beertrip Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Det er for å "vaske/skylle ut" kalk/saltrester fra kjølesystemet at jeg skal gjøre dette. Nettopp derfor vil jeg kjøre motoren kontinuerlig i noen timer i dette. Derfor er det jeg sier at jeg vil ha et noenlunde "stor" tank slik at jeg kan kjøre motoren lenge i dette. Har forresten testet ut sitronsyre i et lite kar. 30 gram i ca 1/2 liter vann Dette var utrolig effektivt mot saltavleiringer (prøvde med festene til juksahjulet samt noen muttere fra en vannkrane) og tok dette relativt fort (ca 2-3 timer) Rust var det verre med. Den tar dette ,men det som har rust må ligge mye lengere nedi blandingen. Så forøvrig ingen forskjell på en O-ring og en gummipakning samt en slik rød kranpakning som jeg prøvde. aluminium jeg hadde nedi blandingen i 1 døgn så jeg heller ikke forskjell på. Får se om det blir radiatorrens eller sitronsyre da jeg skal på handletur i morgen. Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 25.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 kjøpte vel 30gr pakker på coop extra for 3-4kr stk....brukte vel rundt 400kr men resultatet var meget bra Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 25.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2010 Jeg ha en 87-88 modell Suzuki som jeg kjøpte for noen år siden. Jeg synes at kraften på vannstrålen som indikerer vannsirkulasjon er svak fra tid til annen og har tenkt å kjøre sysyemrens/radiatorrens gjennom motoren- I tillegg har jeg søkt på nettet og kom over en amerikansk side med dette forslaget: " Kjør motoren i en 150 liters fat og ha i 1 til 2 liter av saltsyre (jernvarehandel) til 120 l vann. Se etter skumming av syre på kalsium/mineralforekomster. Kjør motor i 15 minutter. Ha i bikarbonat / natron for å nøytralisere syren, mens motor fremdeles kjører i 15 minutter. Ha i vaskmiddel for å spyle mens motor fremdeles kjører, kjør til vannet ut av motoren er klart. Jeg har 13 års kjemisk vannbehandling erfaring og har renset mange varmevekslere, VVS-enheter, kjølesystemer, kjeler med denne metoden. Bare prøv å holde syre bare sterk nok til å fjerne mineralforekomster og nøytraliserer som nevnt. Lykke til!" sitat slutt. ( fritt oversatt) Nå vet ikke jeg om saltsyre er sterkere enn fosforsyre den er iallefall sterkere enn sitronsyre. Et poeng som denne karen har er å næytralisere syra med noe basisk (natron), dette er nok bra, og ikke bare skylle vekk syre med rent vann. I alle fall vil jeg prøve systemrens først før jeg forsøker "krftigere lut" (syre) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 For rimelig sitronsyre i sekk kan det sikkert lønne seg å kikke litt på disse linkene: http://www.kryddo.no/index.php?p=36-25-25 http://www.stp-scandinavia.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6420&start=315&st=0&sk=t&sd=a&view=print Kommer opp masse ved enkelt google-søk på "sitronsyre" og "sekk".. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 (redigert) Takker for linkene Fantino Fikk tilbud på 25kg sekk med sitronsyre anhydrat Monohydrat fantes ikke inne. MEN hva er forskjell på anhydrat og monohydrat? Er det forskell i styrkegrad eller hva? Hva er disse posene en får kjøpt på butikkene ? Mvh Beertrip Redigert 27.Juli.2010 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Forskjellen angis her: http://www.norfoods.se/no/products/categorized/pharmahelsekost/sitronsyre/ Mao. ingen betydning da du skal løse det i vann uansett. Hadde kjøpt det som var rimeligst - om det er signifikant forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 27.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2010 Supert fikk tilbud på ca 1200,- + frakt for en sekk tror jeg slår til på det. Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
ojbirke Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 https://www.facebook.com/solidcitric/videos/942912942451775/ Her ses effekten av sitronsyre i fast form. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.