Jump to content

Størrelse på vanntank???


jorhei

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 100 liter`s syrefast tank.

 

Dette syntes jeg er greit, og holder fint noen dager med hele familien (2v+2b). Jeg har ikke varmtvannstank, og har med egen beholder med drikkevann, så vannet fra tanken går kun til oppvask, håndvask, pusse tenner, kaffe, etc...

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

1X400 liter, akkurat passe.  I den forige båten hadde jeg 200 liter, det var også akkurat passe.

 

Jeg tror man tilpasser seg etter hva man har, men lag heller litt for stor tank, enn litt for liten.  Samtidig, husk at du skal frakte med deg allt vannet også.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

1X400 liter, akkurat passe.  I den forige båten hadde jeg 200 liter, det var også akkurat passe.

 

Jeg tror man tilpasser seg etter hva man har, men lag heller litt for stor tank, enn litt for liten.  Samtidig, husk at du skal frakte med deg allt vannet også.

Er nok bare greit å få noen liter i baugen på båten. Blir litt gal fordeling av vekt når alle sitter bak og vi ikke har noen vekt foran.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Jeg min 100 liter helt foran i baugen, under lemmer til sengen til ungene. Faktisk relativit god plass der. Har dieseltanken under bakken bak, og disse tankene fylles stort sett samtidig så det fungerer bra.

:smiley:

 

Du har ikke noen bilder av vanntanken slik den er montert da?

Kunne tenke meg å se det.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke noen bilder av vanntanken slik den er montert da?

Kunne tenke meg å se det.

Har montert trykkvann og dusj på badeplattform i snekka (nidelv 24), regnet med at jeg kom til å trenge mer vann enn den orginale tanken (tror den er 70l), fant en enkel løsning på montering av ekstra tank.

Jeg brukte en av disse myke " oppblåsbare" tankene fra Maritim, den er trekantet og rommer 55l, puttet den i stuerommet foran i baugen.

Meget fornøyd med resultatet, den ekstra vekten foran har bedret oppførselen på gamla endel. Trengte litt motvekt til  100l diesel under akterdekket.

For å gjøre det enklest mulig koblet jeg den nye tanken sammen med den gamle med et T-stykke på slange til trykkpumpa.Bruker nå bare den orginale påfyllingsstussen og fyller dermed begge tankene.Eneste aber er at det tar litt tid før vannet renner fra den ene tanken til den andre så jeg må fylle vann vente en halv røyk også fylle engang til. En annen fordel med denne løsningen er at jeg nå kan se på den myke tanken hvordan det står til med vann beholdningen.Den orginale tanken er bygd inn så jeg visste aldri hvor mye vann jeg hadde igjen.

Disse myke tankene finnes i flere størrelser og er ikke så dyre.

På meg virker det som om de er av ganske god kvalitet, kunne vært artig å hørt om det er noen som har erfaringer med disse.

Mvh Guran

 

Ps : for meg er det ingen katastrofe om det plutselig renner ut 100l ferskvann i snekka.

Jeg er nokså vanntett og gamla er intet møbel. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Fleksible vanntanker

 

50 liter  kun kr: 590.-

100 liter kun kr: 780.-

120 liter kun kr: 890.-

150 liter kun kr: 890.-

200 liter kun kr: 1 280.-

Plastimos fleksible vanntanker består av innersekk i sveiset PVC

som er smak og luktfri. Utenpå er det rivsikkert materiale med

dobbelt søm.

 

Hei Jorhei.

Har hentet disse fra Seatronic.no .Den tanken øverst på listen bør være passe for deres båt. Ha gjerne en 10 liter ved siden av til drikke/kaffevann :diving.

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Jeg har 400 Liter å tenker på å utvide til 600 Liter, tror det stemmer bra som ble nevnt tidligere at man tilpasser seg, men jeg ville sagt så stor som mulig.

 

Tankene mine bruker jeg både til drikkevann og oppvask, disse er ikke rengjort på 14 år, men har heller aldrig merket noe galt med vannet (mulig lykken er bedre en forstanden)  :flag:

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk bladet fra redningsselskapet i dag. Der står det at en tommelfingerregel er at man bruker mellom 10-20 l pr person pr døgn. Dette hvis man ikke bruker dusj eller har do som krever ferskvannspyling. Jeg så ovenfor her at det var en som minnet på at man må skille mellom om personene er mannfolk eller kvinnfolk. Det er jeg helt enig i :smiley:

Når jeg er alene i båten, kan jeg tenke meg at stipuleringen ovenfor stemmer. Men når jeg har meg begge kvinnene i husstanden, er nok forbruket mangedoblet :flag:.

Link to post
Share on other sites

Har kun 80 l. Med måtehold holder dette i uthavn en helg. Har planer om å doble kapasiteten, men det er som oftes med tanken da arbeidslysten ikke er proposjonal med tiltakslysten eller motsatt :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

KLK skriver: "Jeg har hatt folk ombord som presterte å bruke 130 liter vann til å pusse tennene"

 

Kanskje OT, men da må jeg få fortelle om en historie en kollega fortalte. Han hadde en pasient, og meddelte at diagnosen var "vann i kneet". Pasienten tenkte seg om, svaret vil for alltid bli husket av behandleren: "VANN?????,,,,, tja, det kan jo ha kommet inn med tannbørsten!"

 

Var det din passasjer, KLK?

 

God helg!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...