stangeland (Sandnes), Geir Magne Sola (Stavanger) ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Oendligt med pengar tja en kopi av ss norway eller ss france skulle inte vara fel:)

Kunga skippet norge skulle o falla i smak.

 

Bara ekonomiskt oberoende så e nog valet en american tug 46.

 

Eller den eller den den hehe fins allt för mycke fina båtar för att kunna bestemma sig

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
.

Totalt vil det være rom til 8 400 passasjerer under fart, men i havn kan skipet ta imot rundt 10 000 passasjerer.

Det vil være 50 restauranter om bord, ...

Hva skal jeg med 50 restauranter ? :giggle:

... eller hva skal du med 8400 familiemedlemmer, svigemødre og perifere innpåslitne venner med på tur i fellesferien,

eller 10.000 på dagsbesøk når du en stille ettermiddag med denne båten skal ut og grille på skjæra for deg selv, Teerex ???

I lys av denne tanken setter jeg plutselig så uendelig stor pris på den båten jeg har! :lol:

Link to post

Fritt valg på øverste hylle høres fint ut, men det er og blir sånn at jeg ønsker å ha en seilbåt som jeg er i stand til å håndtere alene. Det begrenser størrelsen er jeg redd. Hadde jeg vært i stand til å spore den opp (om den flyter) ville farfars båt vært hyggelig å kjøpe tilbake, men på drøye 70 fot var den nok ikke noen god båt å seile solo med.

 

Som en moderne drømmebåt er jeg veldig fristet av Oyster 56, men sant og si - om jeg hadde ubegrenset budsjett er det godt mulig at jeg ville valgt en stål eller aluminiumsbåt på rundt 50 fot og satset på å seile rundt omkring resten av livet.

Link to post
  • 4 uker senere...
Det ble vel ikke besvart om brt er det samme som GT der? Det kunne være interessant å vite.

 

47'en har LOA på 14,53 meter - så da er jo ikke brt så viktig.

 

Gammel tråd men aktuell problemstilling fra et gammelt blad...: Leste akkurat i "Redningsskøyta 1/2007 at myndighetene kan kreve å få målt båter under 15 meter hvis det er mistanke om at de er over 50 registertonn. Så i et tenkt tilfelle kan en misunnelig nabo "angi/tipse" Sjøfartsdirektoratet om at du har en mistenkelig båt med mulig stort volum. Så det er kanskje ikke så trygt å kjøpe en Nordhavn 47 likevel, Bitteliten!?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...