Jump to content

Sitronsyre kjøpes billig hvor? Og er det best?


FM 8-12

Recommended Posts

Det er for å "vaske/skylle ut" kalk/saltrester fra kjølesystemet at jeg skal gjøre dette.

Nettopp derfor vil jeg kjøre motoren kontinuerlig i noen timer i dette.

Derfor er det jeg sier at jeg vil ha et noenlunde "stor" tank slik at jeg kan kjøre motoren lenge i dette.

 

Har forresten testet ut sitronsyre i et lite kar.

30 gram i ca 1/2 liter vann

Dette var utrolig effektivt mot saltavleiringer (prøvde med festene til juksahjulet samt noen muttere fra en vannkrane)

og tok dette relativt fort (ca 2-3 timer) Rust var det verre med. Den tar dette ,men det som har rust må ligge mye lengere nedi blandingen.

Så forøvrig ingen forskjell på en O-ring og en gummipakning samt en slik rød kranpakning som jeg prøvde.

aluminium jeg hadde nedi blandingen i 1 døgn så jeg heller ikke forskjell på.

 

Får se om det blir radiatorrens eller sitronsyre da jeg skal på handletur i morgen.

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Jeg ha en 87-88 modell Suzuki som jeg kjøpte for noen år siden. Jeg synes at kraften på vannstrålen som indikerer vannsirkulasjon er svak fra tid til annen og har tenkt å kjøre sysyemrens/radiatorrens gjennom motoren- I tillegg har jeg søkt på nettet og kom over en amerikansk side med dette forslaget: " Kjør motoren i en 150 liters fat og ha i 1 til 2 liter av saltsyre (jernvarehandel) til 120 l vann. Se etter skumming av syre på kalsium/mineralforekomster.

Kjør motor i 15 minutter. Ha i bikarbonat / natron for å nøytralisere syren, mens motor fremdeles kjører i 15 minutter. Ha i vaskmiddel for å spyle mens motor fremdeles kjører, kjør til vannet ut av motoren er klart.

Jeg har 13 års kjemisk vannbehandling erfaring og har renset mange varmevekslere, VVS-enheter, kjølesystemer, kjeler med denne metoden. Bare prøv å holde syre bare sterk nok til å fjerne mineralforekomster og nøytraliserer som nevnt. Lykke til!" sitat slutt. ( fritt oversatt)

Nå vet ikke jeg om saltsyre er sterkere enn fosforsyre den er iallefall sterkere enn sitronsyre. Et poeng som denne karen har er å næytralisere syra med noe basisk (natron), dette er nok bra, og ikke bare skylle vekk syre med rent vann.

I alle fall vil jeg prøve systemrens først før jeg forsøker "krftigere lut" (syre)

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...