Jump to content

Ny båt - ønsker input ang. CMC lift og propell


Barbaria

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om det er noe og "hente" ved å montere en manuell CMC lift på en åpen Wesling med 75 hk?

Jeg tenker på planingsterskel og toppfart. Weslingen er jo ganske lett og har en tendens til å bli litt ustabil i høy fart, vil en slik lift bidra til å gjøre båten litt mer stabil i maxfart? Weslingen er også litt treg å få i plan og med en slik lift vil motoren stå noe lengre ut fra akterspeilet (5-1/2") og dermed gi raskere/enklere planing, tenker jeg riktig her eller er det helt feil? Dette er en ny båt så det hadde vært fint å få det riktig før sjøsetting.

 

Vedr. propell til denne båten så foreslår Propell guiden enten Laser II 13,5 /22 eller 13,5/24, syntes 24" høres mye ut?

 

Takker for all hjelp!

Link to post
Share on other sites

Å flytte motoren bakover skal gi mer vektarm og dermed mer effekt av powertrimen. Men flytter jo da også vekta på motoren lenger bak, sånn at planingsterskelen blir større igjen.

 

Jeg vil tro at lift + rett rigging og propell vil bidra til å gjøre båten mer stabil.

 

Ang propell str, kommer helt an på hva slags utvekslinbg motoren har. med lav utveksling kan den dra temmelig stor propell. Men kjenner ikke Merc 75, så tør ikke si noe spesifikt om den og propellvalg.

 

Hva slags årsmod på motor?

 

For å få den kjappere i plan ville jeg sjekket ut "smart tabs" , var tenkt å kjøpe det til min i sommer, men rakk ikke det.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Ivar, Smart tabs høres ut som et godt forslag, herved innkjøpt! En lift får vente til neste sesong, hvis behovet er der.

Jeg trodde at setback+høyere motor ville gi raskere planing og at båten ikke går ut av plan så raskt ved lav fart, men..

 

Vedr. propell så er det en Merc 2005 75hk. 2,33 utv. Jeg kikket på valgene mine på prop.selektoren så hadde jeg valgt "Bass boat" og det er vel noe helt annet. Når jeg valgte deep V-hull fishing/offshore som ble det 22" 13,5, det høres mer normalt ut.

 

Hadde en eldre modell Wesling tidligere med 80 merc som sikkert ikke var optimalt satt opp og den var nervøs i toppfarten når jeg var alene kan jeg huske. Jeg planlegger å sette motoren 1" til 1,5" over kjøl og et par cm. til styrbord på akterpeilet Er veldig spent på hvordan denne nye båten kommer til å virke...

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å høre, du får rapportere hvordan de funker. De skal også virke positivt inn på stabiliteten på toppfart etter hva jeg har lest.

 

Har selv en CMC powertrim til min båt, men får trøbbel med gjennomføringen av teleflex kabelen hvis jeg flytter motoren bakover. Så den er ikke montert enda.

 

Hevet motor kan gi raskere planing , men oftest da fordi propellen spinner litt med det samme man gir gass, sånn at motoren kommer fortere opp i turtall. Nyere stålpropeller har jo ofte også også ventilasjonshull som skal gjøre det samme. (Sjekk mercury PVS)

 

Har selv veldig lyst på en 90hk på min Wesling.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Ivar, da begynner vi å bli klare for sjøsetting. Motoren er montert på, satte høyden på kav.plata 1,5" over bunnen noe som er litt under midten på tunnellen og 1 cm. til styrbord. Tok jeg i litt mye her tro, synspunkter? Får ikke håpe at det blir bare spinning..og ikke noe kjøling.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

Smart tabs er montert og propellen er 13-1/2" x 22" Lightspeed som ble anbefalt av Merc propselector til min båt/motor.

Så får vi se om det er alt for mye.

 

3.jpg

 

Litt vask og polering så blir det bra. Dessverre ble styrekablen liggende over ripa, fant ikke noe bedre vei å ha denne gitt. Resten av kablene ble greie. Prøvde å holde meg til orginal konsollen og med 20 grader tilt på rattet så ser det ikke ser ut som en kjører buss. Monterte en inspeksjonsluke på motsatt side for å komme til alt sammen. Har også montert en gjennomføring som leder regnvannet ned til en automatisk pumpe.

 

4.jpg

Link to post
Share on other sites

Ivar, båten er på vannet 28/7 og her er første rapport.

 

Sjøsatt, båten svinger motsatt vei når jeg styrer. Tydligvis montert styrevaier i feil hull i styresnekka, jeg har ikke tenkt tanken at det kunne være av betydning. Umulig å få testet båten med dette, klokken er 23.00 så natta!

 

Dag 2 29/7:

9 m/s lett regn. Styringen fikset.

Drar i plan med 0 trim og båten planer som en drøm ingen sluring, deilig!

SmartTabs innstillt på medium settings. Kjøling ser ut til å fungere ok. Drar på fullt driv, Navionics GPS på iphone (som jeg holder i den ene hånden) viser 36 knop på 5000rpm, såå mister jeg kontrollen og må slippe telefonen i gulvet for gjenvinne kontroll og sakke av. Vingling tiltok ganske kraftig og jeg er ute av trening på å kjøre slik båt. Kjøring med en hånd i 9 m/s vind er ikke å anbefale..

 

Inn til brygga, justere 1 hakk strammere på SmartTabs.

Ørlitte mer trim nå, iPhone på benken mellom beina, jeg må få meg en holder.. Kjenner motvinden tar tak i båten og regnet smeller i trynet, trimer litt til og får skikkelig løft klarer 38 knop 5100 rpm før jeg møter stor båt/bølger, men båten økte fremdeles så det er noen RPM igjen her. Vinglingen er der, men er litt bedre nå og kontrollerbar med to hender på rattet.

 

Bestemmer meg for å pakke bort GPS´n for i dag og kjøre en tur ut til noen venner på Bolærne. God motsjø og Weslingen briljerer, sjelden kjører jeg en båt, i denne prisklassen, som er så morsom og utfordrene å kjøre, samtidig gjør den nytten som grei familiebåt.

 

Oppsummering etter dag 2.

Har ikke utforsket trimmen skikkelig til den slipper, kjølestrålen ser stabil ut med den trimmen jeg har prøvet til nå. Vet ikke om den strålen er noe god rettesnor, men det er alt jeg har å se etter.

 

SmartTabs har effekt, ved å stramme et hakk bedret vinglingen seg, men den ble ikke helt borte. Jeg har 2 hakk til å stramme på så det gjenstår å prøve de (hvis de fremdeles sitter på etter noen luftige svev til Bolærne).

 

Ultraflex styringen fungerer perfekt, båten drar ikke, verken til høyre eller venstre i noen hastigheter heller ikke i pådrag, det er jeg veldig fornøyd med. Opprinnelig tanke var hydraulisk styring, men det utgikk av økonomiske årsaker denne gang.

 

Ønsker meg flatt vann til neste test, jeg tror at 40 knop er innenfor rekkevidde med rett trim og nok vann til å dra helt ut. Litt trening på kapteinen trengs også. Propellen virker bra, den sitter god i svingene og responderer godt på trim og jeg tror det er rett størrelse mht. RPM hvis jeg får dratt alt ut maksimalt.

 

Er litt usikker på om SmartTabs bidrar til å gjøre båten litt dårligere i middels grov medsjø, virker som jeg ble litt våtere i dag en jeg kan huske å ha blitt i Weslingen. Benken er femdeles like hard å sitte på og ryggen verker, jeg må få laget et sete med hengsler og sidestøtte...

 

Skikkelig gøy var det i dag, nå melder de stiv kuling og drittvær selvfølgelig. Sikkert min feil!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...