John_Kr Startet 17.Juni.2004 Del på Facebook Startet 17.Juni.2004 Jeg trenger hjelp til å finne en skikkelig propell kalkulator. Den vi har i forumet regner ikke ut diameter og stigning da med utgangspunkt i båt og motors data. Finnes det noe slik? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Med et sukk, den kalkulatoren tror jeg ikke eksisterer. Har prøvd, har aldri funnet noe. Da jeg skulle ha propell til Hulda, tok jeg fatt i tre leverandører. Nesen min sa at jeg skulle velge den minste foreslåtte propellen. Sleipner hadde foreslått to varianter og jeg valgte den minste. Den er litt for stor. Hadde jeg valgt Michigan (Progress), ville jeg trolig hatt 7 knop på 800 rpm, og motoren har maks turtall på 4000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Kanskje denne kan hjelpe deg? http://www.mercurymarine.com/prop_selector //Per Sitér dette innlegget /per Link to post
John_Kr Svart 17.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Kanskje denne kan hjelpe deg? http://www.mercurymarine.com/prop_selector //Per Denne kalkulatoren var meget bra, men den henviste da til propelltyper i Quicksilver serien. Den er et godt sammenligningsgrunnlag med både båt og motor. Det jeg var ute etter var om vi har bestilt rett stigning på våre nye propellere, kalkulatoren kom fram til samme resultatet som importør. Ingen verdier på monteringshøyde av motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Draco17 Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Hvis du sender nødvendige data til Drevia (www.drevia.se), får du svar på dagen om hva som stemmer for din motor/båtkombinasjon. Jeg sendte spørsmål på formidagen, og svaret kom ved 15:00 tiden. (kontrollsjekket hos Volvo Penta noen dager senere, og det stemte) Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 17.Juni.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 Hvis du sender nødvendige data til Drevia (www.drevia.se), får du svar på dagen om hva som stemmer for din motor/båtkombinasjon. Jeg sendte spørsmål på formidagen, og svaret kom ved 15:00 tiden. (kontrollsjekket hos Volvo Penta noen dager senere, og det stemte) Mvh Thomas Tusen Takk Trur jeg prøver ditt forslag. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Sinten Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Løfter opp igjen den her i staden for å starte ein ny tråd... Spørsmålet her orginalt var vel om det finst nokon betre propellkalkulator enn den på forumet. Spørsmålet mitt er; kor er det blitt av propellkalkulatoren på forumet? (og alle dei andre for den saks skyld). Er det berre eg som er veldig dårlig å leite eller har alle kalkulatorane blitt fjerna frå forumet Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Frivakten Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Har dere prøvd denne: Maritimstart Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sydvesten Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 (redigert) Det finnes en bra kalkulator for blant annet propeller på Boatdisel.com men tilgangen krever medlemskap, som er på 25 us dollar pr. år om jeg ikke husker feil sist jeg betalte. Redigert 9.November.2006 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Spørsmålet mitt er; kor er det blitt av propellkalkulatoren på forumet? (og alle dei andre for den saks skyld). Er det berre eg som er veldig dårlig å leite eller har alle kalkulatorane blitt fjerna frå forumet baatplassen.no>Medlemssider>Dokumentarkiv>baatplassens dokumentarkiv>Kalkulatorer Det er bare å gå på hovedsiden av forumet og så dykke ned i arkivet. Men er noe enig: de er litt bortgjemt. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 9.November.2006 Del på Facebook Svart 9.November.2006 Takker Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Steinar S Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 baatplassen.no>Medlemssider>Dokumentarkiv>baatplassens dokumentarkiv>Kalkulatorer Det er bare å gå på hovedsiden av forumet og så dykke ned i arkivet. Men er noe enig: de er litt bortgjemt. Ja her var det ikke mange kalkulatorer Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Jo, det ligger en slippkalkulator der. Den fungerer den. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 For de som vil ha mer enn en slip kalkulator https://www.miwheel.com/inboard-propellers/prop-it-now/ for propell på rak aksel feks. kan denne i linken anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Adec 530 Svart 29.August.2016 Del på Facebook Svart 29.August.2016 prøv denne https://www.vicprop.com/calculator.htm Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 DieselDahl skrev On 29.5.2015 at 23.13: Jo, det ligger en slippkalkulator der. Den fungerer den. Og med den så vil jeg kunne beregne propellstørrelsen på båten min mener du? Mulig jeg ikke skjønner dette Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mai.2018 Del på Facebook Svart 22.Mai.2018 Nei, du vil kunne beregne slipprosent og teoretisk fart. Du trenger å vite enten hvor mye drag (motstand) skroget yter i en gitt fart eller erfaringsmessig toppfart med en gitt motoreffekt for å vite om farten er realistisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.