Jump to content

Selgers opplysninger stemte ikke,hva er mine rettigheter?


RanaPlast15

Recommended Posts

Som dere har sett av min forrige tråd har eg kjøpt min første båt forrige uke.

 

Selger opplyste i salgs-annonse at dette var en 1975 modell 16 eller 16,5fot's Rana båt med ca 1980modell Mercury.

 

Nå etter å ha fått svar fra Rana Plast AS utifra prod.nr viser det seg at båten er en 1969modell 15 fot's Rana :nonod:

 

Og motoren viser seg å være en 1978 modell Mercury M-402.

 

Hvilken rettighet har eg for å kontakte selger for å få en prisavslag på dette,har jo kjøpt noe i god tro som viser seg å ikkje stemme?

 

85_973922740.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Selvsagt har ikkje plassen ombord i båten minket,ei heller har motoren plutselig blitt dårligere "over natten" pga desse nye opplysningene.

 

Det eg tenker på er at eg har kjøpt en båt gitt en verdi utifra desse opplysningene,og ved et eventuelt salg senere en gang vil jo båten kansje være mindre attraktiv enn det eg hadde håpt grunnet den plutselig økte alderen og innskrumpningen i skroget.

 

Eg har kun erfaring fra bilsalg,men der er det jo seff lettere å oppdage slikt.

 

Nå ga eg ikkje allverden for denne båten,men vil ikkje påstå eg er kranglete eller vanskelig viss eg tar kontakt med selger og hører om det er mulig å få en viss reduksjon/tilbakeføring ettersom varen han solgte og reklamerte for ikkje stemte med fakta.

 

Eg hadde sett for meg en reduksjon på rundt 3000,-

Redigert av RanaPlast16 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at forskjellen på en båt som er 34 år eller 40 år er ganske minimal hvis de begge er vedlikehold på samme måte. Du vil etter min mening ikke ha rett på noe prisavslag. Om motoren er 29 eller 31 år har heller ingen betydning. Det er vedlikeholdet som betyr noe. Jeg regner med at du besiktiget båten før du kjøpte den, og at opplysningene om at båten var 15 og ikke 16 fot ikke gjorde den noe mindre?

 

Det eneste som får alvorlige følger for deg er at du må endre nicket ditt fra "RanaPlast16" til "RanaPlast15"...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Ja som eg sa,verken båten eller motoren vart plutselig dårligere eller kortere over natten med desse nye opplysningene på bordet hehe..

 

Båt vart besiktiget og prøvd før kjøp,så visste hva eg gikk til sånn sett,no problem there.

 

Men har tenkt å ta en tlf til selger iløpet av dagen uansett,han virket grei og skader ikke å høre om det kan være på sin plass å få en liten reduskjon da dette ikke var som forventet. Kommer ikkje til å gå videre med dette om han sier nei,men greitt å høre andres meninger iallefall.

 

Hva mener dere er en grei pris for en slik båt som denne i bra/ok tilstand og motor som går litt fett?

Link to post
Share on other sites

Det eneste som får alvorlige følger for deg er at du må endre nicket ditt fra "RanaPlast16" til "RanaPlast15"...

 

Tror nok jeg må si meg enig med Spinner her! Om motoren er fra 1978 eller 1980 gjør ingen forskjell, etter mitt syn, og motoren du har kjøpt er jo fra "ca 1980"? Båten har vel ikke kostet så mange kronene og du har formodentlig både vært ombord og prøvekjørt båten før kjøpet og sånn sett vært fornøyd med hva du har sett og prøvd prisen tatt i betraktning? Jeg ville latt det hele ligge, håpe på pent vær og mest mulig bruk av båten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror du skal fri deg fra tanken om hva en slik båt er verdt knyttet opp mot alder, det er utrolig vanskelig å prissette en så gammel båt/motor så det går nok heller på stand.

Derimot så har selger gitt feil opplysninger i annonsen , du kan jo ringe og si at du har sjekket opp tingene og funnet ut at båten er slik og motoren slik og så høre om selgeren vil ha båten i retur eller kan være villig til å gi en kompensasjon. Hadde det vært meg og det var en båt til under 30000.- så hadde jeg ikke bedt om hverken retur eller avslag , jeg hadde bare tatt en telefon til selger og gitt han opplysningene og om han da frivillig foreslo et lite avslag så hadde jeg takket veldig og latt det være med det , hvis han ikke sa noe så var det ikke så farlig da heller

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hehe jepp,nicket er korrigert ;)

 

Neida som sagt,har ingen hensikt å lage kvalme for selger og dermed egentlig litt for meg sjølv også.

Gav 18000,- for båten,hvordan er den prisen mener dere?

 

Ja kan jo ringe for å nett høre med han,virket iallefall som en grei kar. Vil han ikkje så er det egentligt greitt det.

Båten kommer eg til å beholde uansett :)

 

Pent vær har eg,desverre er ikkje naustet eller kaia mi ferdigbygd enda så har ingen plass å sette båten. Men motoren går jo ikkje skikkeligt uansett så må ta den først. Litt kjipt at en da har en slik utsikt fra stuevinduet og verandaen som frister :sailing:

 

 

 

hpim0766.jpg

 

hpim0769.jpg

Redigert av RanaPlast15 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rettighetene dine er bundet opp til hva som er skriftlig avtalt (muntlig er så vanskelig å bevise) i korrespondanse og kjøpskontrakt. Om det som er skrevet fra selger der ikke stemmer overens med virkeligheten, så stiller du sterkt i forhold til f.eks. heving av kjøp.

Link to post
Share on other sites

Når båtene har kommet opp i en slik alder og vært igjennom såpass mange eiere kan nok noe av de eksakte datane sakte men sikkert "smuldre bort".....

 

Vi som kjøpere må ofte stole på at det selger oppgir er korrekt. Selger har gjerne og stolt på den forrige selgeren...

Du har virkelig gjort en større jobb som detektiv for å sjekke opp i opplysningene og har avdekket noen feil her.... men om det har så mye å si? tja si det.... Du har jo avdekket at du har en båt som, hvis den hadde vært en bil, hadde nesten kommet innunder begrepet "veteran" som i noen tilfeller kan være positivt ved et senere salg...

 

Hvis du derimot vet at selger visste om at det var feil og han har bevisst unnlot å gi korrekt info i salgsannonsen ville jeg kanskje vurdert å gjøre vedkommede oppmerksom på dette. Ellers hadde jeg nok heller korrigert i "båtkortet" (hvis den er registrert)og latt det bli med det..... Kanskje ta kopi av det du har funnet ut av og lagt inn i en liten mappe som kan følge båten videre på ferden???

Er jo en skikkelig klassiker du har fått deg og er ikke mange som klarer å finne ut opprinnelsen slik du har gjort....

Gratulerer med ny båt!!!

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta og kontakt selger du og fortell att båten var litt gamlere osv,ta en god tone.Hør hva han sier mulig han han gir deg noe tilbake.Men klart spørs hva prisen var og hvilke andre priser du skal sammen ligne med. :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at forskjellen på en båt som er 34 år eller 40 år er ganske minimal

Om motoren er 29 eller 31 år har heller ingen betydning.

Prinsipiellt uenig i dette,

I ytterste konsekvens medfører jo dette av båter og motorer ikke har noe verditap

(hvilket i et historisk og lang perspektiv jo og er riktig sett i kroner og ører)

OM man gir selger et bud ut fra bilder, opplysninger i annonse, og eventuell munnlig dialog,

er jo alder et viktig kriterie for pris.

 

Om de 3.000 kr ikke er så viktig, gjeldet det vel begge veier.

Da er de vel ikke viktige for selger heller, det var jo tross alt han som "tala usant" i annonsen.

 

Å trekke fra noen år og legge til noen knop ved salg er en uting jeg synest burde bli slått hardere ned på.

Det er jo kun i selgers interesse.

Link to post
Share on other sites

Prinsipiellt uenig i dette,

I ytterste konsekvens medfører jo dette av båter og motorer ikke har noe verditap

 

Men når båten blir så gammel som dette så er det ikke alder som er viktigst for verdivurderingen det er standen den er i.

 

Verditapet vil etterhvert som den blir eldre flate ut og du kommer etter hvert ned i en ren "bruksverdi". Blir den gammel nok vil du kanskje til og med se at verdien øker.

 

Jeg er enig med mange andre her, kos deg med båten og ikke bruk for mange kalorier på dette.

Men det er selvsagt lov å kontakte selger (i en hyggelig tone) og høre hva han/hun mener om denne nye informasjonen han/hun synes en kompensasjon er på sin plass.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Prinsipper er en ting, men hva med selgers muligheter til å finne fakta uten å måtte drive omfattende forskning?

 

Det er bare å innse at det ikke er alle som er like dedikerte som medlemmene i dett forumet, vi klarer jo å finne frem til produksjonsår på det meste ad omveier, som for eksempel ved å spørre andre her på forumet.

Men hva med han som arver den gamle båten og motoren etter "onkel Roald" og vil selge den for å få bedre plass i naustet?

 

Hvis båten ikke er merket med produksjonsår blir det tricky, og spør man en forhandler så er det ikke sikkert svaret blir 100% korrekt der heller, hva angår Mercury av de årgangene så er ikke motorene merket med produksjonsår, og for å gjøre det enda mer innviklet så stemmer ikke alltid listene over produksjonsår hos Mercury heller...

 

Såååå, hvor mye arbeid skal selger legge i denne etterforskningen før prisen går opp?

 

Og hva om det viser seg at båten da blir så gammel at den er klasisk og samleobjekt, med derav høyere pris? :smiley:

 

Og hvordan vil prinsippet påvirke fremtidens annonser på bruktbåter?

 

F.eks.

Brukt båt selges!

Antagelig en Rana av årgang mellom 1932-1978.

Lengde mellom 10-30 fot.

Ubestemmelig farge.

Motor: muligens en Mercury 40 (det står Mercury 40 på dekselet) av årgang mellom 1940-1980 kanskje 40 hk. ytelse, men ingen garanti kan gies om nåværende effekt.

 

Selges som den står/ligger for 16 000,-

Pris kan diskuteres i ettertid om det viser seg at objektet avviker fra opplysningene i annonsen.

Bill.merk. "Usikker"

 

 

 

Ville du kjøpt denne båten utfra annonsen? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Prinsipiellt uenig i dette,

I ytterste konsekvens medfører jo dette av båter og motorer ikke har noe verditap

(hvilket i et historisk og lang perspektiv jo og er riktig sett i kroner og ører)

 

Jeg tviler egentlig på om "markedet" ser noen forskjell på om båtens alder er 29 eller 31 år så derfor kan man faktisk si at over en viss alder så er det ikke noe verditap. Det viktigste for de fleste av oss vil jeg tro, er det inntrykk man får av selger og båtens tilstand når ting er såpass tilårskomne som den båt/motor vi snakker om her, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

... om en kompensasjon er på sin plass.

Enig med de som sier at båtens vedlikehold og tilstand betyr alt for slike årsmodeller.

En annen sak er vel at Rana ble laget uforandret i en årrekke, så årsmodellen på denne er egentlig fullstendig uinteressant hvis den er godt holdt.

Tidligere hadde også motormodellene mye lengre levetid enn i dag, både på design og "innmat", så også her behøver ikke forskjellen være merkbar.

Mitt råd: Fritt ut 1 flaske rødvin av tidligere eier, sett deg på brygga og nyt synet av den nye båten din i solnedgangen :cheers_wine:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

F.eks.

Brukt båt selges!

Antagelig en Rana av årgang mellom 1932-1978.

Lengde mellom 10-30 fot.

Ubestemmelig farge.

Motor: muligens en Mercury 40 (det står Mercury 40 på dekselet) av årgang mellom 1940-1980 kanskje 40 hk. ytelse, men ingen garanti kan gies om nåværende effekt.

 

Selges som den står/ligger for 16 000,-

Pris kan diskuteres i ettertid om det viser seg at objektet avviker fra opplysningene i annonsen.

Bill.merk. "Usikker"

Takk for tipset!

Denne annonseteksten går rett inn den dagen jeg skal selge båten som jeg har liggende på hytta :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...