Jump to content

Vann i dobbeltbunn på gammel selco. Reparere?


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg og en kompis har funnet ut at selco'en hans har fullt av vann i den skumfylte dobbeltbunnen. Vi tenkte på å skjære ut dørken og fjerne alt skum og bygge opp støtte med finèr isteden. Ingen av oss har gjort noe slikt før, men har jobbet litt med glassfiber og slikt.

 

Lurte på om noen kan hjelpe oss med tips og idèer om dette. Er det en veldig omfattende jobb, eller burde det være gjort på en uke med kveldsjobbing?

 

Mvh Tom-Anders

Link to post
Share on other sites

Er det en veldig omfattende jobb, eller burde det være gjort på en uke med kveldsjobbing?

Jeg tror den eneste måten å få båten i god sjødyktig stand er å gjøre som dere har tenkt. Jeg ville nok ikke ha brukt finèr til avstiving, da jeg av erfaring har opplevd at denne etter en tid trakk vann selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å plastre helt tett. Det er en del tråder om lignende prosjekter her på forumet, så bruk søkefunksjonen så vil du nok finne timesvis med informasjon :smiley: Nå sier du ikke noe om størrelse på båten, men jeg tror du skal ha lange kvelder og god plan om du skal fikse det på en uke. Alt har en tendens til å ta mye lengre tid enn man planlegger. Selv bruker jeg antatt tid*pi som utgangspunkt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det spørs litt på hvor bra du vil ha det til slutt.

Det beste er selvfølgelig å bruke en vinkelsliper og skjære ut en stor luke i dørken, spa ut gammelt skum, fylle igjen med feks isopor og støpe luken igjen.

Jeg hadde en gang en gammel Trifoil. Denne var vasstrukken så det holder. Det var 5 dager til vi skulle ha den med på ferie, så vi tok den kjappe metoden. Vi snudde den over på den ene siden og skar av kjølen så det ble en åpning på ca 20cm i hele lengden. Så spadde vi ut alt gammel skum vi fikk tak i og snudde den på rett kjøl igjen. Dagen etter snudde vi den helt opp/ned og fylte inn byggskum så det tøt ut i godt monn. Nå dette var størknet, skar vi til en slags kjølstokk med tollekniv, la på en liten impregnert list på kjølstokken (båten ligger fortsatt opp ned, så den ble bare lagt oppå. Så støpte vi utenpå det med 4-5 lag med glassfiber. Dag 3, slipte vi støpen så glatt vi kunne og malte et par lag med primer, så et lag med bengalakk. Dag 4 stoffet vi og dag 5 dro vi den opp på henger og startet ferien.

Båten brukte vi i over 10 år etterpå uten å merke noe til at den trakk vann.

Kjapt og enkelt, men kanskje ikke helt etter forskriftene.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takk for svar=)

 

skjønner twilight! Altså det må jo bare ta den tiden det tar, men hadde jo vært fint å få brukt båten i sommer liksom :wink:

 

Uansett, kort og greit så tenkte vi å kappe ut hele dørken helt uti kantene omtrent. Vi bare lar det være igjen litt så vi har til å lappe det sammen igjen. Vi graver ut skummet og erstatter det med spanter i egnet materiale (?) på tvers hver 40cm for eksempel. Støper disse inn i glassfiber, legger i den originale dørken, og skjøter sammen igjen med glassfiber. Må jeg bygge opp med glassfiber fra undersiden der vi skjøter på dørken igjen? Eller holder det å bruke matte ovenifra og fylle sprekkene med glassfibersparkel for eksempel? lurte også på å legge en slange ned og inn i dobbeltbunnen bak i tankrommet så jeg kan få pumpet ut hvis det skulle komme noe vann nedi der. Er dette dumt?

Mvh Tom-Anders

Link to post
Share on other sites

Alt kommer helt an på hvor mye tid/penger du vil legge i prosjektet + hvor mange tommeltotter du besitter :wink:

 

Jeg gjorde følgene....

  • Kappet ut nesten hele bunnen ( lot det stå igjen litt helt akter )
  • Fjernet ALT skum
  • Rengjorde den blottlagte glassfiberen + slipte lett over ( fjernet også noen støpe feil )
  • Pusset ned ALL gellcoat 10 > 15 cm OVER der den gamle bunnen lå
  • Tilpasset og støpte fast 2 trekantlister langsmed profilen i skroget
  • Tilpasset og støpte fast X-finer avstivere tvers over ( ca hver 40 > 50 cm ), brukte 13 mm relativ porøs/luftig finner ( bedre inntrenging av lim ?? )
  • Felte ned 4 langsgående trekantlister i avstiveren ( spissen ned ), ble lim/skrudd fast
  • Tilpasset ei 6 mm bjørk X-finer plate, denne ble limt og skrudd ned i underliggende lister/avstivere
  • Ble så lagt 4 lag med glassfiber matter ( et lag ad gangen ), men alt i EN prosess
  • Laget så en enkel form for å støpe en opphøyning for stoler, fungerer også som en ekstra avstiver
  • Tilslutt ble det hele dekket med et par strøk topcoat ( gelcoat + voks ), brukte rulle for å få litt struktur.....

 

 

Ligger noen bilder ifra prosessen her

 

Hele jobben kan fint gjøres på ei uke ( kvelds tid )...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Funker det, hvis du har et par år på å vente til det tørker :)

 

Bruttern har en Selco som var vasstrukken og skev under. Den var tung og la seg på siden og var helt dust i sjøen.

 

Han skar ut bunnen, inni. Tok ut all skum og alt råttent treverk. Bygde nye spant/stiger og støpte over disse. Tok mye tid, men det blei veldig bra. Han har en hjemmeside og jeg tror han har en del bilder av denne prosessen.

 

Båten blei kjempebra, men har stått på land i flere år nå siden han kjøte seg motorsykkel og en mye større båt.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Vi startet på denne jobben i dag, og fant fort ut at det var et helvete å grave ut alt det "skummet"..Har et lite problem da. Vet ikke hvordan vi skal få gravd ut det som er innunder der vi ikke har kappet vekk. Det er snakk om en liten trekant foran, og litt bak og på sidene..Noen som har et bra tips?

 

Sliter også litt med å få stått oppi der etterhvert, bunnen begynner å bli svak.. Fikk støttet opp med plank oppunder fenderlistene, men er vel allikevel ikke lurt å stå oppi der?

 

Kan legge ut bilder av prosessen senere:)

 

Og takker for svar forresten!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...