Jump to content

Delvis motorhavari VP KAD 43 m/drev 2003 mod.


jorhan

Recommended Posts

Hei.

Jeg var på sjøen i helga isammen med min onkel som har en Scand 27 med en 2003 VP KAD 43.

Det som skjedde var uten noe som helst forvarsel så sa det pang ifra motorrommet og røyken (damp) sto i taket.

Tempen fløy i været og motoren ble stoppet umiddelbart.

Det som hadde skjedd var at den ene frostpluggen på varmeveksleren hadde blåst ut og all kjøleveske ble blåst ut i motorrommet.

Det kom ingen alarm på panelet og ingen forhøyet temp før dette skjedde. Oljetrykk er også normalt.

Etter hva vi kan se så fungerer alt på sjøvannssiden som det skal nå ihvertfall. Impeller ser like fin ut.

Motoren starter uten problem. Har selvfølgelig ikke vært kjørt mer enn noen sekunder.

Mekaniker har vært og tittet på saken men har ikke sagt noe om årsak ennå. Han er under et stort tidspress som alle marinemekanikere på denne tiden.

Jeg har grublet og grublet og kan ikke helt forstå hva som skulle forårsake dette her så raskt og brutalt.

Er det noen her inne som har en formening om hva dette kan skyldes? Eller noe som har opplevd lignende episoder?

Det kan hende vi blir nødt for å skru litt selv så det hadde vært greit med en pekepinn om hva (hvor) man skal se etter :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det ligna misstenkelig mye på en D4/D6 diagnose?

På KAD 43 er det vel tradisjonelle dyser? Hvordan ser dette ut ift D4/D6? Trykket til dysene er kanskje noe lavere?

Hadde havari i 2007 på D6 og forløpet var lik det du beskriver. Motoren kunne startes etterpå og all kjøleveska kommet ut gjennom frostpluggen.

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke være noe så enkelt som en løs frostplugg og at du ikke hadde noe overtrykk i systemet i det hele tatt. Dersom det var overtrykk burde vell dette kommet ut lokket til ekspansjonstanken og ikke presset ut en frostplugg?

 

D6 parallellen her blir nok feil da motorkonstruksjonen her er ganske så forskjellig.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme problemet for noen år siden, en frostplugg løsnet fra eksosmanifolden og frostvæsken forsvant på et øyeblikk. Alarmen hylte og hele båten full i damp. Rimelig hektisk kan man si, spesielt siden jeg kun hadde eid båten i to timer...

 

Pga rot fra på delelageret hos selger tok det lang tid før jeg fikk ny frostplugg, så jeg valgte å sette inn igjen den gamle, i tillegg limte jeg den med dertil egnet låsevæske fra Loctite. Denne reparasjonen har nå fungert uten problemer i flere hundre timer.

 

Jeg fant aldri ut hvorfor frostpluggen løsnet, og det er heller ikke så mye man kan gjøre for å forhindre det. Sometimes shit just happens :cheers:

 

Mitt råd blir i første omgang å sette inn en ny frostplugg. Hvis alt ser ut til å være i orden, er det bare å glemme hele saken og nyte sommeren. Det er i hvertfall ingen grunn til å ta sorgene på forskudd og bekymre seg for topper, toppakninger og det som værre er.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Neivell! Det er imidlertid skapt et overtrykk i kjølesystemet slik at frostpluggen fyker ut. Hva kan da ha skapt dette? Er det ikke også en sikkerhetsventil i ekspansjonstanken? Eller detter bare frostpluggen ut....? Eller kommer kompresjonstrykket på en eller annen måte inn i kjølesystemet?

Link to post
Share on other sites

Synes også at det er rart at trykket ikke gikk ut i ekspansjonstanken. Den ligger jo i samme sløyfe som varmeveksleren.

Kan jo selvflgelig være en dårlig frostplugg.

Har jo sett at diskusjonen rundt D4/D6. Er det noen form for konklussjon der på hva som forårsaker de havariene som har vært?

Link to post
Share on other sites

Har jo sett at diskusjonen rundt D4/D6. Er det noen form for konklussjon der på hva som forårsaker de havariene som har vært?

 

På D4 og D6 er det injectorene som feiler, kobberhylsen som innkapsler injectoren sprekker og tykke går ut i kjølesløyfen og frostpluggene presses ut.

Hovedforskjellen er at D4 og D6 har Common Rail og mye høyere injeksjonstrykk enn Kad'en, i tillegg er ikke injector/innsprøytningsdysa på KAD'en vannkjølt. Den har ikke denne kobber hylsa.

 

Jeg ville smellt inn en ny frostplugg, fylt på kjøleveske og startet opp. Begynn og belast motoren forsiktig og gradvis med lokket for kjøleveske av. Dersom du har trykk i kjølesystemet vil du se dette i ekspansjonstanken.

 

Som andre har nevt kan trykk i kjøesystemet skyldes, sprekk i toppen, sprekk i sylinderforing, toppakning m.m.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dette kan komme av at motor har hvert slurvete konservert en gang.. med dertil frysing i blokka på vinteren og en har fått presset frostpluggen litt ut..

 

Gjør som motor sier og få på plass en ny frostplugg så ordner det seg sikkert :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...